• Lonicera

Skulle du samtycka till gynundersökning av läkarstudenter under narkos?

Med anledning av tråden www.familjeliv.se/Forum-5-74/m49583964.html och artikeln www.aftonbladet.se/nyheter/article6346094.ab

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-29 09:10
    Artikeln i Aftonbladet som refereras i trådstarten handlar alltså i korthet om att det vid gynundersökningar som sker i narkos på sjukhus också förekommer att de sövda kvinnorna gynundersöks av läkarstudenter utan att kvinnorna informerats om detta eller lämnat samtycke till detta.

Om du tillfrågades:
    Skulle du samtycka till gynundersökning av läkarstudenter under narkos?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Skulle du samtycka till gynundersökning av läkarstudenter under narkos?
  • fönster mot vägen

Ja skulle gå med det på. Vaken också. Bryr mig inte alls om sådant. O för min del skulle de unddersöka mig när jag är sövd utan att ha frågat så skulle inte mig värld gå under. De gör det för att lära sig o inget annat.

• konkelbär

Molson Canadian skrev 2009-12-29 11:38:17 följande:

Men den frågan har ingen som helst relevans till TS ställda fråga. Du skapar en pseudodiskussion.
    Självklart är frågan relevant i diskussionen. Varför undersöks sövda kvinnor? Varför anser vissa att det är OK?

Eller får diskussionen bara innefatta svar på TS ställda fråga? Inga följdfrågor eller funderingar?
  • Wicktoria

fönster mot vägen skrev 2009-12-29 11:40:51 följande:

Ja skulle gå med det på. Vaken också. Bryr mig inte alls om sådant. O för min del skulle de unddersöka mig när jag är sövd utan att ha frågat så skulle inte mig värld gå under. De gör det för att lära sig o inget annat.
    Skönt för dig att du känner så.
    Men faktum kvarstår, detta är ett övergrepp, sen får du gilla läget om du vill.
    Det är ett övergrepp på en person i hjälplöst tillstånd, troligen en person som har det jobbigt nog eftersom man ligger där och är nedsövd.
    Samtidigt som jag tycker det är otroligt slappt av folk att bara rycka lite på axlarna, gör ni det åt andra övergrepp också?
  • VulgusProfanum

Jag säger alltid ja om en kandidat vill undersöka mig. För hur ska de annars kunna lära sig?

Jag ser det inte som ett problem överhuvudtaget utan problemet skulle ju isåfall vara om de inte har möjlighet att få lära sig.

Och självklart vill jag bli tillfrågad.

Lev i nuet för det är det enda ögonblick du har.
  • pönz

Om de frågar så kunde de få göra det när jag är vaken, men inte under narkos. Jag bara undrar varför det ska göras under narkos? Jag kan ju vara vaken istället?
    Det är just det här med narkosen som förbryllar mig. De gör undersökningen under narkos för att kvinnan inte ska kunna säga ifrån, OM INTE så hade de ju frågat först och gjort det under ett vaket tillstånd?
    Eller vad är anledningen till att detta måste göras under narkos, gör det ont eller nåt? Det var ju bara två fingrar som skulle upp?
    När det gäller sådana saker vill jag vara vaken. Sen har jag inga problem med att studenter ska lära sig, men det ska göras EFTER GODKÄNNANDE.

Min blogg är bättre än din. pojkeniglaskulan.blogspot.com
  • Molson Canadian
    konkelbär skrev 2009-12-29 11:43:00 följande:
    Molson Canadian skrev 2009-12-29 11:38:17 följande:
    Självklart är frågan relevant i diskussionen. Varför undersöks sövda kvinnor? Varför anser vissa att det är OK?Eller får diskussionen bara innefatta svar på TS ställda fråga? Inga följdfrågor eller funderingar?
    Nej, frågan är inte relevant för TS eftersom premissen i TS är samtycke till gynundersökning av läkarstudenter under narkos. Du skapar inte bara en pseudodiskussion utan tillskriver skribenter åsikter de inte har. Antingen har du inte fattat att TS frågar om man skulle SAMTYCKA eller så har du inga bättre argument mot att låta studenter undersöka så du ändrar premisserna.
  • Bellbox
    fönster mot vägen skrev 2009-12-29 11:46:50 följande:
    Anser inte det som ett övergrepp då det sker i medicinska sammanhang.
    Så de får göra vad som helst med dig utan att fråga?
  • Plutteli

fönster mot vägen skrev 2009-12-29 11:46:50 följande:

Anser inte det som ett övergrepp då det sker i medicinska sammanhang.
    Klart det är ett övergrepp! Eller är det inte övergrepp att slå på gamla heller kanske? Det görs ju i omvårdande syfte för att de ska lugna sig...
Svar på tråden Skulle du samtycka till gynundersökning av läkarstudenter under narkos?