• SofiaD

Kraniosynostos #9

{#lang_emotions_flower} Välkomna hit! {#lang_emotions_flower}

Nu är det dags för en ny tråd för oss som har barn med någon form av kraniosynostos! Här samlas vi med alla våra tankar, frågor och funderingar! Några av oss har operationen bakom oss, medan vissa har den framför sig.
    Nya som gamla vänner är varmt välkomna hit!

{#lang_emotions_heart}

Länk till Sahlgrenskas (SU) info om kraniosynostos:
    http://www.sahlgrenska.se/upload/SU/omrade_oss/plastik/kraniobroschyren.pdf?epslanguage=sv

För att vi lättare ska ha koll på varann kommer här en nyreviderad lista över oss som håller till i tråden sen tidigare. Om någon saknas, hojta till så lägger jag till er!

{#lang_emotions_heart}

*Clavi (Nina) med Hugo. Op dec -07 för plagiocephali, (dubbla synostoser) Total skallrekonstruktion vid fyra mån. Kommer behöva fler operationer eftersom

*SofiaD med Oskar op i juni -08 för Sagittal synostos på SU (ej fjäder) 11 mån gammal.

*Lovali (Louise) med Eric op jan -06 för Metopica Synostos på SU, fjäderop. 5 mån gammal.

*Marie1978 med Victor op i okt 2008 för Metopica Synostos på SU, ej fjäder, 10 mån gammal.

*taru med joel op feb -09 för sagittal synostos på SU, (fjädrar) 3 månader gammal, fjädrar togs bort 16/9-09

*Laisa (Lisa) med Emmy op 29 maj 2007 för Saggital synostos på Sahlgrenska,
    1½ år gammal. Ej fjädrar.

*Mimo med Gustaf op 30 april 2008 för metopica synostos 5 månader gammal, fjäderop. Gustafs lillebror Oscar ska även han op nu i slutet av november för samma åkomma!!!??? Han kommer då att vara 4 månader.

*mih/ Lina med Elvira op mars -07 på sahlgrenska för sagital synostos. Var då 11 månader. Har troligtvis även crouzon syndrom, väntar på svar på blod/dna provet.

*Uppdragmamma med William op med fjädrar 22/9-09 6 månader gammal

*Saif1(sussi) med Zigge 5 mån op med fjädrar för sagittal synostos på Sahlgrenska 9/9-08*Riparbella (johanna), med Signe född 090905. Ska opereras för Sagittal synostos på KS den 22 oktober.

*Shanti 81 med Aron född 080626. Op på SU 17/2 -09 vid 8 månaders ålder för sagittal- och unicoronal synostos med fjädrar. Op igen på SU 15/9-09 fjädeborttagning samt rekonstruktion av pannan. Ev väntar fler op efterhand.

*lilyanna: Alvin op den 2/12 -09 för sagittal synostos på Sahlgrenska

*Riparbella (johanna), med Signe född 090905. Ska opereras för Sagittal synostos på KS den 22 oktober.

{#lang_emotions_heart}

Försöker mig på att länka till våra förra mycket givande trådar, inte säkert det lyckas...

www.familjeliv.se/Forum-3-22/m45186277.htmlwww.familjeliv.se/Forum-3-22/m42805333.htmlwww.familjeliv.se/Forum-3-22/m40061506.htmlwww.familjeliv.se/Forum-3-22/m37395769.htmlwww.familjeliv.se/Forum-3-22/m34845251.htmlwww.familjeliv.se/Forum-3-22/m32049594.htmlwww.familjeliv.se/Forum-3-22/m29385334.html
    ♥♥♥ Mina 3 ♥♥♥
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-22 08:30
    *29Oktober med Castor, 2,5 mån som har metopicasynostos. Väntar på att få tid för operation på Sahlgrenska.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-15 22:40
    *Bokmamman med pojke opererad för Sagittal Synostos på ALB maj -09 då han var 6 veckor gammal.
  • Svar på tråden Kraniosynostos #9
  • MammaMila

Ja, Peter Tarnow... han var väldigt kortfattad så det jag skrev ovan var det enda han sa om det. Jag frågade också andra saker om operationstid, om vi kan flyga efteråt etc...

Jag kan inte förstå att den andra läkaren hade sagt att man fick välja mellan dem? Låter konstigt? Det kanske var ett missförstånd... man blir ju lätt förvirrad i allt prat om olika val och ställningstaganden när det gäller ens egna små?
    Jaja... jag fick inte det valet och skulle inte välja utvändigt även om jag fick. Om de hade två års erfarenhet och sa att det var en bra metod kanske... men inte när två har gjort det och det inte har gått så bra :-P
    Sen kanske de två man har testat på inte har varit barn heller?
  • Shanti1981

Hej på er,
    Intressant läsning! när vi var in för Arons andra kraniooperation som var av traditionell typ (utan fjädrar), pratade läkarna på avdelningen om den nya metoden med utvändiga fjädrar. (Det var dock aldrig aktuellt för oss då Aron hade två suturer slutna och när man tog bort fjädrarna från hans första op, gjorde man ett nytt ingrepp där men "byggde om" hans panna.

Jag tänker på er som står inför operation och har möjligheten att välja metod - Fråga läkarna rakt ut under inskrivningssamtalet/pre op om för och nackdelarna. Jag förstår att ni inte vill att just erat barn ska bli försökskanin -  men komplikationer har det ju säkert även uppstått med den "gamla" metoden med invändiga fjädrar.

Tekniken går framåt - och av någon anledning anser tydligen läkarna att den nya metoden är bra, och vill övergå till den när det finns möjlighet (antar jag) annars skulle de nog inte rekommendera den typen. Inte vill de riskera komplikationer.

Såg på förlossningskliniken (TV 4) om ett barn som föddes med kraniosynostos, man fick följa barnet ända in i op rummet. De rekonstruerade skallen och plockade då ut bitar av skallbenet och byggde om formen på skallen. Slutligen fäste de ihop skallbenen med några slags plattor och satte utvändiga skruvar som man kunde justera eftersom behovet ändrades under läkningsfasen. Pojken blev jättefin!!

För mig känns det som att den "Svenska metoden" låter lindrigare. Men olika metoder finns det nog överallt i världen.

De verkar ju föredra olika metoder på SU och AL tex. Fråga kirurgerna så är nog just deras metod den bästa!

• MammaMila

Shanti81:

Du har helt rätt i att tekniken går framåt och att alla tycker att deras metod är bäst... Skillnaden nu är ju bara att Sahlgrenska är ledande när det gäller forskning inom det här området så den "gamla" metoden de gör på ALS är inte en annan metod de har kommit på utan endast en brist på kunskap ny kundskap. Fjädermetoden som utvecklats på SU används numer även i USA (kanske inte på alla sjukhus) och andra delar av världen. Det är ett mindre ingrepp och barnet förlorar mindre blod etc...
    Den nya metoden med utvändiga fjädrar kanske blir bra i framtiden men det låter inte som att överläkaren vill erbjuda den nu. De måste nog putsa på sin teknik innan de erbjuder den om den inte var så bra nu. 
    Komplikationer kan så klart alltid uppkomma men om bara 2 personer har gjort den känns det lite väl "experimentellt" (som läkaren också uttryckte det :-P) att göra på min 3mån kille
  • SofiaD

Jag tycker faktiskt att det är lite mycket begärt om föräldrarna själv förväntas välja op metod till sitt barn... Borde inte läkaren lägger fram det bästa förslaget? Skillnad om det är två likvärdiga metoder, där det bara är en smaksak om man vill ha fjädrarna inne eller ute men det verkar det ju inte vara. Jag kan säga, efter vad jag läst här, så skulle jag absolut inte valt att ha dem utvändligt. Verkar besvärligt tycker jag.

♥♥♥ Mina 3 ♥♥♥
  • Shanti1981

29 oktober,
    Håller helt och hållet med ditt inlägg. Jag hade förmodligen suttit och grubblat över samma saker som du om jag ställts inför ett sådant beslut att jag själv måste välja för min son. Jag menade mest att om man frågasätter, måste ju kirurgen kunna avgöra vilken metod som de rekommenderar i just detta specifika fallet. Det som är bäst för den ena kanske inte passar den andra av olika anledningar. Vi föräldrar som sitter här kan ju bara spekulera, så länge ingen av oss har erfarenhet av det ena eller andra. Sen kan man ju tänka tillbaka till den tid fjädertekniken var "ny" och obeprövad.. vad sa statistiken då?

Min son har ju tex. genomgått både fjäderteknik och den gamla traditionella metoden på SU (för det var det bästa alterantivet för honom). Upplever att han hade lite mer smärta efter den andra varianten, men det var ända alternativet. Vid båda op tillfällena har vi varit hemma efter en vecka. Jag kan trots denna erfarenhet INTE säga vilken metod som varit bäst. (hoppas ni förstår vad jag är ute efter..)

Den första op som Aron genomgick var med fjädertekniken, och jag skulle utan tvekan rekommendera SU för jag har bara bra erfarenhter av dem. De är verkligen experter på området!!

Sofia D,
    Håller även med ditt inlägg, tycker heller inte att föräldrarna i en så här svår situation ska behöva välja metod för sitt barn. Det är svårt nog att stå inför en operation. Det måste experterna på området göra anser jag.

Hur som helst vet man inte alltid de bästa svaren förrän det är operationsdag, och de faktiskt ser hur det ser ut när de öppnar upp. Exempelvis trodde man att Arons operation skulle bli mycket mer komplicerad och misstänkte att flera suturer än två var sammanslutna. Det visades sig för oss att ett mycket mindre ingrepp slutligen kunde göras med fjädertekniken trots Arons ålder av 8 månader!!

• Shanti1981

Ett litet egoinlägg..

Vill bara berätta att Aron för övrigt nu är färdigopererad! Det var ju från början tal om att han ev. skulle behöva fler op efterhand.

Detta är vi väldigt glada över!

• lilyanna

Hej i tråden!

Har inte kunnat uppdatera tråden förrän idag.

Ser att ni pratar om invändigt/utvändigt...det var jag som först skrev att det lät som om vi kunde väla mellan dessa två metoder...det var iaf den uppfattningen vi fick på bedömningen utav Dr. Maltese.

Jag sa ju sen till honom dagen innan operationen att vi ville ha fjädrarna invändigt då jag fick känslan av att dem inte hade gjort den andra varianten och jag ville inte låta Alvin vara försöksperson.

Nu när jag läser infon från dig 29Oktober så är jag glad att det blev invändigt, men jag blir samtidigt lite besviken på Dr. Maltese för han gav verkligen intrycket av att fjädrarna utvändigt va den nya metoden och att dem hade gjort den många gånger och med bara bra resultat.

Oliver 070327, Alvin 090804
  • Lina W

När vi träffade Giovanni framställde han det som att fjädrarna numera "alltid" sätts externt och att detta var den nya metoden som användes, han sa inte att man kunde välja. Men han kändes lite osäker när vi frågade hur man gjorde sedan med det praktiska med mössan t.ex.  Sen har jag börjat fundera på hur det egentligen ska gå till när man ska ta bort dom. Han pratade om att det räckte med lokalbedövning då de sitter externt, men hur ska man kunna få en 8-9 månaders bebis att få lokalbedövning och sitta still under ett sådant ingrepp?! Då tycker jag det är lika bra att söva dom under den tiden det tar att plcoka bort dom istället.

Jag hoppas verkligen att vår lilla Moses får sina fjädrar utvändigt nu. Väntar på op-tid i slutet av februari.

• MammaMila
    Shanti1981 skrev 2010-01-12 15:29:36 följande:
    Ett litet egoinlägg.. Vill bara berätta att Aron för övrigt nu är färdigopererad! Det var ju från början tal om att han ev. skulle behöva fler op efterhand. Detta är vi väldigt glada över!
    Otroligt skönt för er
  • Clavi
    Shanti1981 skrev 2010-01-12 11:05:36 följande:
    Hej på er, Intressant läsning! när vi var in för Arons andra kraniooperation som var av traditionell typ (utan fjädrar), pratade läkarna på avdelningen om den nya metoden med utvändiga fjädrar. (Det var dock aldrig aktuellt för oss då Aron hade två suturer slutna och när man tog bort fjädrarna från hans första op, gjorde man ett nytt ingrepp där men "byggde om" hans panna. Jag tänker på er som står inför operation och har möjligheten att välja metod - Fråga läkarna rakt ut under inskrivningssamtalet/pre op om för och nackdelarna. Jag förstår att ni inte vill att just erat barn ska bli försökskanin -  men komplikationer har det ju säkert även uppstått med den "gamla" metoden med invändiga fjädrar. Tekniken går framåt - och av någon anledning anser tydligen läkarna att den nya metoden är bra, och vill övergå till den när det finns möjlighet (antar jag) annars skulle de nog inte rekommendera den typen. Inte vill de riskera komplikationer. Såg på förlossningskliniken (TV 4) om ett barn som föddes med kraniosynostos, man fick följa barnet ända in i op rummet. De rekonstruerade skallen och plockade då ut bitar av skallbenet och byggde om formen på skallen. Slutligen fäste de ihop skallbenen med några slags plattor och satte utvändiga skruvar som man kunde justera eftersom behovet ändrades under läkningsfasen. Pojken blev jättefin!! För mig känns det som att den "Svenska metoden" låter lindrigare. Men olika metoder finns det nog överallt i världen. De verkar ju föredra olika metoder på SU och AL tex. Fråga kirurgerna så är nog just deras metod den bästa!
    I princip så gick Hugos operation till men utan de där skruvarna.

Angående fjädrar kan jag inte utttala mig men det jag kan säga är att jag alltig känt stort förtroende för läkarna på SU och låtit de ta besluten.
Svar på tråden Kraniosynostos #9