• Maria K

Tygblöjetråden 23

Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

• Svar på tråden Tygblöjetråden 23
  • Blå Flygare
    Nillan77 skrev 2010-02-08 18:39:47 följande:
    När ni köper nya blöjbyxor tvättar ni dem innan användning? Själva blöjorna vet jag måste tvättas minst en gång för att de ska suga upp ordentligt.
    ja, för att få bort kemikalier - precis som kläder. Känns extra viktigt vid PUL o fleece, men ullisarna fällde massa färg så det var nog bra där med
  • Plutteli

Jag håller på att skissa på ett nytt blöjsystem att sälja på min hemsida..

Vad tror ni om en stickad ull"wrap" som går att ställa i olika storlekar runt midja och lår med hjälp av två rader knappar och sedan inlägg i bambu som man knäpper fast i ullwrapen? Lite som Lovebums Lio fast med handstickad blöjbyxa istället :)

• Ronjas mamma
    Plutteli skrev 2010-02-08 20:59:18 följande:
    Jag håller på att skissa på ett nytt blöjsystem att sälja på min hemsida.. Vad tror ni om en stickad ull"wrap" som går att ställa i olika storlekar runt midja och lår med hjälp av två rader knappar och sedan inlägg i bambu som man knäpper fast i ullwrapen? Lite som Lovebums Lio fast med handstickad blöjbyxa istället :)
    låter spännade specielt här var vi har två tjejer som ser väldigt olika ut en liten knubbis och en smal sticka.. Skönt när man kan använda samma blöja på begge tjejer..
  • Plutteli
    Ronjas mamma skrev 2010-02-08 21:25:07 följande:
    låter spännade specielt här var vi har två tjejer som ser väldigt olika ut en liten knubbis och en smal sticka.. Skönt när man kan använda samma blöja på begge tjejer..
    :) Får ordna med bilder när prototypen är klar :)
    Frågan är om man skall göra knäppningen på sidan eller på magen...
  • emindy

Plutteli:
    Låter väldigt spännande! Men det jag funderar på är om det verkligen behövs knäppas fast blöjan i wrapen? Jag upplever att det brukar ligga på plats ganska bra ändå bara det är resår i rygg och ben på wrapen, det håller limpan på plats.
    Men det är klart, med en väldigt rörlig bebis kan det ju vara en fördel...

Men du, räkna på det där med handstickat. Du kan aldrig få en vettig timpenning! Tänk strechig ullfrotté eller liknande istället!

• Abrakadabra

Hej

Har tjuvläst i tråden ett tag, försöker lära mig och lär komma med en drös frågor snart

->Plutteli Ang. knappar på magen eller i sidan så tänker jag spontant att det kanske är bekvämare att ha dem i sidan, om barnet ligger på mage? Men, det beror väl på vad för knappar o.s.v. Eller så tänker jag helt fel, är helt grön på det här

• Blå Flygare
    Plutteli skrev 2010-02-08 20:59:18 följande:
    Jag håller på att skissa på ett nytt blöjsystem att sälja på min hemsida.. Vad tror ni om en stickad ull"wrap" som går att ställa i olika storlekar runt midja och lår med hjälp av två rader knappar och sedan inlägg i bambu som man knäpper fast i ullwrapen? Lite som Lovebums Lio fast med handstickad blöjbyxa istället :)
    Jag kollade sidan och tänker spontant att det är ett system som inte borde funka med löst amningsbajs, så hellre en stor one-size än liten. Hur håller det stickade om man har knappar? Sliter det inte mycket? Jag hade velat se kardborre på en sån modell (fast då kanske det luddar upp kardborren på nolltid?).
    Låter i vilket fall intressant! Jag letar ju efter något lättpåtaget... Fast ull är att krångla till det på dagis tror jag!
  • Plutteli
    Blå Flygare skrev 2010-02-09 09:39:20 följande:
    Jag kollade sidan och tänker spontant att det är ett system som inte borde funka med löst amningsbajs, så hellre en stor one-size än liten. Hur håller det stickade om man har knappar? Sliter det inte mycket? Jag hade velat se kardborre på en sån modell (fast då kanske det luddar upp kardborren på nolltid?). Låter i vilket fall intressant! Jag letar ju efter något lättpåtaget... Fast ull är att krångla till det på dagis tror jag!
    Min tanke med knappar är just att jag tror kardborre snabbt kommer bli luddig och svår att få att fästa. Vid knapparna blir någon form av förstärkning så att det inte slits så lätt :)
    jag kommer göra storleken som mina one size blöjor är i dag, och de har rätt lång användningstid, dessutom blir det stickade mer elastiskt än pul tyget är så det bör ju öka på användningstiden ytterligare :)
    Inlägget som skall knäppas fast kommer jag göra som de formade jag har till pocketblöjorna fast lite bredare på smalaste, så jag tror det bör funka även till amningsbajs eftersom det då blir rätt likt bredden på en vanlig pocketblöja :)

Kul med feedback, har börjat sticka första prototypen så får vi se hur det bli! :)
  • Blå Flygare
    Plutteli skrev 2010-02-09 09:45:56 följande:
    Min tanke med knappar är just att jag tror kardborre snabbt kommer bli luddig och svår att få att fästa. Vid knapparna blir någon form av förstärkning så att det inte slits så lätt :) jag kommer göra storleken som mina one size blöjor är i dag, och de har rätt lång användningstid, dessutom blir det stickade mer elastiskt än pul tyget är så det bör ju öka på användningstiden ytterligare :) Inlägget som skall knäppas fast kommer jag göra som de formade jag har till pocketblöjorna fast lite bredare på smalaste, så jag tror det bör funka även till amningsbajs eftersom det då blir rätt likt bredden på en vanlig pocketblöja :) Kul med feedback, har börjat sticka första prototypen så får vi se hur det bli! :)
    Väldigt spännande! Tur jag har hål i plånboken så jag inte lockas till köp
  • Titinea
    anirahtak skrev 2010-02-07 14:05:24 följande:
    Nu när ni pratar om förvaring av smutsiga blöjor så skulle jag vilja ställa en fråga till alla er här. Hur förvara man bäst blöjor efter användning innan tvätt?? Första månaden kommer vi inte ha egen tvättmaskin utan får tvätta ca var 4:e dag.. Efter detkommer vi att ha egen tvättmaskin, men knappast tvätta varje dag för det utan var 3:e kanske.. Jag har ju hört er prata om pul-påsar men jag förstår inte..ska man slänga ner blöjan direkt..eller skrapa bort bajset först, eller ska man skölja den innan eller eller eller? Och var får man tag på dessa påsar? Ska man köpa tyg själv och sy? och ehetr tyget pul i såfall (antar att dte inte gör det) utan vad ska man fråga efter i tygaffären? Eller finns det andra sätt att ta hand om blöjorna? Ge mig era varianter på enkla och välfungerande förvaringsmetoder..:) (bara 13 dagar kavr till BF nu)
    PUL påse tycker jag är det bekvämaste sättet att använda. SÅ här gör vi: När hon kissat i blöjan tar jag av den och sätter ner den i PUL påsen, har hon bajsat i blöjan har jag brukat skölja av den och sedan sätta ned den i PUL påsen. När påsen är full eller efter typ 2-3 dagar så öppnar jag påsens dragkedja och vänder den halvt utochin  så då trillar blöjorna ut i tvättmaskinen. Jag har upptäckt att det fungerar bäst att alltid använda förtvätt utan tvättmedel. Då försvinner all lukt. Men sköljer man blöjorna direkt efter användning så behövs det nog inte.
    Två påsar har jag köpt från barnshop, men de är enkla att sy själv. PUL tyg kan man köpa från babyheaven eller pinkgreen. Men ta gärna polyesterPUL, den håller vätan bättre. Gör du egna kan du också sy små som du kan ha med dig i skötväskan.  Jo, jag vet att på blöjloppis säljer de PUL påsar.
    Jag funderar på om man ens behöver ta ut inlägget från pocketsen som jag gör. Eftersom det finns AIO med insytt inlägg som blir rent ändå. Är det någon här som gör så eller har testat att göra så?
Svar på tråden Tygblöjetråden 23