• Lonicera

Skulle du samtycka till gynundersökning av läkarstudenter under narkos?

Med anledning av tråden www.familjeliv.se/Forum-5-74/m49583964.html och artikeln www.aftonbladet.se/nyheter/article6346094.ab

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-29 09:10
    Artikeln i Aftonbladet som refereras i trådstarten handlar alltså i korthet om att det vid gynundersökningar som sker i narkos på sjukhus också förekommer att de sövda kvinnorna gynundersöks av läkarstudenter utan att kvinnorna informerats om detta eller lämnat samtycke till detta.

Om du tillfrågades:
    Skulle du samtycka till gynundersökning av läkarstudenter under narkos?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Skulle du samtycka till gynundersökning av läkarstudenter under narkos?
  • Plutteli
    Bellbox skrev 2009-12-29 11:52:29 följande:
    Ja jag håller med dig. Tror att risken finns att det går överstyr om man bortser från etiskt framtagna regler som skall gälla alla yrkesutövare. Det ÄR redan så att man måste bli tillfrågad. Detta struntade de i = fakta! = övergrepp! Sen hade hon kanske sagt ja om hon blivit tillfrågad, men det är ju en annan sak i så fall fr då är det inte ett problem
    Precis! Jag har ju som sagt själv inga problem med att studenter är med och "rotar" i mitt underliv, OM de frågar först! Däremot skulle jag bli fly förbannad om jag fick veta att det hänt utan att de frågat, även om jag sagt ja ifall de frågat. Det är liksom själva samtycket det hänger på!

Endast i få fall är det OK med övergrepp, och det är vid tvångsvård, tex. när en person tvångs sondmatas för att inte dö pga sin anorexi. Ett enormt övergrepp som dock görs för att rädda livet på personen.
  • Ise 27

Jag svarade ja och det är för att jag inte är så petig, jag litar på sjukvården i Sverige.
    Det är väl värre att ta med nån okänd hem från krogen och låta honom peta i underlivet som man gjort förr och många gör idag...

• fönster mot vägen

Ise 27: ha ha den var bra. Så har jag aldrig tänkt innan. Men tänk vad många som tar hem okända män från fester o dylikt o låter dem pilla rundor.

• Wicktoria

fönster mot vägen skrev 2009-12-29 12:00:44 följande:

Som sagt för min del spelar det ingen roll om de kollar lite extra rundor där nere.
    men då står det för dig, och ag är övertygad om att du skulle vara tacksam om dom talade om att ett gäng studenter kommer vara med och göra detta
  • konkelbär

fönster mot vägen skrev 2009-12-29 12:02:45 följande:

Ise 27: ha ha den var bra. Så har jag aldrig tänkt innan. Men tänk vad många som tar hem okända män från fester o dylikt o låter dem pilla rundor.
    Något som helt saknar betydelse i sammanhanget. Jag tar hem 49 okända snubbar från krogen och har gang bang i vardagsrummet om jag känner för det. Om jag sedan vägrar ställa upp som undervisningsobjekt så är det helt upp till mig. Jag bestämmer över min kropp, alltid.
  • fönster mot vägen

Har gjort en gyn undersökning som sövd o jag mår inte det minsta dåligt för risken att det ska ha varit något student med o kollat.

• Wicktoria

Ise 27 skrev 2009-12-29 12:00:35 följande:

Jag svarade ja och det är för att jag inte är så petig, jag litar på sjukvården i Sverige. Det är väl värre att ta med nån okänd hem från krogen och låta honom peta i underlivet som man gjort förr och många gör idag...
    Han jag eller någon tar hem från krogen har jag valt själv, ingen annan har gjort det valet åt mig.
    Det handlar om att skilja på egen vilja och någon annans. uselt exempel
  • uniMog
    Wicktoria skrev 2009-12-29 12:03:09 följande:
    fönster mot vägen skrev 2009-12-29 12:00:44 följande: men då står det för dig, och ag är övertygad om att du skulle vara tacksam om dom talade om att ett gäng studenter kommer vara med och göra detta
    personligen skulle jag hellre inte veta om det men det är jag fullt medveten om att det inte är den gängse uppfattningen.
    I can Cum Lauder
  • Molson Canadian
    Wicktoria skrev 2009-12-29 12:03:09 följande:
    fönster mot vägen skrev 2009-12-29 12:00:44 följande:
    men då står det för dig, och ag är övertygad om att du skulle vara tacksam om dom talade om att ett gäng studenter kommer vara med och göra detta
    Men herregud - LÄS TS, mänska!

"Skulle du samtycka till gynundersökning av läkarstudenter under narkos? "
    Ser du att det står SAMTYCKA?
    Premissen i TS är alltså att samtycke föreligger. Inte det som du och andra hittar på.
Svar på tråden Skulle du samtycka till gynundersökning av läkarstudenter under narkos?