• Joggi

Använder ni pulversås?

Sj används det inte här hemma.

ENKEL SÅS

Smör
    mjölk
    grädde
    Buljongtärning
    Salt, peppar
    Maizena redning

(Soya för brunsås, Senap för senapssås, Pepparrot för pepparrotssås osv....)

Smält smöret och ha ner buljong och salt och peppar. Häll på mjölk och grädde i valfri mängd. I med smaksättning och red av med enkla Maizena redning.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Använder ni pulversås?
  • Linny

Jag tycker personligen att glutamat ger en väldigt konstgjord mysko smak. Kommer ihåg den där läskiga aromatkryddan som fanns förut (finns fortfarande) *ryser*

Jag gillar när man istället kan använda riktiga råvaror i tex. buljongen, så slipper man lägga in smakförstärkare. En skinka som man inte sprutat in mängder med vatten i, smakar skinka och behöver inga smakförstärkare  
    Självklart får var och en avgöra om man gillar det, men jag ser inget behov av just glutamat i grytor osv. Då har jag istället i tex. grädde (som i sig gör att mat smakar mer), färska örter och ordentliga råvaror
    Det är klart; gör man tex sås på lättmjölk och mjöl, då smakar det inte så mycket och då behöver man ta till smakförstärkare.
  • Dilong
    Linny skrev 2009-12-27 12:49:38 följande:
    Jag gillar när man istället kan använda riktiga råvaror i tex. buljongen, så slipper man lägga in smakförstärkare.
    På vilket sätt skulle inte "min" orientaliska fisksås vara en riktig råvara?

(jag förutsätter att alla dessutom vet att många råvaror naturligt innehåller glutamat).

PS Håller med dig om Aromat, den smakade verkligen udda.
  • Trolovade

Tycker inte att TS sås låter så mycket bättre än pulversås, både buljongtärningar och maizena innehåller mycket e-ämnen osv...

• SweetLilly

Riktig sås ska det vara! Utan tillsatser.. jag är en tillsatsmotståndare har HÖG GRAD

• SweetLilly
    SweetLilly skrev 2009-12-27 13:05:58 följande:
    Riktig sås ska det vara! Utan tillsatser.. jag är en tillsatsmotståndare har HÖG GRAD
    av hög grad skulle det stå
  • Dilong
    SweetLilly skrev 2009-12-27 13:05:58 följande:
    Inte ens salt?!
  • SweetLilly
    Dilong skrev 2009-12-27 13:09:32 följande:
    Inte ens salt?!
    hehe jo vissa tillsatser om man ska räkna så, men undviker e-ämnen och socker så långt det går..
  • Linny
    Dilong skrev 2009-12-27 12:56:30 följande:
    På vilket sätt skulle inte "min" orientaliska fisksås vara en riktig råvara? (jag förutsätter att alla dessutom vet att många råvaror naturligt innehåller glutamat). PS Håller med dig om Aromat, den smakade verkligen udda.
    En riktigt bra fisksås ska faktiskt inte behöva glutamat, enligt vad jag har läst mig till..   Men oftast så görs fisksåsen för snabbt och slarvigt och då behövs det förstås. 
  • EliLeoMa

4msk vetemjöl vispas först med en skvätt mjölk och spädes med ytterligare ett par DL. Mjölk alltså. Sedan tillsätts av smak.
    Alternativt smälter jag smör och blandar med kryddor och mjöl innan jag späder med mjölk/grädde.

Vad gäller din sås TS, så vette fasen om den är bättre än pulversås faktiskt...om du nu var ute efter det.

Svar på frågan : ja jag använder pulversås när det ska ätas bearnaise. För övrigt tycker jag det är nog så enkelt att göra "riktig" sås.

Svar på tråden Använder ni pulversås?