• Maria K

Tygblöjetråden 23

Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

• Svar på tråden Tygblöjetråden 23
  • Storis

Vad tror ni jag kan sälja fyra aio IV stl small för? De är bara använda av ett barn knappt två månader.

• Plutteli
    yrväder skrev 2010-01-29 17:53:15 följande:
    smurfans syster här! Jag är inne på att en pocket med gussets borde funka, för gussetsarna gör benhålen mindre, men drar inte ihop hela blöjan så att den blir för kort. För det är där problemet ligger, det finns liksom blöjor som har nog små benhål, men då blir hela blöjan för kort på henne och läker i midjan istället. Problemet är att trots letande på usa och engelska webshopar så hittar jag ingen pocket med gussets. (kan iof bero på att man måste kanta hela blöjan, vilket är otroligt jobbigt, därav avsaknaden av sådana på marknaden, och därav orsaken till att jag inte syr ett gäng åt henne) Kalamajts blöja är beställd, och vi hoppas verkligen att den ska passa, men det återstår att se. Babyheaven S beggade har jag letat åt henne, men hittar inga, och Helen har inga nya uppsydda just nu. (kan nog tala för min syster oxå när jag säger att vikisar+ullbyxa inte kommer hända )
    Fast jag har faktiskt sytt med gussets och utan FOE! Det gick riktigt bra :)
  • LillaVild
    Storis skrev 2010-01-30 19:42:32 följande:
    Vad tror ni jag kan sälja fyra aio IV stl small för? De är bara använda av ett barn knappt två månader.
    Jag kan köpa dem av dig för 50 spänn styck
    (Hur har de funkat för er?)
  • Storis

Prefolds- någon som använder det kanske sytt själv? Ajabaja lilla vild- nu kanske vi blir anmälda:) var bor du?

• Plutteli
    Storis skrev 2010-01-31 09:05:47 följande:
    Prefolds- någon som använder det kanske sytt själv? Ajabaja lilla vild- nu kanske vi blir anmälda:) var bor du?
    Jag har sytt prefolds i bambu...
  • Markatta

Hej hej!
    Vad mycket ni hunnit diskutera har i traden sen sist! Jag har bara hunnit skumma igenom vad ni skrivit.
     Roda stjartar ar ju verkligen inget kul, luftning ar val det enda som hjalpt nar mina barn haft det och vatten, jag tycker det har blivit battre nar jag latit dem bada varje dag i bara vatten, ev med lite badolja... En ide kanske...

Nu har vi varit pa resande fot i en manad, tygblojorna funkar over forvantan! Vi har nastan bara anvant pocketsarna med microfiber som fyllning.
    En sak som forvanat mig ar att fast vi bara tvattat blojorna i kallt vatten (och tvatt-tval forstas) under hela resan (alltsa en manad nu!) luktar de helt frascht fortfarande, inte ett spar av unkenhet!
    Det kanns sa himla skont att inte lamna stora hogar av gamla engangsblojor nar vi reser omkring i Indien som redan har problem med sophantering ( alla dessa vattenflaskor tex)
    Om ni ska ut och resa sa ta med tygisarna! Det ar ju det som funkar bast!
    Kram pa er alla!
    (ursakta jag hittar inte a, a och o om ni forstar vad jag menar

• Caeruleus
    Nillan77 skrev 2010-01-31 13:16:44 följande:
    Är det någon av er som beställt från vitavera.se någon gång? Har det i så fall fungerat bra?
    Bor du i Stockholm? I så fall har de en butik i midsommarkransen. Jag har varit där flera gånger och det ser fräscht och seriöst ut.

Jag har inte gjort någon "seriös" prisjämförelse på Imses blöjor men surfat en del. Spontant tror jag det ligger rätt bra till i pris. Om du vill komma billigare undan så testa www.babykind.co.uk
Svar på tråden Tygblöjetråden 23