• Joggi

Använder ni pulversås?

Sj används det inte här hemma.

ENKEL SÅS

Smör
    mjölk
    grädde
    Buljongtärning
    Salt, peppar
    Maizena redning

(Soya för brunsås, Senap för senapssås, Pepparrot för pepparrotssås osv....)

Smält smöret och ha ner buljong och salt och peppar. Häll på mjölk och grädde i valfri mängd. I med smaksättning och red av med enkla Maizena redning.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Använder ni pulversås?
  • Dilong

Det låter sjukt torrt med pulversås. Jag föredrar såndär som flyter.

• MaNiMi

Nej pulversåser är inte gott och tål dem inte heller så gör hellre egen sås.

• Justess

Ja, det händer. Fast sällan. Kan ibland använda en pulversås som bas och så smaksätter jag lite extra, t ex lägger i en buljongtärning och/eller tillsätter lite grädde. Men till 90 % gör jag "riktig" sås.

Man bör säga sanningen, men alla sanningar bör inte sägas.
  • Ulf Harrys Farsa

Vågar ni skriva buljontärning här på FL där det kryllar av mammor med tillsatshysteri.... tänk på barnen!!!! Buljong innehåller GLUTAMAT!
    Sånt ger väl permanenta hjärnskador på allt, t.o.m kastrullen!

• Dilong

Ulf Harrys Farsa skrev 2009-12-26 23:48:34 följande:

Vågar ni skriva buljontärning här på FL där det kryllar av mammor med tillsatshysteri.... tänk på barnen!!!! Buljong innehåller GLUTAMAT! Sånt ger väl permanenta hjärnskador på allt, t.o.m kastrullen!
    Dör man inte direkt bara man uttalar ett E-nummer?
  • Ulf Harrys Farsa
    Dilong skrev 2009-12-26 23:50:05 följande:
    Ulf Harrys Farsa skrev 2009-12-26 23:48:34 följande:Dör man inte direkt bara man uttalar ett E-nummer?
    Shhhhhhhh!!!! herregud är du galen!
  • Dilong

Ulf Harrys Farsa skrev 2009-12-26 23:52:26 följande:

Shhhhhhhh!!!! herregud är du galen!
    Saken är den, att skulle bara knark varit farligare så hade heroin haft ett E-nummer.
  • inze

Jag använder pulversås ibland men gör oftast en egen grundsås av smör, mjöl och vätska som smaksätts beroende på vad den ska vara till.

Undviker Maizenaredning sen jag läste vad den innehåller:

Maizenaredning till ljus sås
    Innehåll:
    Pot.stärkelse, mjölksocker, maltodextrin,rismjöl, stab.medel E450a,veg.fett (palm/majs),mjölkprotein.

Maizenaredning till brun sås
    Innehåll:
    Pot.stärkelse, mjölksocker, maltodextrin, rismjöl, färg E150

Låter inte särskilt mycket nyttigare än pulversåser . I alla fall inte om man kombinerar med buljontärning.

• Linny
    Ulf Harrys Farsa skrev 2009-12-26 23:48:34 följande:
    Vågar ni skriva buljontärning här på FL där det kryllar av mammor med tillsatshysteri.... tänk på barnen!!!! Buljong innehåller GLUTAMAT! Sånt ger väl permanenta hjärnskador på allt, t.o.m kastrullen!
    Hehe, all buljong innehåller inte glutamat
    Jag är faktiskt sån att jag försökar undvika just glutamat tex. Däremot kan jag inte (och orkar inte) undvika alla e-nummer. Dessutom anser jag inte att alla e-nummer är så farliga. En del behövs. Däremot försöker jag köpa så renodlade varor som jag kan hitta, mest för att jag avskyr fusk och vill att det ska smaka bra. Blir skitsur när jag hittar saker med aromämnen och färgämnen i, istället för den riktiga ingrediensen. Hur svårt ska det vara liksom? Glutamat är den värsta och den de slänger i för att de har för lite av den riktiga råvaran i (tex. kött!!) Så ja, då köper jag hellre systrarna Voltaires lantbuljong, för jag har inte orkat stå och fixa nåt själv...
  • Dilong
    Linny skrev 2009-12-27 08:34:18 följande:
    Jag är faktiskt sån att jag försökar undvika just glutamat tex...
    Tydligen är många rädda för glutamat, som ger sååå god smak i mycket. Förr köpte jag det som krydda/kristallpulver a la salt, nu har jag mer övergått till orientalisk fisksås. Förutom att det är ett måste i tex wokad mat, så passar det i köttfärssås, grytor med massor annat.
Svar på tråden Använder ni pulversås?