• Lonicera

Skulle du samtycka till gynundersökning av läkarstudenter under narkos?

Med anledning av tråden www.familjeliv.se/Forum-5-74/m49583964.html och artikeln www.aftonbladet.se/nyheter/article6346094.ab

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-29 09:10
    Artikeln i Aftonbladet som refereras i trådstarten handlar alltså i korthet om att det vid gynundersökningar som sker i narkos på sjukhus också förekommer att de sövda kvinnorna gynundersöks av läkarstudenter utan att kvinnorna informerats om detta eller lämnat samtycke till detta.

Om du tillfrågades:
    Skulle du samtycka till gynundersökning av läkarstudenter under narkos?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Skulle du samtycka till gynundersökning av läkarstudenter under narkos?
  • Wicktoria

fönster mot vägen skrev 2009-12-29 11:46:50 följande:

Anser inte det som ett övergrepp då det sker i medicinska sammanhang.
    Men kan vi inte vara överens om att det ska ske under former där man fått godkännande?
    Ingen får väl göra något med dig utan att fråga?
    Får någon komma hem till dig och gräva dig i underlivet för att det är i medicinskt syfte?
    Gör inte skillnad på övergrepp.
    som jag sagt tidigare, vi får ju bestämma vad som ska hända med våra organ när vi har dött, varför ska jag då inte få bestämma vem som gräver i mitt underliv när jag sover???!?!?!?!?
  • uniMog
    konkelbär skrev 2009-12-29 11:33:25 följande:
    Det har jag inte. Jag har däremot ställt en retorisk fråga för samtliga diskussionsdeltagare att svara på om så önskas.
    okej.. det var inte direkt tydligt. Men jag hoppas du är nöjd med svaret
    I can Cum Lauder
  • Bellbox
    Plutteli skrev 2009-12-29 11:49:32 följande:
    fönster mot vägen skrev 2009-12-29 11:46:50 följande: Klart det är ett övergrepp! Eller är det inte övergrepp att slå på gamla heller kanske? Det görs ju i omvårdande syfte för att de ska lugna sig...
    Ja jag håller med dig. Tror att risken finns att det går överstyr om man bortser från etiskt framtagna regler som skall gälla alla yrkesutövare.
    Det ÄR redan så att man måste bli tillfrågad. Detta struntade de i = fakta! = övergrepp!
    Sen hade hon kanske sagt ja om hon blivit tillfrågad, men det är ju en annan sak i så fall fr då är det inte ett problem
  • Wicktoria

fönster mot vägen skrev 2009-12-29 11:49:12 följande:

När det gäller undersökningar så ja. Det är väl inget hemskt med att de känner i underlivet enligt mig.
    sen måste jag bara få tillägga att det är personer med dina åsikter som gör människor osäkra till vad som är ok och inte. det spelar ingen roll vad någon gör!!!!! DET SKA SKE PÅ MINA VILLKOR!
  • fönster mot vägen

Går jag med på att söva mig för att de ska undersöka mitt underliv då har jag gått med på att de är där o gräver oavsett om det är läkare eller studenter.

Jag vet ju att de ska kolla i underlivet sen spelar det ingen roll vem som gör det.

• Floriano Lutrell

Eftersom jag alltid sagt ja till kandidater och låtit dem expimentera för fullt på mig gör det mig sjukt arg att de kan ha gjort det utan att fråga när jag legat nedsövd. Med min sjukdom är jag uppe i ett digert antal kandidater som fått använda mig som nån jävla provdocka. Att de då kan ha gjort något sådant under narkos, utan att man blivit tillfrågad gör mig sjukt förbannad.

• Wicktoria

fönster mot vägen skrev 2009-12-29 11:54:34 följande:

Går jag med på att söva mig för att de ska undersöka mitt underliv då har jag gått med på att de är där o gräver oavsett om det är läkare eller studenter. Jag vet ju att de ska kolla i underlivet sen spelar det ingen roll vem som gör det.
    Jaså när gav jag det tillståndet?
    jag ger tillstånd till att ni utför det som skall göras under narkosen.
    Om det finns utbildningssyfte med i bilden är det en avstickare från undersökningen och jag har rätt att bestämma om det skall genomföras eller inte. Kan det vara så att du backar upp detta övergrepp för att du själv stått där som praktikant?
  • uniMog
    pönz skrev 2009-12-29 11:44:28 följande:
    Om de frågar så kunde de få göra det när jag är vaken, men inte under narkos. Jag bara undrar varför det ska göras under narkos? Jag kan ju vara vaken istället? Det är just det här med narkosen som förbryllar mig. De gör undersökningen under narkos för att kvinnan inte ska kunna säga ifrån, OM INTE så hade de ju frågat först och gjort det under ett vaket tillstånd? Eller vad är anledningen till att detta måste göras under narkos, gör det ont eller nåt? Det var ju bara två fingrar som skulle upp? När det gäller sådana saker vill jag vara vaken. Sen har jag inga problem med att studenter ska lära sig, men det ska göras EFTER GODKÄNNANDE.
    Menar du att du tror att de sövde henne ENBART för att studenterna skulle få undersöka henne? :-O
    I can Cum Lauder
  • Floriano Lutrell

fönster mot vägen skrev 2009-12-29 11:54:34 följande:

Går jag med på att söva mig för att de ska undersöka mitt underliv då har jag gått med på att de är där o gräver oavsett om det är läkare eller studenter.Jag vet ju att de ska kolla i underlivet sen spelar det ingen roll vem som gör det.
    Så du menar att om man går till gyn så får man räkna med att kandidater ska stå där och gräva utan att man blivit tillfrågad, bara för att man gått med på att underkasta sig en gynkoll?
  • uniMog

men ni lägger ju in en helt annan diskussion i en tråd som handlar om ifall man skulle godkänna att kandidater undersöker en EFTER att man blivit tillfrågad.

I can Cum Lauder
Svar på tråden Skulle du samtycka till gynundersökning av läkarstudenter under narkos?