• Pelargonen

Trädgårdstråden!

Nu är vi igång igen! Vi som planterar, odlar, driver upp, köper färdiga plantor, beskär fruktträd, odlar bär, klipper gräsmattan och njuter i små eller stora växthus och uterum. Alla är välkomna, oavsett man har trädgård eller drömmer om en. Kanske odlar man på en liten balkong? Eller bara på fönsterbläcket? Här delar vi med oss av erfarenheter och vågar ställa nybörjarfrågor.

Välkommen alla som odlar!

Länktips:

www.alltomtradgard.se
    www.odla.se
    www.impecta.se

• Svar på tråden Trädgårdstråden!
  • Pelargonen
    ak74 skrev 2010-01-20 11:52:17 följande:
    Hur gör man för att få vallmofrö att gro? Vi har vallmo i vad som en gång var en rabatt längs husets södersida. Det är meningen att rabatten ska bort förutom klängrosorna som får stå kvar. Jag har försökt ta frön från vallmon flera gånger för att få den att sprida sig på andra mer lämpliga ställen där den kan få växa fritt men utan framgång. Jag brukar plocka fröna när frökapseln börjar öppna sig. Behöver fröna torka sen? Är det bäst att så dem i en kruka först? När är bästa tiden att så dem? Nästa projekt är sen att få ordning på rosorna. Har tänkt bygga upp små lådor runt rosorna så de kan stå kvar på samma ställe som de stått i 50 år. 
    Jag vet ingenting om vallmo egentligen men tror att det är olika mellan olika sorter då alla inte är perenna. Och en del perenna frön behöver ju en köldperiod för att kunna gro, man sår på hösten och ställer ut krukan så den får stå ute hela vintern. Sen tar man in den på våren och då gror fröna. Jag tror att man gör så, kanske lämnar man dem ute för att gro utomhus? Jag vet dock att en del perenna växters frö behöver köld för att kunna gro men om det gäller vallmo vet jag inte.

Har själv köpt frön till vallmo i år och ska testa så.
  • stariz
    Pelargonen skrev 2010-01-19 21:20:59 följande:
    Välkommen!Jag har frösått pelargoner för första gången i år. Satte dem i jord i förrgår så jag vet ännu inte hur det har gått. Har köpt fröna från odla.nu. Spännande! Håll oss uppdaterade.
    Jasså, du har redan sått, bäst jag skyndar mig att handla frön då så jag inte missar.
  • Pelargonen

stariz: Jag är förmodligen lite tidig, brukar vara det varje år då jag till slut inte kan hålla mig längre.

• mamita64
    stariz skrev 2010-01-19 18:27:14 följande:
    Vilken rolig tråd jag hittade här! Hoppar in! I år tänkte jag prova på att fröså mina egna pelargoner, är det någon här som har testat det tidigare. Förstår att det börjar bli dags för dem snart!
    Hej, välkommen.
    Jag frösår pelargoner varje år.
    Skulle ha börjat denna veckan hade jag tänkt, men inga frön ännu.
    Anledningen till att jag vill börja tidigt med dem är att de tar lite tid på sej för att fatta att de ska blomma.
    Vill man ha pelargoner som blommar i juni så får man vara tidigt ute.
    Men, de är enkla att ha att göra med, enkla att driva upp
  • tamate

Åh kul tråd =)

jag håller på att bygga upp vår trädgård. i framtiden så drömmer jag om en köksträdgård och en rosenrabatt =)
    just nu börjar jag få till vår rabbatt och i somras började jag på en liten hostalund.
    Är en riktig nybörjare som flyttat från zon 0-1 till zon 5-6 så jag kämpar på men det funkar väll ganska bra tycker jag =)
    kan tipsa om ett företag jag handlade av förra året som är riktigt bra
    i vissa delningar fick jag 3-5 så man fick några på köpet och plantorna är friska och bra. när jag beställde så fick man en hosta på köpet om man lämnade sin adress, ska skicka en order i sommar igen.
    en granne beställde året innan och hennes plantor tog riktigt bra =)
  • tamate

Förresten. är det någon som har bra råd mot katter, dom är helt galna i att bajsa och gräva i vår rabbat, blir galen på dom för dom gräver upp viloerna och det blir så 'äckligt att arbeta i rabatten för det luktar bajs överallt=(

• Pelargonen
    tamate skrev 2010-01-21 01:39:41 följande:
    Förresten. är det någon som har bra råd mot katter, dom är helt galna i att bajsa och gräva i vår rabbat, blir galen på dom för dom gräver upp viloerna och det blir så 'äckligt att arbeta i rabatten för det luktar bajs överallt=(
    Din kommun tillhandahåller kattfällor. Dessa ställer du ut i trädgården. Sen åker man med katten till polisen och ägaren får hämta ut dem. Efter ett visst antal gånger lär sig kanske ägaren att hålla koll på sin katt.

Ja, jag har svårt för utekatter. De sabbar massor för mig också och lagen är på min/din sida. Så sorry alla kattägare som blir ledsna nu.
  • vackrastarflow
    Pelargonen skrev 2010-01-21 15:35:53 följande:
    Din kommun tillhandahåller kattfällor. Dessa ställer du ut i trädgården. Sen åker man med katten till polisen och ägaren får hämta ut dem. Efter ett visst antal gånger lär sig kanske ägaren att hålla koll på sin katt. Ja, jag har svårt för utekatter. De sabbar massor för mig också och lagen är på min/din sida. Så sorry alla kattägare som blir ledsna nu.
    Blir inte alls ledsen!
    Jag håller min katt under uppsikt eftersom hon är innekatt. Är vi ute är hon kopplad!

Citron och sådant hjälper inte allt, min (och många andra katter) älskar citrusfrukter

Ska man spruta vatten på dem så sikta på kroppen, man behöver inte vara elak och sikta mot huvudet (vatten i kattöron är inte jättebra).

Annars finns det tydligen något som avger ett ljud som katter bara kan höra. De hatar detta så de håller sig borta. Men jag vet inte vad det heter eftersom jag själv inte behöver sånt
  • tamate
    Pelargonen skrev 2010-01-21 15:35:53 följande:
    Din kommun tillhandahåller kattfällor. Dessa ställer du ut i trädgården. Sen åker man med katten till polisen och ägaren får hämta ut dem. Efter ett visst antal gånger lär sig kanske ägaren att hålla koll på sin katt. Ja, jag har svårt för utekatter. De sabbar massor för mig också och lagen är på min/din sida. Så sorry alla kattägare som blir ledsna nu.
    host host, hrm
    det är våra egna 2 katter hi hi
    vi har rätt bra på katterna häromkring för det är inte så många hus, bor på landet landet. Vi har en granne som ett tag hade en del katter men nu verkar dom ha dragit ner på dom och så har vi våra katter i stallen och jag har inte sett grannkatterna där nere men innna hade vi problem med att grannkatterna kom och åt vår kattmat och slogsmed våra katter men nu har det varit lugnt länge.
    Däremot blir jag vansinnig på våra egna kattr att dom ska använda rabbatten som sin egen latrin jämt.
    Testade att sätta dit något som skulle ge ett ljud ifrån sig, dom använde den som stöd när dom låg och sov så den funkade nog inte =)
  • vackrastarflow
    tamate skrev 2010-01-21 21:05:34 följande:
    hahaha! det där gjorde de garanterat för att irritera dig ;)
Svar på tråden Trädgårdstråden!