• SofiaD

Kraniosynostos #9

{#lang_emotions_flower} Välkomna hit! {#lang_emotions_flower}

Nu är det dags för en ny tråd för oss som har barn med någon form av kraniosynostos! Här samlas vi med alla våra tankar, frågor och funderingar! Några av oss har operationen bakom oss, medan vissa har den framför sig.
    Nya som gamla vänner är varmt välkomna hit!

{#lang_emotions_heart}

Länk till Sahlgrenskas (SU) info om kraniosynostos:
    http://www.sahlgrenska.se/upload/SU/omrade_oss/plastik/kraniobroschyren.pdf?epslanguage=sv

För att vi lättare ska ha koll på varann kommer här en nyreviderad lista över oss som håller till i tråden sen tidigare. Om någon saknas, hojta till så lägger jag till er!

{#lang_emotions_heart}

*Clavi (Nina) med Hugo. Op dec -07 för plagiocephali, (dubbla synostoser) Total skallrekonstruktion vid fyra mån. Kommer behöva fler operationer eftersom

*SofiaD med Oskar op i juni -08 för Sagittal synostos på SU (ej fjäder) 11 mån gammal.

*Lovali (Louise) med Eric op jan -06 för Metopica Synostos på SU, fjäderop. 5 mån gammal.

*Marie1978 med Victor op i okt 2008 för Metopica Synostos på SU, ej fjäder, 10 mån gammal.

*taru med joel op feb -09 för sagittal synostos på SU, (fjädrar) 3 månader gammal, fjädrar togs bort 16/9-09

*Laisa (Lisa) med Emmy op 29 maj 2007 för Saggital synostos på Sahlgrenska,
    1½ år gammal. Ej fjädrar.

*Mimo med Gustaf op 30 april 2008 för metopica synostos 5 månader gammal, fjäderop. Gustafs lillebror Oscar ska även han op nu i slutet av november för samma åkomma!!!??? Han kommer då att vara 4 månader.

*mih/ Lina med Elvira op mars -07 på sahlgrenska för sagital synostos. Var då 11 månader. Har troligtvis även crouzon syndrom, väntar på svar på blod/dna provet.

*Uppdragmamma med William op med fjädrar 22/9-09 6 månader gammal

*Saif1(sussi) med Zigge 5 mån op med fjädrar för sagittal synostos på Sahlgrenska 9/9-08*Riparbella (johanna), med Signe född 090905. Ska opereras för Sagittal synostos på KS den 22 oktober.

*Shanti 81 med Aron född 080626. Op på SU 17/2 -09 vid 8 månaders ålder för sagittal- och unicoronal synostos med fjädrar. Op igen på SU 15/9-09 fjädeborttagning samt rekonstruktion av pannan. Ev väntar fler op efterhand.

*lilyanna: Alvin op den 2/12 -09 för sagittal synostos på Sahlgrenska

*Riparbella (johanna), med Signe född 090905. Ska opereras för Sagittal synostos på KS den 22 oktober.

{#lang_emotions_heart}

Försöker mig på att länka till våra förra mycket givande trådar, inte säkert det lyckas...

www.familjeliv.se/Forum-3-22/m45186277.htmlwww.familjeliv.se/Forum-3-22/m42805333.htmlwww.familjeliv.se/Forum-3-22/m40061506.htmlwww.familjeliv.se/Forum-3-22/m37395769.htmlwww.familjeliv.se/Forum-3-22/m34845251.htmlwww.familjeliv.se/Forum-3-22/m32049594.htmlwww.familjeliv.se/Forum-3-22/m29385334.html
    ♥♥♥ Mina 3 ♥♥♥
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-22 08:30
    *29Oktober med Castor, 2,5 mån som har metopicasynostos. Väntar på att få tid för operation på Sahlgrenska.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-15 22:40
    *Bokmamman med pojke opererad för Sagittal Synostos på ALB maj -09 då han var 6 veckor gammal.
  • Svar på tråden Kraniosynostos #9
  • tankgirl24

jag testar!

-You say bitch like it´s a bad thing....
  • MammaMila
    mrsjo skrev 2010-01-18 21:20:30 följande:
    Operationen ska göras inom 1 månad.  I chocktillstånd lämnade vi Su och fatta inte vad som hände. Våran tjej som gått igenom så mycket och nu detta. Har lite frågot som jag hoppas ni kan hjälpa mig med. - Hur lång är väntetiden för operation? - Hur lång tid tar operation? - Vad tror ni E kan ha, sagital synostos? Kolla mitt album på bilder - Hur mår de efteråt ska man vara extra försiktig med hårda leksaker ect.??? - Hur var det på AVD 41? Känns urdumt vet ingenting och E ska opereras snart
    Hej mrsjo,
    Vi fick en remiss till SU i dec och får operera i februari har de lovat... men vi har inte fått kallelse ännu. De brukar flytta andra inbokade operationer om de anser att ert fall är brådskande. Min son har metopica och jag tror din har sagital... det är en av de vanligaste formerna som jag förstått det... sido suturerna är stängda.
    Jag funderar också på hur det blir efter operationen... det jag har hört är att de repar sig ganska snabbt... men jag har ingen erfarenhet av det. 
    Du kan kontakta Avd 41 (031 - 342 1041 (/2)) eller sekreterare Anette (031-3428913) med frågor... det har jag gjort flertalet gånger
    Idag har vi varit på röntgen... det kändes nervöst men allt gick bra och han sov rakt igenom allt och låg helt still. Hoppas också att röntgen inte visa några ytterligare komplikationer...
  • mih

Håller med om att Giovanni uttrycker sig lite plumt, dels på grund av språket och när vi pratade så svävade han iväg. När Elvira hade "fått" sin nya diagnos crouzon pratde han mer om operationer Elvira kommer göra om 15 år än dom undersökningar och uppföljningar som kommer att ske dom närmsta åren.   

Ingen som ska till avd 41 må-tis nästa vecka??? 
    Elvira ska läggas in föra att göra 2 undersökningar,    dels en ögonbottenspegling för att se om hon har högt tryck i huvudet och så ska hon göra en sömnstudie, då sover hon uppkopplad till en dator för att se om hon har några andningsstörningar.

• mrsjo

29oktober: Har ansat mig lite idag och tagit tag i telefonsamtal. Pratat med psykologen på avdelningen som läste ur journalen där det står att E ska få fjädrar mellan sömmarna i skallbenet men om skallbenet hunnit bli för hårt så måste de göra den "stora operationen" med skruvar i stället.
    Efter allt E har gått igenom känns detta tungt. Hon är en pigg och glad tjej trots sitt handikapp, har gjort stora framsteg hela hösten och nu är det dax igen....7:e narkosen innan hon ens är 1 år. Frågade även psykologen om vi fattat rätt om en snabb operation, hon skulle pratat med Peter Tarnow och sen ringa tillbaka i morgon för besked.

Hoppas ni får eran kallelse snart ovisst att bara gå och vänta... Vart bor ni?

• mrsjo
    {#lang_emotions_laughing}Har sansat mig lite idag ska det stå blev lite komiskt inslag mitt i allt
  • MammaMila

mrsjo: Hoppas att du får ett svar du känner dig trygg med. Vi här på tråden är nog överrens om att vi litar på kirurgerna på SU och deras bedömning då de flesta är väldigt nöjda med både bemötande och operationen. Så ta ett djupt andetag och tänk inte på alla narkoser, jag förstår att det måste vara fruktansvärt jobbigt för er med allt som hänt... men det måste ju göras i vilket fall som helst.

Vi bor i Solna... jag hoppas vi får kallelsen asap. Jag undrar om de väntat på resultatet av röntgen bilderna vi tog igår?
  • Marie1978
    MammaMila skrev 2010-01-20 09:28:02 följande:
    mrsjo: Hoppas att du får ett svar du känner dig trygg med. Vi här på tråden är nog överrens om att vi litar på kirurgerna på SU och deras bedömning då de flesta är väldigt nöjda med både bemötande och operationen. Så ta ett djupt andetag och tänk inte på alla narkoser, jag förstår att det måste vara fruktansvärt jobbigt för er med allt som hänt... men det måste ju göras i vilket fall som helst. Vi bor i Solna... jag hoppas vi får kallelsen asap. Jag undrar om de väntat på resultatet av röntgen bilderna vi tog igår?
    Kallelsen kom ca 1 mån före operationen för vår del. När har ni operationen, i feb?

mrsjo: Välkommen till tråden! Vad jobbigt med allt ni gått igenom men det är väldigt duktiga på SU och det kommer att gå finfint!
  • Shanti1981
    bokmamman skrev 2010-01-13 08:35:21 följande:
    Det skulle vara intressant att se det avsnittet av Förlossningskliniken...när sändes det?
    Avsnittet sändes den 21 december!
  • mrsjo

Marie1978: Tack, har förståt att SU är duktiga med dessa bran men är ju orolig ändå så klart. Känns bättre nu när jag hittat hit och läst om er andra.

Pratatade med kordinatorn idag som sa att operationen blir om ca 1-2 månader.

• MammaMila

Marie1978: 

Jag ringde till avdelningen idag... de har satt vårat operationsdatum till 1 Mars. Jag sa att jag pratat med överläkaren och att han hade lovat att vi skulle få det i februari. Men tydligen är de otroligt överbokade just nu!
    Jag fick dock stå på stand-by lista ifall de får något återbud p.g.a. sjukdom. Men då måste vi åka ner på kort varsel. Jag antar att det betyder 1-3 dagar före eller så. Det är lite väl kort varsel för oss som åker från Stockholm... men men... min mans chef har sagt att det inte är några problem där och vi gör det så klart gärna för att få det så tidigt som möjligt.
    Jag är dock lite orolig för resan... det är ju rätt långt. Vi har max suttit i bilen 1,5h och sen på hemresan så är han ju ny opererad och allt
Svar på tråden Kraniosynostos #9