Inlägg från: helene306 |Visa alla inlägg
  • helene306

LCHF

LummePrinsessan skrev 2010-01-19 13:55:08 följande:
    Har någons hy försämrats? Min hy har blivit sämre, men det kanske blir bättre sen? -hoppas-
    Det kan bli sämre i början, kroppen har ju lite utrensning. Inget kul men det blir bättre!
    Cam82 skrev 2010-01-19 12:51:37 följande:
    Kan man gå upp i vikt vid ägglossning? jag har gått ner varje dag, men igår morse och idag så stod vågen på 0,4kg + och jag har inte ätit annorlunda eller fuskat.
    Oh, ja! Jag gick som någon skrev ovan, upp ca 1 kilo varje månad. Efterhand försvann viktuppgången både vid äl och mens och jag tyckte det var ljuvligt att inte känna sig svullen.
    (¯`°?.¸ ღ www.helene306.blogspot.comღ ¸.?°´¯)
  • helene306
    Cam82 skrev 2010-01-19 15:23:08 följande:
    Ok, då är det inget konstigt :D hoppas för min skull att det blir en bebis också nu då :D
    Håller tummarna att det går bättre denna gång!
  • helene306
    zummar skrev 2010-01-19 20:25:58 följande:
    är det nån som har känt sig "mosig" i hjärnan när det börjat med LCHF.jag känner det som att jag har äppelmos i hjärnan nästan hela tiden o det påminner lite om när man ätit för lite eler håller på att bli förkyld.Tänkte iaf att kanske gärnan "äter för lite" just i början eftersom den är inställd på kh-energi o inte fettenergi...så därför känner jag så!? Vad tror ni om min teori?
    Det är nog följden av kolhydratsabstinens eftersom du inettillför kroppen lika mycket kolhydrater längre. Jag var inte direkt mosig men jag tycker nog att dte var er trögtänkt ett tag och det tog tid innan jag fattade i början. Fettenergi är betydligt bättre för hjärnan än kolhydrat (socker!) energi.
  • helene306
    caradan: Du är bara på dag 2, det är för tidigt för att utvärdera så ge inte upp! Kanske är kaloriräkning mer din grej men efter så kort tid som du kört är det alldeles för tidigt att veta, Jag tycker du ska ge det minst 1 vecka, gärna 2 innan du vet säkert. Ont i magen kan man få och är en omställning av allt fett, även om magen kör ihop sig kan det göra ont.
    Är du hungrig äter du för lite fett, så mer fett! du ska äta när du är hungrig och tills du är mätt.
  • helene306
    caradan: Jag åt också TY med grädde och vaniljpulver, tyckte det var så gott men sen stod vågen still. Då insåg jag att det av TY,grädde under nattjobb/frukost innehöll 17 g kolhydrater vilket inte ger så mycket utrymme till mer kolhydrater under resten av dagen. Jag ville fortfarande ha blandningen under nattjobb men tänkte till under dagen och la in mer fett i maten. Jag höll mig mättare och vågen satte fart neråt igår så mjölkprodukter kan ställa till det med vågen.
  • helene306
    sara1981 skrev 2010-01-20 09:17:40 följande:
    Jag jobbar också natt och tycker att det är lite svårt att komma på bra saker att ha med sig att äta. Har svårt att äta mat på natten och förut så har jag alltid ätit typ smörgås.Nu senast har jag ätit gurkstavar som jag dippar i dessertost, typ creme bonjour. Men det skulle ju vara trevligt med lite omväxling om du har några bra tips?
    Jag hade bara med mig TY blandat med grädde och vaniljpulver. Hälften åt jag vid fikat runt midnatt och resten till frukost vid 5.30 innan morgonrondning. Jag hade aldrig med annat för jag tyckte detta funkade så bra! Till det drack jag kaffe med lite mjölk i (vid midnatt, inet till frukost ) Jo, första natten hade jag faktiskt med mig Oopsies med sBregott och ost men de smakade allt annat än gott så det var första och sista gången jag testade det.
    Hade jag gillat kalla ägg hade jag tagit med det och ätoit med smör och Finn crisp, men jag vill ha kokta ägg varma. Annars är en gubbröra gott och mättande att äta på Finn crisp, har du Dr Dahlqvists och Airams kokbok så finns receptet där.
    Röra med räkor/kräftor, majonnäs, dill, ty, smör är också gott.

Det är så olika vad man vill ha men som sagt för mig funkade ty, grädde och vanilpulver bäst. Jag var piggare om nätterna och höll mig mätt till skillnad mot jobbarkompisarna som rotade efter kex vid 3
  • helene306
    Flapper skrev 2010-01-20 13:16:45 följande:
    Jag skulle behöva råd, hjälp och tips från er som kan. Min dotter är 3 månader och jag ammar henne. Som jag har förstått så är det ok att äta enligt LCHF om man äter lite mer kh än vid en strikt LCHF-diet. Anledningen till att jag vill testa detta är att jag är konstant hungrig nu när jag ammar samt har ett extremt sötsug som inte är av denna värld! Det hade jag inte innan eller under graviditeten. Samtidigt så känner jag att kroppen behöver mer fett som ju är naturligt när man ammar att man behöver mer av. Mitt problem är ju då hur jag ska se till att få i mig bra saker som är nyttiga för både mig och min dotter. Hur hittar jag balansen? Kan ni rekommendera en ungefärlig meny för en dag som skulle passa mig? Frukost, lunch, middag och mellanmåls-förslag? Målet är inte heller att rasa i vikt utan att gå ner i lugn och hälsosam takt som passar bra när man ammar. Jag är desperat! Jag hivar i mig mängder av en massa onyttigheter "i farten" eftersom att min ork tar slut så snabbt och jag är hungrig efter mycket kort tid. Kan inte minnas när jag kände mig ordentligt mätt senast. Snälla ni! Finns det någon insatt och kunnig själ som vill hjälpa mig? 
    Visst blir man hungrig när man ammar! Jag åt som en häst när jag ammade sonen och var hungrig inom 1-2 timmar igen, jag åt vanlig husmanskost och det är ju en del kolhydrater i det.

Ett tips är att googla runt på lchf och läsa sidor som dyker upp och ta del av recept. Jag är dålig på att prova  nya recept och återkommer gärna till det som funkar och är gott vilket kan bli enformigt i längden.

Bra frukost är: 2-3 kokta ägg, bacon, äggröra stekt i smör och med en skvätt grädde i. Alternativt kan man äta gårdagens middag till frukost. Jag äter oftast kokta ägg eller tar en kopp äggmjölk.
    Lunch: Kyckling, kött, fisk med sallad, kall sås, kryddsmör eller gräddsås, oliver gillar jag så det kan det bli en del
    Middag: Ungefär samma som lunch eller om man inte orkar omelett med valfritt innehåll. Ät samma som övriga i familjen men skippa kolhydraterna.
    Mellanmål om man vill: ostskivor med Bregott, skinkrullar/kalkonrullar med Bregott, Babybel ostar osv.

Grejen med lchf är fettet. Blir man hungrig får man i sig för lite fett så det är tumregeln: man äter när man är hungrig och äter tills man är mätt. 

Jag väntar barn i april och nu kör jag definitivt inte strikt och en del kolhydrater slinker ner. När bebis är ute blir det i med mer hårdhandskar för då vill jag ha ork, bli pigg, slippa sötsug och få en snygg kropp
  • helene306
    cindorella skrev 2010-01-20 14:43:07 följande:
    Yiiiha!! Idag är jag nere på 69,9! Alltså under 70 kilo som var mitt första mål! Känns helt fantastiskt! Äntligen har det börjat gå ner igen! :DDäremot har jag inte förlorat en enda cm någonstans, kanske en halv eller max 1 cm! Är inte det konstigt? Har sammanlagt gått ner 4,1 kilo.
    grattis!

Du kanske formar om kroppen istället? Jag tappade inte jättemånga cm som jag trodde att jag skulle.
  • helene306
    Jen nifer: Inte matlagningsgrädde! Du ska välja det fetaste alternativet i allt när dte gäller lchf. Nu vet jag inet vad innehållsförteckningen säger om matlagningsgrädde vs vispgrädde men ta och jämför nästa gång och byt ut matlagningsgrädden är mitt råd
    Skönt att höra att det funkar bra för dig med lchf och barn, det låter lovande när jag ska dra igång på allvar sen. Jag är kortare än du och är nu uppe på 80 kilo till mina 160 cm. Med sonen gick jag upp 28 kilo så det hoppas jag slippa göra nu! Tycker dessa 14 kilo (min räkning, bm säger +10 kilo) räcker just nu.
  • helene306
    Jen nifer: Ok, då är du ursäktad Jag körde lchf i början av graviditeten men ett jäkla illamående ville annat och där satt jag och åt kokta makaroner, rostade fralla och mådde bra. Åt jag fet eller stekt mat vände det sig i magen och bara tanken fick mig illamående så det var vääääldigt klyvet ett tag. Jag ville äta lchf men hjärnan och kroppen ville annat. Tyvärr har ovanorna att få i mig mer kolhydrater hängt kvar trots att illamåendet lättat men det var först i v 22-23 som jag kunde med att äta ägg till frukost. Nu är dte inga problem med något så det är att försöka tänka tillbaka igen Lättare sagt än gjort tyvärr men skam den som ger sig
Svar på tråden LCHF