• Maria K

Tygblöjetråden 23

Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

• Svar på tråden Tygblöjetråden 23
  • Urtica
    Blå Flygare skrev 2010-02-10 20:19:17 följande:
    Min grabb är känslig mot värme och fleecebyxa funkar utmärkt. Däremot tål han inte fleece som torrskikt (eller fuskmocka eller....)
    Skönt att höra att det inte blir för varmt :)
    Jag tror nämnligen jag lyckas bättre med att sy en blöjbyxa av fleece än vad jag klarar av att sticka en i ull. Har repat upp säkert 5 st vid det här laget, och nu har jag korvtjocka fingrar fulla med torrsprickor så det lär inte bli något mer stickande innan pyret är ute.
  • Tuvaduva

Tipsa mig snälla om vad ni använder som tvättlappar.
    Kanske då också OM ni använder engångs (vilket märke o så) de ggr ni inte är hemma.

Alltså jag köpte 2 st "snappi" från Glimma, men dom verkar så hilma hårda på nå sätt -och dom var ganska knöliga att få fast i blöjorna. Ska d va så?

Om man vill använda vikisar från det att bebis inte är så stor -vilket mått rekommenderar ni då? 70x70 eller mindre ändå?
    Är det nån av er som till en helt färsking först använt sig av engångsblöjor och sen så småningom gått över till tyg? hur lång var den perioden i så fall?

Nån som kan tipsa om en billig PUL-påse?
    Tack för alla tips som dräller in här som gör tråden så skoj!! {#lang_emotions_laughing}

• fruganL

Hemma använder vi uteslutande frottélappar som vi doppar i vatten, ibland har vi en droppe olja i vattnet. Vi har haft någon form av tvättlappar som vi fick i liberoväskan, babybox, på posten och sånt där, i skötväskan. Har inte tänkt så mycket på vad det varit, kastat de som varit parfymerade och bara använt de andra utan att gräva ner mig i någon innehållsförteckning. Det är så sällan de har använts, att det känns lite kvitt samma. Men de flesta platser "ute" har man ändå tillgång till vatten, så det blir frottéhanddukar på café och sånt också.

Hur stor är "inte så stor"? Vi började med 75x75 till våran normalstora son, han vägde 3,8kg när han föddes, 52 cm. Första veckorna kunde vi nog haft något mindre, men inte så att det egentligen behövdes.

Vi använde engångsblöjor i början. Vi fick blöjor av både libero och pampers som vi tänkte använda upp. Pampersblöjorna kastade vi illa kvickt dock, rumpan och lotionet i dem kom inte överens, så när han var fem dagar bytte vi över till tyg. Köpte ett paket storlek 2 (libero) som vi hade som reserv i början när vi inte hade så många tygblöjor och det läckte ganska mycket. Har fortfarande ofta ett litet paket i reserv, men det används otroligt sällan. Just nu bor vi på två ställen så där vi har majoriteten av saker och kläder, och sköter all tvätt, där har vi tyg, på det andra stället kör vi tyg om vi har några där, annars blir det pappers.

• Storis

Ang. pulpåse så har jag köpt ngn slags tvättpåse från Ikea (kan ha hetat skubba) för nästan inga pengar alls. Ser ut som en gympapåse. Håller lukt och fukt inne så att säga. Ni som sydde byxor i fleece vad hade ni för mönster? Knappar?

• Moson
    Tuvaduva skrev 2010-02-11 13:34:30 följande:
    Tipsa mig snälla om vad ni använder som tvättlappar. Kanske då också OM ni använder engångs (vilket märke o så) de ggr ni inte är hemma. Alltså jag köpte 2 st "snappi" från Glimma, men dom verkar så hilma hårda på nå sätt -och dom var ganska knöliga att få fast i blöjorna. Ska d va så? Om man vill använda vikisar från det att bebis inte är så stor -vilket mått rekommenderar ni då? 70x70 eller mindre ändå? Är det nån av er som till en helt färsking först använt sig av engångsblöjor och sen så småningom gått över till tyg? hur lång var den perioden i så fall? Nån som kan tipsa om en billig PUL-påse? Tack för alla tips som dräller in här som gör tråden så skoj!!
    Vi använder Liberos våtservetter när vi inte är hemma, de är parfymfria och svanenmärkta. Hemma använder vi oftast torra papperstvättlappar som vi fuktar med ljummet vatten. Jag tycker Änglamarks är bäst.
    Vi försökte använda tygisar från början men det var lite för mycket nytt att få rutin på. Vi har börjat mer ordentligt nu sedan hon blev tre månader och det var inga problem att byta. Än så länge använder vi engångs på natten och när vi är ute och åker. Kommer nog snart gå över helt till tygisar dagtid även på utflykt.
  • LillaVild

Är det någon som har erfarnehet av CoolaBaby pocketblöjor? Törs man beställa via E-bay från Kina...? Finns många som säljer dem via Tradera här men mycket dyrare!!!

• paprikatingeling

Vår pojke är nu bara 2 månader så vi är nog fortfarande "färskingar" på tygisar (och väl på pappers också egentligen...) men vi har använt tyg från början, utom våra 3 dagar på BB och kanske några dagar till hemma, minns inte riktigt. Sen var det nog någon vecka till där vi varvade pappers och tyg, men från att han var 2 veckor har vi i prinicip bara kört tygisar, ibland pappers när vi har varit ute, särskilt i början. Nu använder vi oftast tyg ute också så vårt paket pappersblöjor (det andra vi någonsin köpt) plus liberopaketet från BB står där oanvänt och är dessutom snart urvuxna....

Vi använder också bara frottélappar (ikeas tvättlappar). Vi har inte ens några våtservetter faktiskt och känns dumt att köpa eftersom vi skulle använda de så sällan att de kanske skulle torka ut? Men till sommaren när man byter ute får vi kanske tänka ut något, eller om man ska flyga...

Jag har ingen erfarenhet av vanliga vikisar. Vi använda prefolds från början, och de viker man ju också förstås, men lite mindre än viksiar. De funkade i alla fall jättebra tills sonen började röra mer på benen, då blev det stört omöjligt att få det riktigt tätt runt benen och det läckte alltid ut bajs på blöjbyxorna. Och i och med att vi oftast använde ull blev jag väldigt trött på det... Så nu använder vi pockets med prefoldsen som inlägg.

• Plutteli
    paprikatingeling skrev 2010-02-11 19:22:01 följande:
    Vår pojke är nu bara 2 månader så vi är nog fortfarande "färskingar" på tygisar (och väl på pappers också egentligen...) men vi har använt tyg från början, utom våra 3 dagar på BB och kanske några dagar till hemma, minns inte riktigt. Sen var det nog någon vecka till där vi varvade pappers och tyg, men från att han var 2 veckor har vi i prinicip bara kört tygisar, ibland pappers när vi har varit ute, särskilt i början. Nu använder vi oftast tyg ute också så vårt paket pappersblöjor (det andra vi någonsin köpt) plus liberopaketet från BB står där oanvänt och är dessutom snart urvuxna.... Vi använder också bara frottélappar (ikeas tvättlappar). Vi har inte ens några våtservetter faktiskt och känns dumt att köpa eftersom vi skulle använda de så sällan att de kanske skulle torka ut? Men till sommaren när man byter ute får vi kanske tänka ut något, eller om man ska flyga... Jag har ingen erfarenhet av vanliga vikisar. Vi använda prefolds från början, och de viker man ju också förstås, men lite mindre än viksiar. De funkade i alla fall jättebra tills sonen började röra mer på benen, då blev det stört omöjligt att få det riktigt tätt runt benen och det läckte alltid ut bajs på blöjbyxorna. Och i och med att vi oftast använde ull blev jag väldigt trött på det... Så nu använder vi pockets med prefoldsen som inlägg.
    När man reser är en bra grej om man vill slippa våtservetter att ta lite vatten och olja på sina vanliga tygtvättlappar och ha dem i en påse! Då får man återanvändningsbara våtservetter :)
  • Ronjas mamma

Hur gör ni som har stora barn(mat ätande) med tygtvätt lappar hade det nar det bara var amning men tycker det är lite jobbigt med små tvätt lappar som ska sköljas av innan de kommer i spannen..

Svar på tråden Tygblöjetråden 23