• Joggi

Använder ni pulversås?

Sj används det inte här hemma.

ENKEL SÅS

Smör
    mjölk
    grädde
    Buljongtärning
    Salt, peppar
    Maizena redning

(Soya för brunsås, Senap för senapssås, Pepparrot för pepparrotssås osv....)

Smält smöret och ha ner buljong och salt och peppar. Häll på mjölk och grädde i valfri mängd. I med smaksättning och red av med enkla Maizena redning.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Använder ni pulversås?
  • musli
    h8him skrev 2009-12-21 01:29:23 följande:
    Mal du egen köttfärs, kärnar ditt eget smör, sätter du egen filbunke, röker ditt bacon, fixar egen ketchup och senap osv? Imponerande livsstil i så fall. Det tar tid att leva så, men jag tror det är väldigt hälsosamt.
    Nej, det gör bonden där jag köper köttet och baconen. De har gårds-slakteri och där vet jag vad jag får och det är inte nitrit i alla fall!

Ketchup och senap köper jag men det är bara för att dottern och maken gillar det. Själv äter jag det inte. Och jo, jag har gjort egen ketchup också, det är inte så svårt om man nu inte menar den ketchup som numera kallas ketchup...... Senap används till jul och då gör vi egen faktiskt till skinkan...
    Dr Mupp skrev 2009-12-21 06:17:52 följande:
    Allt som är förädlat från ursprungsprodukten är antingen hel- eller halvfabirikat beroende på hur mycket som behöver göras. Grundprodukten är vetekorn av det gör man mjöl som då är ett halvfabrikat av mjölet görs bröd som ju äts som det är och därmed är ett helfabrikat.
    Ok, då använder jag ju några halvfabrikat... Mjöl, gammeldags mjölk, smör, kaffe, grädde, ost och yoghurt typ.... Nån gång ibland hittar jag saker som inte innehåller jästextrakt, smakförstärkare, konserveringsmedel och sånt skit så då köper jag det med.
    Men det är faktiskt inte mycket i en butik som jag handlar...
    Hanna 050511 & Elias 090910
  • Suzy QX
    Jessiicaa89 skrev 2009-12-21 16:23:19 följande:
    Använder pulver men gör om dom med kryddor så dom blir goda, lättast så, men har jag humöret, tiden och orken gör jag riktig sås från grunden :) Älskar att laga mat, men just såsen brukar komma i skynundan :)
    Precis. Brukar krossa rosepeppar och hälla i gräddsåsen. Saltar och pepprar ofta på gräddsåsen om jag bara ska ha den.
  • Joggi

Oj, här va det aktivitet! Ser att det snackas alla möjliga halvfabrikat men har missat typ alla sidor pga julledighet över julen=)

Som jag har skrivit i tråden så använder jag halvfabrikat jag med, men försöker undvika. Buljong är okej för mig och en väldigt liten tillsats i en sås - och ja, det är bättre att tillsätta den lilla mängden buljong än att vispa ihop en pulversås.

Jag gör inte egen korv, men äter det inte speciellt ofta heller. Köttbullar gör jag själv.. Man måste väl kunna se lite mellan tummen och pekfingret när det gäller ett sånt här ämne?? Eller om alla på familjeliv är så petiga att dra in smör i halvfabrikats-facket så får jag väl tänka ut ett annat ord då.. Får återkomma med det..

• Jennie med ie
    Joggi skrev 2009-12-26 16:09:48 följande:
    Oj, här va det aktivitet! Ser att det snackas alla möjliga halvfabrikat men har missat typ alla sidor pga julledighet över julen=)Som jag har skrivit i tråden så använder jag halvfabrikat jag med, men försöker undvika. Buljong är okej för mig och en väldigt liten tillsats i en sås - och ja, det är bättre att tillsätta den lilla mängden buljong än att vispa ihop en pulversås. Jag gör inte egen korv, men äter det inte speciellt ofta heller. Köttbullar gör jag själv.. Man måste väl kunna se lite mellan tummen och pekfingret när det gäller ett sånt här ämne?? Eller om alla på familjeliv är så petiga att dra in smör i halvfabrikats-facket så får jag väl tänka ut ett annat ord då.. Får återkomma med det..
    Eftersom du själv gick ut så hårt som du gjorde så är det inte konstigt att dina "buljong är ju bara kryddor"-uttalanden möter motstånd, att begära att andra ska se mellan tumen och pekfingret efter en sådan inledning är inte särskilt clever.
  • Joggi

Jennie med ie skrev 2009-12-26 16:43:06 följande:

Eftersom du själv gick ut så hårt som du gjorde så är det inte konstigt att dina "buljong är ju bara kryddor"-uttalanden möter motstånd, att begära att andra ska se mellan tumen och pekfingret efter en sådan inledning är inte särskilt clever.
    Jag har inte sagt "det är" utan jag ser"..
  • Hedebris

jag gjorde en jätegod fisksås igår.

ca 50g smör
    ca 2-3dl mjölk
    1dl grädde
    2 fiskbuljongtärningar
    1msk pressad citron
    maizenaredning

inga andra kryddor, enkelt, supergott och väldigt uppskattat

• Waldo

Usch nej.
    Jag tycker pulversås smakar riktigt illa och är då hellre utan.
    Personligen tycker jag inte att det tar längre tid att göra en egen sås än att göra en pulvergrej.
    Dessutom kan man variera så att det passar just min smak och mat

• Linny

NEJ!

Eller... mannen gillar bea och det har hänt att det har köpts på påse, kom jag på..
Svar på tråden Använder ni pulversås?