• Maria K

Tygblöjetråden 23

Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

• Svar på tråden Tygblöjetråden 23
  • Blå Flygare
    IVFmamma skrev 2010-02-04 19:57:57 följande:
    Enligt IV så kan man tvätta deras ullbyxor i maskin,kan man använda vanligt tvättmedel då?
    Till ull rekommenderas alltid ulltvättmedel.
    Jag upplever att ullprogrammet är dåligt på att få bort bajs (och matrester!), men det kan ju vara vår maskin som är osedvanligt dålig på just det.
  • IVFmamma

Måste man göra en ullkur på dem så fort man har tvättat eller kan man vänta med det? Jag måste nämnligen tvätta ulllbyxorna då det har kommir bajs på dem men jag vet inte om jag orkar köra en kur i kväll(självklart gör jag en kur innan de ska användas)

• Blå Flygare
    IVFmamma skrev 2010-02-04 20:02:56 följande:
    Måste man göra en ullkur på dem så fort man har tvättat eller kan man vänta med det? Jag måste nämnligen tvätta ulllbyxorna då det har kommir bajs på dem men jag vet inte om jag orkar köra en kur i kväll(självklart gör jag en kur innan de ska användas)
    Du kan blöta upp dem när de ska kuras, behöver inte vara när man tvättar.
  • emindy
    IVFmamma skrev 2010-02-04 20:02:56 följande:
    Sen kan jag säga det, med våra ofta förekommande bajskatastrofer är det faktiskt inte alltid jag orkat ullkura för varje tvätt och det har funkat ändå. Jag försöker att vara lite snål med tvättmedlet och bara he på själva fläcken så brukar det gå att använda byxan i någon vecka till. Så jag ullkurar kanske varannan-var tredje tvätt.
  • smurra

Någon som vet vart nikky ullbyxa finns att köpa? har ett par till sonen som vi älskar och skulle behöva 1 par till,dom är beg så ja vet inte vart dom är köpta.Dom har smal benresår i låren och kardborre med  knappar i midjan.

• Tuvaduva

Om vi ponerar att ni är med er bäbis ute på stan och ni måste byta en bajsblöja...
    Hur 17 gör ni då?

Alltså jag försöker klura ut olika situationer som jag säkerligen kommer att ställas inför....
    Jag har en PUL-påse -men den är inte "stängbar" -jag hade gärna bara haft en liten plastpåse att slänga ner allt i (dock ej bajs) tills man kommer hem...
    tänker jag fel då?

Om man ska ut på resa (över dan eller flera dar) vart ska man förvara använda blöjor då?

Tack från mig =)  -kommer säkert fråga 1000 saker till =)

• Blå Flygare
    Tuvaduva skrev 2010-02-06 08:35:34 följande:
    Om vi ponerar att ni är med er bäbis ute på stan och ni måste byta en bajsblöja... Hur 17 gör ni då? Alltså jag försöker klura ut olika situationer som jag säkerligen kommer att ställas inför.... Jag har en PUL-påse -men den är inte "stängbar" -jag hade gärna bara haft en liten plastpåse att slänga ner allt i (dock ej bajs) tills man kommer hem... tänker jag fel då? Om man ska ut på resa (över dan eller flera dar) vart ska man förvara använda blöjor då? Tack från mig =)  -kommer säkert fråga 1000 saker till =)
    Vi har några PUL-påsar med dragkedja. Tvättlapparna lägger jag i en plastpåse och slänger, så sånna har jag med mig ett gäng i skötväskan med.
  • Titinea
    Tuvaduva skrev 2010-02-06 08:35:34 följande:
    Om vi ponerar att ni är med er bäbis ute på stan och ni måste byta en bajsblöja... Hur 17 gör ni då? Alltså jag försöker klura ut olika situationer som jag säkerligen kommer att ställas inför.... Jag har en PUL-påse -men den är inte "stängbar" -jag hade gärna bara haft en liten plastpåse att slänga ner allt i (dock ej bajs) tills man kommer hem... tänker jag fel då? Om man ska ut på resa (över dan eller flera dar) vart ska man förvara använda blöjor då? Tack från mig =)  -kommer säkert fråga 1000 saker till =)
    Nu har det aldrig hänt, att hon bajsat när vi varit ute. Men vi har alltid med en PUL påse som har dragkedja och sätter in rispapper i blöjan om vi tror hon ska bajsa. Så den smutsiga blöjan stoppar vi ner i PUL påsen och det är luktfritt tills man öppnar den. 
    Men bajsblöjor kanske man får man kanske sätta in i påsen och ta det hemma eller skölja av den i handfatet och sen lägga ner den i påsen. Har man en nog stor PUL så rymms nog tvättlapparna i den också.
  • johlinn

E. bajsar ofta när vi är hemifrån. Allt läggs i pulpåse eller plastpåse och sköljs av hemma. Även dagis gör så, lägger i en påse bara så tar vi hand om det hemma.

• JsN

Sen har jag alltid en rulle hundbajspåsar i skötväskan (och en under vagnen) för att alltid kunna lägga en skitig blöja så att den inte luktar. Sen tar jag hand om den när jag kommer hem. (Hundbajspåsar funkar ypperligt för att slänga engångsblöjor luktfritt hemma hos andra också)

Svar på tråden Tygblöjetråden 23