h8him skrev 2009-12-21 01:29:23 följande:
Mal du egen köttfärs, kärnar ditt eget smör, sätter du egen filbunke, röker ditt bacon, fixar egen ketchup och senap osv? Imponerande livsstil i så fall. Det tar tid att leva så, men jag tror det är väldigt hälsosamt.
Nej, det gör bonden där jag köper köttet och baconen. De har gårds-slakteri och där vet jag vad jag får och det är inte nitrit i alla fall!
Ketchup och senap köper jag men det är bara för att dottern och maken gillar det. Själv äter jag det inte. Och jo, jag har gjort egen ketchup också, det är inte så svårt om man nu inte menar den ketchup som numera kallas ketchup...... Senap används till jul och då gör vi egen faktiskt till skinkan...
Dr Mupp skrev 2009-12-21 06:17:52 följande:
Allt som är förädlat från ursprungsprodukten är antingen hel- eller halvfabirikat beroende på hur mycket som behöver göras. Grundprodukten är vetekorn av det gör man mjöl som då är ett halvfabrikat av mjölet görs bröd som ju äts som det är och därmed är ett helfabrikat.
Ok, då använder jag ju några halvfabrikat... Mjöl, gammeldags mjölk, smör, kaffe, grädde, ost och yoghurt typ.... Nån gång ibland hittar jag saker som inte innehåller jästextrakt, smakförstärkare, konserveringsmedel och sånt skit så då köper jag det med.
Men det är faktiskt inte mycket i en butik som jag handlar...