• Maria K

Tygblöjetråden 23

Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

• Svar på tråden Tygblöjetråden 23
  • smurra

Nilln77  har precis fått hem mina iv blöjor därifrån,smidigt  och paketet kom efter 2 dagar

• Nillan77

Jag bor i Östersund och det enda stället som säljer IV här är dyyyyra (Babyproffsen) och har väldigt dåligt utbud. De hade tänkt sluta med dem helt och hållet, men när de fick reda på att de var de enda i Östersund som sålde IV ändrade de sig.

• Nillan77

Jag vet inte hur IV kommer fungera än. Om jag blir nöjd kanske jag köper ett färdigt paket. När det gäller priser på IV är vitavera billigare än IV själva när det gäller styckpriser. Vitavera har dock inte IV-paket i samma utsträckning.

• Storis

Har iv trainingpants till killen- tyckte nästan det kvittade. Funkade ngt bättre än kalsonger. De är dyra för så kort användningstid. För oss gick träninghen på några dagar, det var lika bra med kalsonger och trasa till golvet{#lang_emotions_laughing}

• Mammatilltretroll

Hoppar in här med en fråga..

Är det fler än jag som upplever att resåren på pockets, både runt benen och magen, är hård?
    Vi har provat flera olika modeller (Fuzzi, Myllymuksut, wonderoos och några till..) och jag upplever på alla vi någonsin testat att det blir resårmärken och det känns inte så bekvämt. Knäpper man för hårt blir det märken men knäpper man för löst blir det läckage...
    Svårast tycker jag det är med resåren som är bak i ryggen, den blir jämt hård.. och även runt benen då..

Vi  älskar tygblöjor men det känns ju egentligen skönare för bebisen att ha engångsblöja, eller vad tror ni? Iofs är det äckligt med engångsblöjor tycker jag.. men ur bekvämlighetssynpunkt tänker jag...

Många verkar tycka att det beror på vilken resår eller blöja det handlar om..
    Tycker ni vanliga pappersblöjor verkar skönare för barnet än tygisar?
    Och om ni använder tygblöjor - Vilken tygblöja tycker ni verkar mest bekväm för barnet?

Mamma till MEJA född 050314 och JUNI född 061126
  • Plutteli
    Mammatilltretroll skrev 2010-02-01 15:12:01 följande:
    Hoppar in här med en fråga.. Är det fler än jag som upplever att resåren på pockets, både runt benen och magen, är hård? Vi har provat flera olika modeller (Fuzzi, Myllymuksut, wonderoos och några till..) och jag upplever på alla vi någonsin testat att det blir resårmärken och det känns inte så bekvämt. Knäpper man för hårt blir det märken men knäpper man för löst blir det läckage... Svårast tycker jag det är med resåren som är bak i ryggen, den blir jämt hård.. och även runt benen då.. Vi  älskar tygblöjor men det känns ju egentligen skönare för bebisen att ha engångsblöja, eller vad tror ni? Iofs är det äckligt med engångsblöjor tycker jag.. men ur bekvämlighetssynpunkt tänker jag... Många verkar tycka att det beror på vilken resår eller blöja det handlar om.. Tycker ni vanliga pappersblöjor verkar skönare för barnet än tygisar? Och om ni använder tygblöjor - Vilken tygblöja tycker ni verkar mest bekväm för barnet?
    Jag har upplevt märken av resår från fabrikstillverkade blöjor. Privatsydda har jag inte alls samma upplevelse av.. Tror det beror på vad för resår de använder. De flesta jag känner inklusive mig själv använder Lastin när de syr resåren på blöjorna (silikon resår) och den blir mjukare än vanlig resår... Vår dotter fick blåmärken av BG och HH men av våra egensydda och andras egensydda blöjor får hon inte det :)
  • Tuvaduva

Okej nu mammor! några frågor från en gröning...{#lang_emotions_smile}
    OM jag vill typ sy egna vikblöjor (då jag köpt ett ganska stort men obalanserat blöjpaket på blocket med många blöjbyxor) vad rekommenderar ni att jag då ska använda för tyg?
    Jag menar dom vikisar som jag har ser lite ut som det bara är bomull... och varför kan jag då inte bara använda ett lakan eller nåt?

När man ska "boosta" blöjan för natten, ska man då lägga flanellinlägget direkt mot huden? (för det är väl det man använder?) och sen rispapper allra närmast huden?

Om det är dag -ponera då att jag tar en vikblöja, lägger in den i blöjbyxan, lägger ett rispapper överst och knäpper ihop allt -med hjälp av det "magiska" viket.

Oj, jag förstår att alla barn är olika... men på ett ungefär - har jag fattat rätt?

=) TACK!

Svar på tråden Tygblöjetråden 23