Inlägg från: helene306 |Visa alla inlägg
  • helene306

LCHF

sariat skrev 2010-01-06 21:47:02 följande:
    Hej igen o tack för svaren på mina alla frågor.  här kommer fler: Jag har halsbränna.. kommer det gå över? kan kanske bero på att jag steker mycket?   Jag vet att man inte ska väga sig så ofta men morse var jag tvungen... 1.2 kg ner tjoho=) Tror det är all vätska som man inte längre binder i och med att jag inte äter kolhydrater.. eller vad säger ni?
    Halbränna kan man tyvärr få av fet mat. Det kan också vara en omställningsperiod. Håll ut ett tag!

Ja, kolhydrater binder vätska, otroligt mycket (tro mig)
    (¯`°?.¸ ღ www.helene306.blogspot.comღ ¸.?°´¯)
  • helene306
    Matillin skrev 2010-01-07 17:21:39 följande:
    Förresten fick ni några biverkningar första tiden efter ni börjat äta efter lchf som att ni mådde dåligt eller så?Känner mig lite smått illamående nu, kanske min kropp som har kolhydratbrist
    Illamående, huvudvärk, trötthet är vanliga biverkningar när kolhydratabstinens infinner sig

Jag kände inget först men sen kom en fruktansvärd seghet i kroppen. Det var som jag var totalt dränerad på ork och det höll i sig i 3 veckor. Men sen, vilken ork och energi!
  • helene306
    Lullisgirl skrev 2010-01-07 18:07:14 följande:
    Någon som vet nån som blivit pappa av att äta LCHF. Vi har gjort IVF för att mannen har dålig kvalitet på sperman. Man har ju hört talas om kvinnor som fått regelbunden mens osv av att byta kost men gäller det även män?
    Jag vet faktiskt inte men lchf är ju en hormonstyrd kost så man vet ju inte?

På denna sida http://www.kolhydrater.ifokus.se/ finns ett forum. Skapa ett konto och ställ din fråga eller sök efter svar där. Kanske hittar du något?
  • helene306
    Lullisgirl skrev 2010-01-07 19:12:29 följande:
    Fick ingen rätsida på den där sajten...
    Kollar du på vänstersidan så finns det att läsa. Vad var det du inet fick rätsida på?
  • helene306
    Matillin skrev 2010-01-08 10:19:38 följande:
    Jo jag måste nog köpa en bok bara jag kommer iväg någon dag, har sjuka barn hemma och ingen bil, får bli i helgen. Jo såg det får köpa hem det, synd för det var riktigt gott med blåbär i filen
    Det finns att beställa på nätet, fraktfritt annars

Sockerersättning är ok, det finns olika i handeln och som du skriver så kan det trigga sötsuget men är man medveten om det så brukar det gå lättare. Kan tipsa om vaniljpulver istället för vaniljsocker också. Dyrare men drygare och betydligt godare. 
  • helene306
    Matillin skrev 2010-01-08 11:43:10 följande:
    Jo jag hittade det kanske vore värt att beställa hem
    Ja, de är bra att ha. Dels för lite recept och inspiration när motivationen tryter. Jag ska ta tag och plöja igenom de jag har när april närmar sig för att bli mer peppad att komma igång "på riktigt" igen
  • helene306
    Lullisgirl skrev 2010-01-08 19:23:54 följande:
    Ni som har småbarn. Hur tänker ni när det gäller deras mat? Nu när man har börjat kolla efter KH så ser jag ju att typ de enda som min son får i sig är ju kolhydrater förutom den lilla mängd kött som är 8 månaders burkarna då. Han äter gröt till frukost, burkmat till lunch, frukt/fruktpure till mellis och burkmat till middag, välling på natten... Mest en massa KH ju... Jag inser ju att han ska växa o utvecklas på ett annat sätt än morsan sin som är en riktig godisgris men vänjer man inte barnen tidigt med snabba kolhydrater? Men det är ju efter rekommendationerna man ger...
    Vår son (4,5 år) är väldigt kräsen med mat och äter i stort bara makaroner, ris, pannkaka, köttbullar osv. Grädde hatar han och han vägrar smaka på mat. Han får det han vill ha, och det är kolhydratrikt. Jag tycker barn kan ha kolhydrater, de förbränner mer och rör sig på ett helt annat sätt än vi vuxna.
  • helene306
    Karo Lina skrev 2010-01-09 10:43:49 följande:
    Så att man går ner i vikt beror egentligen på två orsaker: Dels att man inte äter kolhydrater och dels att man äter mindre? Detta verkar inte Fettdoktorn vara överrens om.
    Iom att man inte äter så mycket kolhydrater som för övrigt gör att blodsockret skjuter upp och ner under dagen och ersätter detta med fett gör istället att blodsockret håller sig på en jämnare nivå. Det är ju sockertopparna som skapar hunger och sug inom några timmar efter mat. Man äter mindre för att fett ger mättnadskänsla under en längre tid. Kolhydrater ger en väldig mättnadskänsla och gör även att man känner sig proppmätt och däst efter lunch, "lunchkoma" brukar infinna sig men snart kommer hungern igen. Det slipper man med lchf. Eftersom insulinproduktionen blir jämnare med lchf så bidrar hormonerna till viktnedgång.
  • helene306
    Karo Lina skrev 2010-01-09 12:18:58 följande:
    Jo, allt det där förstår jag. Jag förstår bara inte hur man kan trycka i sig kcal och ändå gå ner i vikt. Jag tycker att jag äter enorma mängder nämligen... men det kanske fungerar i början och sen när vikten börjar stanna av får man minska på portionerna?Jag skulle vilja ha en begränsning, tex max 1800kcal med LCHF-kost. Jag har svårt med detta att jag får äta hur mycket och hur ofta jag vill.
    Det justerar sig sen som SweetNilam ovan skriver. När kroppen har vant sig vid att den får mat (fett) vet den att den inte behöver råhålla på det fett den har med andra ord, den släpper ifrån sig och man går ner i vikt. I början äter man mer innan kroppen har vant sig men sen äter man mindre då kroppen är van och mätt. Men visst är det som du skriver, faschinerande att man kan äta så mycket och gå ner! Tänk, egentligen har man gått på tomgång och svältkost innan (jag syftar mest på Viktväktarnas metod) Urmänniskan levde på animaliskt fett och vi härstammar ju därifrån. Det är bara med utvecklingen annat skit kommit in i kosten som människan tror den behöver.
  • helene306
    Karo Lina skrev 2010-01-09 12:43:51 följande:
    12 timmar mellan målen? Är det meningen att man ska äta så sällan?Det kommer jag aldrig klara. Och jag tror egentligen inte att det är nyttigt heller. Det känns som att man skulle hålla förbränningen uppe bättre genom att äta lite oftare. Sen behöver man ju inte äta var 3:e timme... Men i alla fall var 5-6:e.Jag är så rädd att jag kommer äta för stora mängder och att anledningen till att alla andra går ner är att de äter så himla lite!
    Man är olika hur länge man klarar sig utan mat men det är inte omöjligt att det går 12 timmar mellan mål. Jag brukar ta något på kvällarna typ ost och oliver vid 21.30. Frukost blir runt 9.30 dagen efter för då är jag hungrig. Fast, jag skulle aldrig klara mig en hel dag (vaken) i 12 timmar utan mat.
Svar på tråden LCHF