Inlägg från: helene306 |Visa alla inlägg
  • helene306

LCHF

lillie skrev 2010-01-11 20:16:07 följande:
    Undrar om det funkar så dåligt idag för att jag har mens. Det kan ju inverka på det mesta...
    Mycket möjligt! Det kan ju ställa till det annars men min erfarenhet var att det blev bättre! Skönast var att jag inet längre svullnade 2-3 kilo varje månad.
    (¯`°?.¸ ღ www.helene306.blogspot.comღ ¸.?°´¯)
  • helene306
    musli skrev 2010-01-11 21:02:04 följande:
    Varför skulle vi behöva mer kolhydrater för att vi ammar eller är gravida? Min amning fungerar utmärkt (äter upp till 40 g kh per dag kanske, räknar inget) och min kropp tillverkar de kh jag behöver.På 2 dagar har jag minskat 2 cm i midjemått!!!  =)
    Jag har ingen aning om hur mycket kolhydrater jag får i mig nu (som gravid) men jag gissar på att jag håller mig runt 100g/dag. Jag mår SÅ mycket bättre utan mycket kolhydrater och är både piggare och mår bättre nu. När bebis är ute blir det att misnak mer.
  • helene306
    Lullisgirl skrev 2010-01-12 19:21:50 följande:
    I dag har varit en bra matdag (igen). Jag förundras över att jag inte lockas att fuska än...brukar alltid falla för frestelser men nu är jag verkligen inte hungrig eller sugen. Är det nån annan än jag som upplever att man är extra törstig? Vaknar mitt i natten och måste gå och dricka. Brukar aldrig hända annars. Och jag är verkligen sugen på vatten, inget annat och det är oxå ovanligt, men bra förstås! 
    Tlörstig blir man för att man inet längre äter så mycket kolhydrater. De innehåller en del vätska och binder mycket. Nu får inet kroppen den vätskan och man blir mer törstig.
    Jag blev också väldigt törstig men framför allt SUGEN på vatten. Helt otroligt att det kunde vara godare med ett glas vatten än en bit choklad

USB: Jag skulle rekommendera att du läser Sten Sture Skaldemans böcker. Han skriver bra! själv läser jag en del på www.kolhydrater.ifokus.se
  • helene306
    Karo Lina skrev 2010-01-12 19:57:33 följande:
    Jag känner mig också törstigare än vanligt. Men å andra sidan förlorar man ju väldigt mycket vätska i början (därav den stora viktnedgången).Ikväll åt jag pannkakor med hallongrädde till efterätt. VARFÖR får jag så fruktansvärt dåligt samvete??? Det känns så himla onyttigt och som att jag gått upp flera kilo!Imorgon har jag hållt på i en vecka, vi får se hur det har gått då för sista dagarna har jag bara gått upp i vikt.Är det samt att muskerna suger åt sig vätska och svullnar om man tränar hårt? Jag tränade ju 2½h igår, kan det vara därför jag gått upp i vikt?
    Ja, musklerna drar åt sig vätska när du tränar. Jag brukar alltid känna mig svullen och mer fetare än vanligt när jag tränade. Inte den effekten jag ville ha
    Du, världen går inte under för att man fuskar. Du måste tillåta dig att du kan få göra avsteg utan att det dåliga samvetet tar över men jag vet det knackar på. Jag tyckte det lättade efter ett tag. Jag ville kunna unna mig emellanåt, om jag ville. Var jag på fest ville jag kunna ta chips om jag ville och det gjorde jag men ibland kom jag på mig själv att jag inet tagit alls och hade jag tagit så hae det blivit typ 2 st. Lite skillnad mot de nävar man grabbade tag innan.
  • helene306
    Karo Lina skrev 2010-01-12 21:03:45 följande:
    Jamen då så! Då ska du definitivt inet ha dåligt samvete!!
  • helene306
    cindorella skrev 2010-01-16 12:53:19 följande:
    ne fy tusan. Idag BJÖD dom på kanelbullar,kakor och kladdkaka på ica! Sambon tog kladdkaka och jag bara kunde inte stå emot att smaka lite! Kladdkaka är mitt favvo! Tusan också! det kommer ju garanterat inte hjälpa mig att komma ur platån jag hamnat i! Och jag som trodde att nu hade det äntligen börjat röra sig liiiiite lite. Men nu är jag säker på att det tar STOPP igen! Ååååh ångest!
    Känn ingen ånger för att du smakat och unnat dig en bit! Livet förekommer också och en liten bit behöver inte ställa till det helt åt fanders! Tillåt dig att få njuta lite också annars är det inget kul. En liten bit gör inte mycket i det stora hela, tänk om du istället fått i dig en hel kladdkaka själv? Då hade det nog gjort något, om inget annat hade du mått bra illa
  • helene306
    NoMercy skrev 2010-01-16 17:21:41 följande:
    Jag tycker det är superviktigt att man läser på och förstår fysiologin bakom varför detta funkar! För gör man inte det så blir det massor med frågetecken och det är lätt att ge upp. Kolhydrater, insulinpåslag, glukos, fettinlagring osv osv.www.kostdoktorn.se är en bra sida tycker jag!
    Varför har jag inte spanat mer på den sidan för??? Dumt, den var ju jättebra!
  • helene306
    En Liten Blå skrev 2010-01-16 20:15:07 följande:
    från japan hur gör man såna tro? haha...!!!
    Särar äggulan i ett rör och har vitan i ett annat och pressar ihop under tryck (har för mig de gjorde så på ett företag här i stan) så det förekommer även i Sverige. Kolla äggen när ni får några när ni äter ute, vissa ser väldigt perfekta ut
  • helene306
    lullisgirl: Jag gjorde någon tacosoppa som var både god och smidig. Receptet kommer jag inte ihåg tyvärr på rak arm men jag har den i min blogg www.helenesbaksida.blogspot.com

Dr. Dahlqvist och Airams kokbok: jag måste tipsa om tacopajen och tacokryddan om ni ska göra tacos! Dessutom finns det en dansk råkräm i den, isterband och gräddstuvade grönsaker som inte heller går av för hackor!
  • helene306
    Flapper skrev 2010-01-18 16:03:40 följande:
    Ingen som har koll på om man kan amma och börja med LCHF?
    Det ska inte vara några som helst problem. Möjligtvis ska man försöka få i sig lite mer kolhydrater i form av grönsaker, kanske rotfrukter och unna sig någon frukt om man vill. Vad jag har förstått av andra som ammar och äter lchf så blir mjölken fetare och barnet håller sig mätt bättre. Ibland kan barnet reagera på mjölkprodukter md ont i magen osv så det kan man ha i åtanke. Annars, se till att få i dig vatten för amning kräver det. Jag har tänkt ta tag i lchf:andet när bebis är ute
Svar på tråden LCHF