Flapper skrev 2010-01-20 13:16:45 följande:
Jag skulle behöva råd, hjälp och tips från er som kan. Min dotter är 3 månader och jag ammar henne. Som jag har förstått så är det ok att äta enligt LCHF om man äter lite mer kh än vid en strikt LCHF-diet. Anledningen till att jag vill testa detta är att jag är konstant hungrig nu när jag ammar samt har ett extremt sötsug som inte är av denna värld! Det hade jag inte innan eller under graviditeten. Samtidigt så känner jag att kroppen behöver mer fett som ju är naturligt när man ammar att man behöver mer av. Mitt problem är ju då hur jag ska se till att få i mig bra saker som är nyttiga för både mig och min dotter. Hur hittar jag balansen? Kan ni rekommendera en ungefärlig meny för en dag som skulle passa mig? Frukost, lunch, middag och mellanmåls-förslag? Målet är inte heller att rasa i vikt utan att gå ner i lugn och hälsosam takt som passar bra när man ammar. Jag är desperat! Jag hivar i mig mängder av en massa onyttigheter "i farten" eftersom att min ork tar slut så snabbt och jag är hungrig efter mycket kort tid. Kan inte minnas när jag kände mig ordentligt mätt senast. Snälla ni! Finns det någon insatt och kunnig själ som vill hjälpa mig?
Visst blir man hungrig när man ammar! Jag åt som en häst när jag ammade sonen och var hungrig inom 1-2 timmar igen, jag åt vanlig husmanskost och det är ju en del kolhydrater i det.
Ett tips är att googla runt på lchf och läsa sidor som dyker upp och ta del av recept. Jag är dålig på att prova nya recept och återkommer gärna till det som funkar och är gott vilket kan bli enformigt i längden.
Bra frukost är: 2-3 kokta ägg, bacon, äggröra stekt i smör och med en skvätt grädde i. Alternativt kan man äta gårdagens middag till frukost. Jag äter oftast kokta ägg eller tar en kopp äggmjölk.
Lunch: Kyckling, kött, fisk med sallad, kall sås, kryddsmör eller gräddsås, oliver gillar jag så det kan det bli en del
Middag: Ungefär samma som lunch eller om man inte orkar omelett med valfritt innehåll. Ät samma som övriga i familjen men skippa kolhydraterna.
Mellanmål om man vill: ostskivor med Bregott, skinkrullar/kalkonrullar med Bregott, Babybel ostar osv.
Grejen med lchf är fettet. Blir man hungrig får man i sig för lite fett så det är tumregeln: man äter när man är hungrig och äter tills man är mätt.
Jag väntar barn i april och nu kör jag definitivt inte strikt och en del kolhydrater slinker ner. När bebis är ute blir det i med mer hårdhandskar för då vill jag ha ork, bli pigg, slippa sötsug och få en snygg kropp