• Maria K

Tygblöjetråden 23

Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

• Svar på tråden Tygblöjetråden 23
  • anirahtak

Tack för alla svar om förvaring!! Känner definitivt att jag har bättre koll nu på alternativen som fungerar bra..:)

• Git

Hej!
    Hade tygisar på mina tvillingar tills de var ca 1 år, men sen hann jag inte med allt pyssel med det och de hamnade i garderoben. Men, nu när de är 20 månader tycker jag att jag vill börja igen.
    men, nu är alla blöjbyxor för små...
    Grejen är att jag inte vill spendera några stora pengar på detta, helst inga alls egentligen.
    Nån som har några tips på vad man kan sy byxor av?
    Och ni som har fleecebyxor, håller de verkligen tätt utan tätskikt?

• Blå Flygare
    Git skrev 2010-02-10 12:27:20 följande:
    Hej! Hade tygisar på mina tvillingar tills de var ca 1 år, men sen hann jag inte med allt pyssel med det och de hamnade i garderoben. Men, nu när de är 20 månader tycker jag att jag vill börja igen. men, nu är alla blöjbyxor för små... Grejen är att jag inte vill spendera några stora pengar på detta, helst inga alls egentligen. Nån som har några tips på vad man kan sy byxor av? Och ni som har fleecebyxor, håller de verkligen tätt utan tätskikt?
    Jag har tot bots röda byxor, de är deras tjockaste modell och den har aldrig läckt. Åkt bil med den, sovit i den, sitter mycket när han leker. Men det är tjock fleece och dubbelt lager i grenen. Har inte vågat testa tunnare modell, men det finns. Har testat att sy själv av en fleecefilt jg hade hemma, men den var tunnare och då läckte det. Hade också bara ett lager.
  • Blå Flygare
    Git skrev 2010-02-10 12:43:56 följande:
    Hmm.... Blir nog inga hemmagjorda i fleece då...
    Om du inte har tjock fleece o orkar sy dubbelt...
  • Git

Man kan ju testa med några lager.... När jag nu ska hinna sy egna?

• Blå Flygare
    Git skrev 2010-02-10 12:52:48 följande:
    Man kan ju testa med några lager.... När jag nu ska hinna sy egna?
    Kl 3 på natten?
  • emindy

jag har precis sytt en blöjbyxa i fleece till min ettåring och wow! två lager, ett tunnare och ett tjockare fleecetyg och det har inte ens känts fuktigt på utsidan när blöjan varit genomsur!

• Urtica
    emindy skrev 2010-02-10 18:41:01 följande:
    jag har precis sytt en blöjbyxa i fleece till min ettåring och wow! två lager, ett tunnare och ett tjockare fleecetyg och det har inte ens känts fuktigt på utsidan när blöjan varit genomsur!
    Jag har så svårt att tänka mig att det inte läcker med tanke på att man använder fleece som torrskickt inne i blöjan, för då måste det ju gå igenom snabbt, men uppenbarligen så funkar det ju :)

Tur att fleece är så billigt så man kan ju i alla fall sy en byxa och testa :)

Men blir det mycket varmt med fleecen? Jag har själv väldigt känslig hy och oroar mig lite för att pyret kommer att vara lika dan.
  • Blå Flygare
    Urtica skrev 2010-02-10 20:12:22 följande:
    Jag har så svårt att tänka mig att det inte läcker med tanke på att man använder fleece som torrskickt inne i blöjan, för då måste det ju gå igenom snabbt, men uppenbarligen så funkar det ju :) Tur att fleece är så billigt så man kan ju i alla fall sy en byxa och testa :) Men blir det mycket varmt med fleecen? Jag har själv väldigt känslig hy och oroar mig lite för att pyret kommer att vara lika dan.
    Min grabb är känslig mot värme och fleecebyxa funkar utmärkt. Däremot tål han inte fleece som torrskikt (eller fuskmocka eller....)
Svar på tråden Tygblöjetråden 23