• Maria K

Tygblöjetråden 23

Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

• Svar på tråden Tygblöjetråden 23
  • Titinea
    Ronjas mamma skrev 2010-02-12 07:34:02 följande:
    Hur gör ni som har stora barn(mat ätande) med tygtvätt lappar hade det nar det bara var amning men tycker det är lite jobbigt med små tvätt lappar som ska sköljas av innan de kommer i spannen..
    Jag fick tipset av min mamma att skölja hennes bak i tvättstället och jag tycker det fungerar hur bra som helst och då blir det väldigt lite skitiga tvättlappar. Jag tar en och torkar rumpan på skötbordet och då är hon ju redan tvättad, så det räcker med en. Det började jag med när hon var 5 månader, jag förstår inte varför jag inte tänkte på det tidigare.. men men man lär sig med tiden. Nu är det ju ganska skönt att hon sitter på kanten på tvättstället. Det blir heller inte så mycket kvar i baken när hon nu mest bajsar på potta, så jag tycker detta är det smidigaste sättet. Och för ni som undrar: Jo, jag tvättar tvättstället sedan.
  • Blå Flygare

Köpte en korall "blöjnätkorg" på IKEA idag, den var nedsatt till 19:- så ingen större förlust om jag inte tycker om den. Funderar på att ha nätet i den för att slippa ta i blöjorna när de ska in i maskin, men då blir den inte lika lufttig Tvätta av den kan man väl göra i duschen?
    Nu saknar jag bara hink med lock för bajsblöjorna. Men ni som har blötlagda blöjor, blir det inte söligt när det ska in i maskin sen?

• emindy
    Blå Flygare skrev 2010-02-12 16:30:57 följande:
    Köpte en korall "blöjnätkorg" på IKEA idag, den var nedsatt till 19:- så ingen större förlust om jag inte tycker om den. Funderar på att ha nätet i den för att slippa ta i blöjorna när de ska in i maskin, men då blir den inte lika lufttig Tvätta av den kan man väl göra i duschen? Nu saknar jag bara hink med lock för bajsblöjorna. Men ni som har blötlagda blöjor, blir det inte söligt när det ska in i maskin sen?
    för blötlagda bajsblöjor tar jag på mig ett par gummihandskar och sköljer ur dem lite mer samt kramar ur vattnet innan jag lägger dem med de andra blöjorna innan jag bär ned alltihop i tvättstugan.
    Helt vanliga diskhandskar alltså
  • Ronjas mamma

Titinea så gjorde vi också tidigare tyvärr så bor vi i ett gammalt bostadshus med gamla skit rör,
    så röret från tvätt stället är smalt som attan och går ner till samma som duschen vilket innebar stop både i dusch och vask,
    urk säger jag bara...

• mariem

jag använder också diskhandskar när jag sköljer ur bajsblöjorna, har både handskar och en diskborste nära till hands så jag kan tvätta handfatet noga efteråt också för jag brukar också skölja tjejens bak i handfatet.

Har någon av er testat IVs AIO? Jag börjar vara sugen på att övergå till tygblöjor också på natten men vet inte riktigt vilken blöja som skulle passa. Formsydda bambus suger ju upp bra men det känns som att det blir så blött mot huden i så pass många timmar iallafall ... Ni som har tygisar  som nattblöja, vad använder ni?

• Nillan77

I ett test jag läst fick just IVs AIO bäst betyg som nattblöja. Helhetsintrycket på blöjan: "En gedigen blöja som är den överlägset bästa och säkraste nattblöjan." Testet gjordes av Amelia Baby 2009

• Blå Flygare
    mariem skrev 2010-02-13 10:22:00 följande:
    jag använder också diskhandskar när jag sköljer ur bajsblöjorna, har både handskar och en diskborste nära till hands så jag kan tvätta handfatet noga efteråt också för jag brukar också skölja tjejens bak i handfatet. Har någon av er testat IVs AIO? Jag börjar vara sugen på att övergå till tygblöjor också på natten men vet inte riktigt vilken blöja som skulle passa. Formsydda bambus suger ju upp bra men det känns som att det blir så blött mot huden i så pass många timmar iallafall ... Ni som har tygisar  som nattblöja, vad använder ni?
    Vi har bara testat tyg p natten ett par ggr, men det som funkat bra här för min värmekänsliga grabb har varit två st bambu-blöjor. En bambozzle närmast huden och en p'tit bambu dry ut-och in så fleecen hamnar utåt. Hade hellre haft en utan fleece, men jag tog det jag hade hemma. Har man fleecen mot huden blir det ju inte blött, men jag tycker inte att den räcker. Både till grabben och innan till tjejen har jag fått boosta med en extra blöja. Storkissare på natten... Killen hade imorse en pappblöja som hängde neranför knäns, jag skämtar inte!
  • Titinea
    Ronjas mamma skrev 2010-02-12 23:30:00 följande:
    Titinea så gjorde vi också tidigare tyvärr så bor vi i ett gammalt bostadshus med gamla skit rör, så röret från tvätt stället är smalt som attan och går ner till samma som duschen vilket innebar stop både i dusch och vask, urk säger jag bara...
    Oj då. tur att vi bor i ett hyfsat ny lägenhet. Så det borde inte hända här iallafall
  • Titinea
    mariem skrev 2010-02-13 10:22:00 följande:
    jag använder också diskhandskar när jag sköljer ur bajsblöjorna, har både handskar och en diskborste nära till hands så jag kan tvätta handfatet noga efteråt också för jag brukar också skölja tjejens bak i handfatet. Har någon av er testat IVs AIO? Jag börjar vara sugen på att övergå till tygblöjor också på natten men vet inte riktigt vilken blöja som skulle passa. Formsydda bambus suger ju upp bra men det känns som att det blir så blött mot huden i så pass många timmar iallafall ... Ni som har tygisar  som nattblöja, vad använder ni?
    VI hade de när A var liten och jag tyckte de fungerade bra. Klumpiga, men höll tätt. Andra AIO som vi har tycker jag är smidigare, de är smalare i grenen än IV AIO.
  • Ekorrfamiljen

Nu har jag äntligen fått ändan ur vagnen och beställt ett gäng tygisar. Det blev lite olika märken för att se hur de sitter på min knubbis och om jag gillar någon av dem speciellt blir det fler av den sorten. Eftersom jag bor på Gotland där Imse Vimse har sitt kontor ska jag ta mig dit en dag och köpa på mig lite av deras andrasortering. Jag gillar IV AIO som nattblöja, den är perfekt.

Vi använder uteslutande IKEAs KRAMA tvättlappar här hemma och Liberos våtisar när vi är på sta'n (men det var bara för att vi fick dem gratis i babybagen, när de är slut blir det papper eller KRAMA där med.)

Tin 950103, Saga 961003, Vendel 060504, Vemund 091111
Svar på tråden Tygblöjetråden 23