• Maria K

Tygblöjetråden 23

Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

• Svar på tråden Tygblöjetråden 23
  • emindy
    Tuvaduva skrev 2010-02-06 08:35:34 följande:
    Om vi ponerar att ni är med er bäbis ute på stan och ni måste byta en bajsblöja... Hur 17 gör ni då? Alltså jag försöker klura ut olika situationer som jag säkerligen kommer att ställas inför.... Jag har en PUL-påse -men den är inte "stängbar" -jag hade gärna bara haft en liten plastpåse att slänga ner allt i (dock ej bajs) tills man kommer hem... tänker jag fel då? Om man ska ut på resa (över dan eller flera dar) vart ska man förvara använda blöjor då? Tack från mig =)  -kommer säkert fråga 1000 saker till =)
    Jag har med mig frottélappar och en liten sprayflaska med vatten och en droppe olja i (oljan gör att bajset går bort lättare) eftersom lillan har reagerat på våtservetter.
    Vi slänger kissblöjorna i en stängbar PUL-påse men har även med plastpåsar för eventuella bajsblöjor, påsen knyts igen så luktar det inte och den tas om hand som vanligt när vi kommer hem.
    När jag var borta över en helg (3-4 dagar) hade jag med mig blöjförrådet i en stor kasse, och skitiga blöjor åkte ned i plastpåsar som knöts åt varteftersom de blev fulla och lades ned i den stora kassen. Är jag bara borta en dag får allt plats i skötväskan som visserligen är rätt stor.

Man måste inte köpa en stängbar pul-påse, vi klarade oss fint på konsumkassar men eftersom vi var borta så ofta blev det väldigt många påsar till slut så i längden har vi tjänat på att köpa den där PUL-påsen (förutom att den är mycket snyggare )
  • fruganL
    emindy skrev 2010-02-07 02:04:34 följande:
    Man måste inte köpa en stängbar pul-påse, vi klarade oss fint på konsumkassar men eftersom vi var borta så ofta blev det väldigt många påsar till slut så i längden har vi tjänat på att köpa den där PUL-påsen (förutom att den är mycket snyggare )
    Fast den där konsumkassen (eller Willyskassen för all del liksom) går ju att återanvända precis som PULpåsen?

Jag har ett par stycken systembolagetpåsar, små påsar från blomaffärer, klädesbutiker och vad det nu kan vara, i skötväskan och en i jackan. Det går ner mellan en och kanske fyra blöjor i vardera, men jag har än så länge inte varit borta mer än en dag. Hemma får de bara luftas ur lite och när jag tyckerj ag använt påsen tillräckligt många gånger går det utmärkt att samla skräp i den och kasta. Vi har en liten PULpåse för plats till två-tre blöjor, men dragskon är borta så det är bara ett snöre och hur som helst går den inte att stänga helt utan det blir ett litet "hål" där an drar ihop vilket gör att den inte blir lufttätt. Har iofs inte reagerat över att det läckt ut lukt även om där varit både bajs- och kissblöjor i den.
  • anirahtak

Nu när ni pratar om förvaring av smutsiga blöjor så skulle jag vilja ställa en fråga till alla er här.
    Hur förvara man bäst blöjor efter användning innan tvätt??

Första månaden kommer vi inte ha egen tvättmaskin utan får tvätta ca var 4:e dag..
    Efter detkommer vi att ha egen tvättmaskin, men knappast tvätta varje dag för det utan var 3:e kanske..

Jag har ju hört er prata om pul-påsar men jag förstår inte..ska man slänga ner blöjan direkt..eller skrapa bort bajset först, eller ska man skölja den innan eller eller eller? Och var får man tag på dessa påsar? Ska man köpa tyg själv och sy? och ehetr tyget pul i såfall (antar att dte inte gör det) utan vad ska man fråga efter i tygaffären? Eller finns det andra sätt att ta hand om blöjorna?

Ge mig era varianter på enkla och välfungerande förvaringsmetoder..:) (bara 13 dagar kavr till BF nu)

• johlinn

katharina - använda blöjor förvaras i öppen hink innan tvätt. kissblöjor går direkt i hinken, bajsblöjor sköljs av först. Luktar inget i badrummet. Luktar om blöjorna när man lägger in dem i tvättmaskinen, men det går bort i tvätten.

• anirahtak
    johlinn skrev 2010-02-07 14:08:07 följande:
    katharina - använda blöjor förvaras i öppen hink innan tvätt. kissblöjor går direkt i hinken, bajsblöjor sköljs av först. Luktar inget i badrummet. Luktar om blöjorna när man lägger in dem i tvättmaskinen, men det går bort i tvätten.
    Tack! :) det lät enkelt och smidigt! ;)
  • fruganL

Vi har förvarat våra blöjor i hink MED lock, eftersom vi hade en storbajsare i början. Nu bajsar han dock...jah, en till två gånger i veckan, men hinken luktar päck, så locket är kvar. Ättika är inköpt och lukten ska bort, så efter nästa tvätt blir det öppet lock och skölja av bajsblöjorna när de väl kommer.
    Vi har aldrig sköjlt ur blöjorna och det luktar inget med lock...bortsett från när man lyfter på locket.

Angående PULpåsarna. PUL är det vattenavstötande tyget som finns längst ut i många blöjor, det är lite plastigt. Påsar i sånt tyg är helt enkelt vattentäta, vilket gör att förvaring av blöjor när man är iväg någonstans är enkelt. Dock kan man förvara blöjor i vad som helst som inte läcker ut vatten, en vanlig påse till exempel. Många PULpåsar är stängbara med en dragsko vilket gör dem lätt att öppna och stänga och är en fördel. Det är inget du behöver köpa in innan BF, eller efter heller om du inte känner att du saknar det.

• Ronjas mamma

Pull påsen kan vara bra att ha om man vet man kommer vara ute mycket och länge vi köpte först efter ett tag men eftersom vi reser mycket fram och tillbaka mellan sverige danmark med tåg är det skönt att ha påsen att proppa allt ner i till man kommer hem och slipper tänka på lukten i tåget
    Vi har I.V pullpåsen den stänger inte helt tätt men har alltid hållt på lukten tror där kan vara ca 7-8 stk i en påse så har vi tre om vi ska bli i sverige några dagar..

• emindy
    fruganL skrev 2010-02-07 10:28:32 följande:
    Fast den där konsumkassen (eller Willyskassen för all del liksom) går ju att återanvända precis som PULpåsen? Jag har ett par stycken systembolagetpåsar, små påsar från blomaffärer, klädesbutiker och vad det nu kan vara, i skötväskan och en i jackan. Det går ner mellan en och kanske fyra blöjor i vardera, men jag har än så länge inte varit borta mer än en dag. Hemma får de bara luftas ur lite och när jag tyckerj ag använt påsen tillräckligt många gånger går det utmärkt att samla skräp i den och kasta. Vi har en liten PULpåse för plats till två-tre blöjor, men dragskon är borta så det är bara ett snöre och hur som helst går den inte att stänga helt utan det blir ett litet "hål" där an drar ihop vilket gör att den inte blir lufttätt. Har iofs inte reagerat över att det läckt ut lukt även om där varit både bajs- och kissblöjor i den.
    Vi gjorde så i början, men när man är ute minst tre heldagar varje vecka så gick alla våra plastpåsar åt. Men som sagt, man ser ju vilket behov man har efter att bebis är född!
    Små plastpåsar har vi som sagt fortfarande till bajsblöjorna men de slängs direkt efteråt.
    anirahtak skrev 2010-02-07 14:05:24 följande:
    Nu när ni pratar om förvaring av smutsiga blöjor så skulle jag vilja ställa en fråga till alla er här. Hur förvara man bäst blöjor efter användning innan tvätt?? 
    Vi har en öppen tvättkorg med ett stort nät i, när det skall in i tvättmaskinen är det bara att grabba tag i nätet och klämma in i maskinen. Väldigt smidigt! Amningsbajs sköljde vi inte, det behovet kom inte förrän bebis började med smakisar. Nu förvarar jag sköljda bajsblöjor i en separat hink med vatten i och vi har hela tiden haft helt luktfritt inne på toa!
    Jag har virkat tvättnäten efter en beskrivning på pinkgreens hemsida, men en mycket smidigare lösning som jag hörde om senare är att helt enkelt köpa (eller hitta hemma) stora nätbrynjor som man syr ihop i nederkant. Kompletta tvättnät med handtag och allt!
  • smurra

Ullbyxor i bara 70% ullgarn kan väll inte hålla tätt eller vad tror ni?

• Nillan77

När ni köper nya blöjbyxor tvättar ni dem innan användning? Själva blöjorna vet jag måste tvättas minst en gång för att de ska suga upp ordentligt.

Svar på tråden Tygblöjetråden 23