• Maria K

Tygblöjetråden 23

Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

• Svar på tråden Tygblöjetråden 23
  • Blå Flygare
    IVFmamma skrev 2010-02-03 18:44:08 följande:
    Ni som har ullbyxor, hur många dagar används dem innan ni tvättar dem? Hur ska man veta när man ska tvätta dem?
    Jag anv. tills jag fick bajsfläckallr på. Kunde bli allt mellan 1 timme och några veckor. Hade två att växla mellan för ullbyxan kunde bli våt så då hängde jag på tork mellan bytena.
  • emindy
    Blå Flygare skrev 2010-02-03 18:48:49 följande:
    Jag anv. tills jag fick bajsfläckallr på. Kunde bli allt mellan 1 timme och några veckor. Hade två att växla mellan för ullbyxan kunde bli våt så då hängde jag på tork mellan bytena.
    jag också
    Jag försöker undvika att använda ullbyxa när jag tror att hon skall bajsa, för att slippa tvätta den.
  • IVFmamma

Har ullbyxor svårt att hålla emot bajs? Menar ni alla sorters bajs eller bara typ löst bajs(amningsbajs)? För vi har ullbyxor från IV på natten då dottern behöver material som andas då hon har samma blöja hela natten men hon bajsar ofta på morgonen men jag har inte märkt nått. Ska jag tvätta dem när det börjar kännas ofräscha typ luktar?

• emindy
    IVFmamma skrev 2010-02-03 19:30:29 följande:
    Har ullbyxor svårt att hålla emot bajs? Menar ni alla sorters bajs eller bara typ löst bajs(amningsbajs)? För vi har ullbyxor från IV på natten då dottern behöver material som andas då hon har samma blöja hela natten men hon bajsar ofta på morgonen men jag har inte märkt nått. Ska jag tvätta dem när det börjar kännas ofräscha typ luktar?
    nejdå, men får de bajsfläckar (på insidan) måste man ju tvätta dem, annars kan man vänta tills de börjar bli ofräscha och det har inte hänt mig än... För trots att jag är försiktig händer det ca en-två gånger i månaden... *suck*
  • Blå Flygare
    IVFmamma skrev 2010-02-03 19:30:29 följande:
    Berr på modell precis som PUL. Bara tråkigt att behöva tvätta o kura i onödan. Bara för att man har tygblöjor betyder det inte att man inte är lat
  • Ronjas mamma

Ni som har köpt ullbyxor har ni någon favorit kan se på det hela att det nog blir lite för invecklat att sticka själv eftersom jag inte är en hejdare på att sticka
    Gärna ekologiska om det finns..

• Blå Flygare
    Blå Flygare skrev 2010-02-03 20:53:48 följande:
    Berr på modell precis som PUL. Bara tråkigt att behöva tvätta o kura i onödan. Bara för att man har tygblöjor betyder det inte att man inte är lat
    Berr=beror
    Datorn tappar ofta just o, borde kolla upp det...
  • Blå Flygare
    Ronjas mamma skrev 2010-02-03 21:34:07 följande:
    Ni som har köpt ullbyxor har ni någon favorit kan se på det hela att det nog blir lite för invecklat att sticka själv eftersom jag inte är en hejdare på att sticka Gärna ekologiska om det finns..
    Babyidea hade rätt passform och var följsam. Tyvärr för varm så grabben fick svamp, men så är han superkänsligt just för det. Det får han ju även av pappblöjor och fleece-liners osv.
  • Plutteli
    Ronjas mamma skrev 2010-02-03 21:34:07 följande:
    Ni som har köpt ullbyxor har ni någon favorit kan se på det hela att det nog blir lite för invecklat att sticka själv eftersom jag inte är en hejdare på att sticka Gärna ekologiska om det finns..
    Finns ju att köpa stickade om man vill ha det :)
    Jag stickar iaf och säljer, har för mig madebyinferno gör det också...
    Tycker handstickade är klart bäst! Annars gillar jag Swaddlebees med knappar i sidan :)
  • IVFmamma

Enligt IV så kan man tvätta deras ullbyxor i maskin,kan man använda vanligt tvättmedel då?

Svar på tråden Tygblöjetråden 23