• Maria K

Tygblöjetråden 23

Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

• Svar på tråden Tygblöjetråden 23
  • emindy

tuvaduva:
    lakansväv suger inte lika bra som rutväv (som är vanligast till vikblöjor), men om du har flanelllakan du vill slakta så suger det bättre än rutvävt.

• Storis

Då borde babyfiltar i flanell fungera? Bara att vika som en blöja då eller format den kanske?

• emindy

dessutom, rispapper gör ingen nytta förrän bajset är fast och det brukar väl för de flesta inte hända förrän bebis börjar äta vanlig mat. De flesta bajsar inte på natten dessutom vid det laget så då behöver du heller inte använda rispapper. Annars har du väl greppat grunderna vad jag kan förstå.

Men om du ändå skall sätta dig vid symaskinen, varför inte sy formsydda istället? Det går ju annars att få tag på blöjpaket med enbart vikisar i, om man är ute i god tid.

• emindy
    Storis skrev 2010-02-02 12:09:31 följande:
    Då borde babyfiltar i flanell fungera? Bara att vika som en blöja då eller format den kanske?
    sure, men de är väl kanske lite väl tjocka...

Allt som suger åt sig vätska funkar, det är bara frågan om hur bra det funkar och om det verkligen är värt det när man kan få tag på begagnade vikblöjor för två kr styck...
    Eller kanske tio kronor, jag är inte så uppdaterad.

Vi tog en kökshandduk en gång när det krisade. Tyvärr var den nog tvättad med sköljmedel men det funkade i alla fall.
  • Caeruleus
    Storis skrev 2010-02-01 12:39:52 följande:
    Har iv trainingpants till killen- tyckte nästan det kvittade. Funkade ngt bättre än kalsonger. De är dyra för så kort användningstid. För oss gick träninghen på några dagar, det var lika bra med kalsonger och trasa till golvet
    Nu har jag lagt en order till Babykind och det blev att jag struntade i trainingpants.

Men om 1-2 veckor så kommer....

4 st Bimble QD
    1 pkt  Imse vikblöja 75gram
    1 pkt Swaddlebees prefold
    3 st Nappi Nippa
    2 st Imse Vimse Organic vit blöjbyxa Newborn
    2 st Swaddlebees ABC wrap Blue Martini, Small
    1 pkt bodyförlängare

..och sen tidigare har jag
    4 st Fuzzibuns Small

Vad tror ni tjejer, är detta ett lagom stort "testkit".
  • Ronjas mamma

Någon som har ett bra stickmönster med ben? Tänkte ta mig i kragen och sticka några ullbyxor som sitter lite bättre efter att jag upptäckte hur bra de faktiskt är :)
    (några av oss är lite långsamma startare och bekväma av oss)

• fruganL

tygisar.se har en modell som heter "samuels ullbyxa" eller något sånt som har ben.

• IVFmamma

Ni som har ullbyxor, hur många dagar används dem innan ni tvättar dem? Hur ska man veta när man ska tvätta dem?

Svar på tråden Tygblöjetråden 23