• Lonicera

Skulle du samtycka till gynundersökning av läkarstudenter under narkos?

Med anledning av tråden www.familjeliv.se/Forum-5-74/m49583964.html och artikeln www.aftonbladet.se/nyheter/article6346094.ab

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-29 09:10
    Artikeln i Aftonbladet som refereras i trådstarten handlar alltså i korthet om att det vid gynundersökningar som sker i narkos på sjukhus också förekommer att de sövda kvinnorna gynundersöks av läkarstudenter utan att kvinnorna informerats om detta eller lämnat samtycke till detta.

Om du tillfrågades:
    Skulle du samtycka till gynundersökning av läkarstudenter under narkos?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Skulle du samtycka till gynundersökning av läkarstudenter under narkos?
  • konkelbär
    Pejgan skrev 2009-12-29 11:26:11 följande:
    Problemet uppstår väl när inte tillräckligt många tycker att det är ok. vilket leder till färdiga läkare som inte har tillräcklig erfarenhet och praktik. vilket leder till att fler läkare upplevs som osäkra och fumliga. vilket leder till att fler kvinnor upplever undersökningarna som jobbiga. vilket leder till att fler kvinnor vägrar studenter.... etc etc.
    Så då är lösningen att undersöka ovetande, nedsövda kvinnor som inte har förmågan att säga ifrån eller gå därifrån?
  • Wicktoria
    Lonicera skrev 2009-12-28 15:04:50 följande:
    Med anledning av tråden www.familjeliv.se/Forum-5-74/m49583964.html och artikeln www.aftonbladet.se/nyheter/article6346094.ab TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-29 09:10 Artikeln i Aftonbladet som refereras i trådstarten handlar alltså i korthet om att det vid gynundersökningar som sker i narkos på sjukhus också förekommer att de sövda kvinnorna gynundersöks av läkarstudenter utan att kvinnorna informerats om detta eller lämnat samtycke till detta. Om du tillfrågades: Skulle du samtycka till gynundersökning av läkarstudenter under narkos?
    Man blir verkligen fly förbannad när man läser detta. Läste något liknande om Karolinska för några år sedan.
    Hade jag blivit medveten om situationen hade jag anmält dom för övergrepp.
    Bara för att jag är sövd är jag inte i doktorernas våld, man äger sin kropp och jag bestämmer över den i vaket som sovande tillstånd. Jag förmodar att när jag är i en sån blottat situation, att jag undersöks med försiktighet och respekt.
    Ingen kan försvara det här, det är ett rent och skärt övergrepp.
    Vi får ju till och med bestämma själva vad vi vill göra med våra organ när vi dött!!! varför ska jag inte få bestämma vem som ska gräva mig i underlivet när jag sover?
  • uniMog
    konkelbär skrev 2009-12-29 11:28:58 följande:
    Så då är lösningen att undersöka ovetande, nedsövda kvinnor som inte har förmågan att säga ifrån eller gå därifrån?
    Nej? Har jag skrivit det?
    I can Cum Lauder
  • konkelbär
    Pejgan skrev 2009-12-29 11:29:57 följande:
    Nej? Har jag skrivit det?
    Har jag sagt att du har skrivit det?
  • Plutteli

Ja, jag godkände studenter att vara med under min medicinska abort så.. jag skulle fan gå med på gynundersökning utan att vara sövd också för den delen!

• uniMog

För förtydligande då: Jag försvarar inte agerandet. Jag tycker iof inte personligen att det är en stor grej men anser att alla har rätt att tacka nej eller ja. MEN jag ser ett problem i att så många kvinnor ser det här som något så otroligt negativt (att bli undersökta av studenter alltså) och har stora farhågor för att det ska leda till en ond spiral.

I can Cum Lauder
  • uniMog
    konkelbär skrev 2009-12-29 11:30:28 följande:
    Har jag sagt att du har skrivit det?
    ja det anser jag att du har ja.
    I can Cum Lauder
  • Gestilja

Ja, men skulle nog känna mig ganska kränkt om det hade gått till som det nu tydligen har gjort när patienterna inte fått veta något. Men om dom frågade innan skulle jag inte ha några problem med det.

• konkelbär
    Pejgan skrev 2009-12-29 11:32:47 följande:
    ja det anser jag att du har ja.
    Det har jag inte. Jag har däremot ställt en retorisk fråga för samtliga diskussionsdeltagare att svara på om så önskas.
  • Molson Canadian
    konkelbär skrev 2009-12-29 11:33:25 följande:
    Det har jag inte. Jag har däremot ställt en retorisk fråga för samtliga diskussionsdeltagare att svara på om så önskas.
    Men den frågan har ingen som helst relevans till TS ställda fråga. Du skapar en pseudodiskussion.
Svar på tråden Skulle du samtycka till gynundersökning av läkarstudenter under narkos?