• Pelargonen

Trädgårdstråden!

Nu är vi igång igen! Vi som planterar, odlar, driver upp, köper färdiga plantor, beskär fruktträd, odlar bär, klipper gräsmattan och njuter i små eller stora växthus och uterum. Alla är välkomna, oavsett man har trädgård eller drömmer om en. Kanske odlar man på en liten balkong? Eller bara på fönsterbläcket? Här delar vi med oss av erfarenheter och vågar ställa nybörjarfrågor.

Välkommen alla som odlar!

Länktips:

www.alltomtradgard.se
    www.odla.se
    www.impecta.se

• Svar på tråden Trädgårdstråden!
  • Pelargonen
    tamate skrev 2010-01-21 21:05:34 följande:
    host host, hrm det är våra egna 2 katter hi hi vi har rätt bra på katterna häromkring för det är inte så många hus, bor på landet landet. Vi har en granne som ett tag hade en del katter men nu verkar dom ha dragit ner på dom och så har vi våra katter i stallen och jag har inte sett grannkatterna där nere men innna hade vi problem med att grannkatterna kom och åt vår kattmat och slogsmed våra katter men nu har det varit lugnt länge. Däremot blir jag vansinnig på våra egna kattr att dom ska använda rabbatten som sin egen latrin jämt. Testade att sätta dit något som skulle ge ett ljud ifrån sig, dom använde den som stöd när dom låg och sov så den funkade nog inte =)
    Haha!!

Ja, då kommer polisen helt klart börja undra när du lämnar in dem i fällan och sen hämtar dem dagen efter.

Ok. Jag har dock inga bra tips men hoppas någon annan har, vi har problem med grannens katt som gäääärna går in i växthuset och kissar.
  • Pelargonen
    vackrastarflow skrev 2010-01-21 20:43:24 följande:
    Blir inte alls ledsen!Jag håller min katt under uppsikt eftersom hon är innekatt. Är vi ute är hon kopplad!Citron och sådant hjälper inte allt, min (och många andra katter) älskar citrusfrukter Ska man spruta vatten på dem så sikta på kroppen, man behöver inte vara elak och sikta mot huvudet (vatten i kattöron är inte jättebra).Annars finns det tydligen något som avger ett ljud som katter bara kan höra. De hatar detta så de håller sig borta. Men jag vet inte vad det heter eftersom jag själv inte behöver sånt
    Bra bra. Du borde ha varit vår granne! *drömmer*

Ja, vatten mot huvudet låter inte snällt. Man får inte vara elak fast man är arg. Men det där med ljud låter inte dumt, det måste jag googla på.
  • Pelargonen

Hjälp! Samtliga sex frön som jag satte av pelargoner har kommit upp! Små men till synes starka plantor. Så roligt! De har fått stå i tvättstugan och gro i värmen men nu har jag satt dem i ett söderfönster i vardagsrummet där det är betydligt svalare. Är det bra eller vill de stå någon annanstans? På påsen står det inget annat än temp. under groning, därav min osäkerhet. Sorten är "Black magic".

• Hoppentoss

Vad härligt Grattis!!
    Mina är lite rangliga tycker jag. vi får se vad som händer.

Pelargonen skrev 2010-01-22 07:33:12 följande:
    Hjälp! Samtliga sex frön som jag satte av pelargoner har kommit upp! Små men till synes starka plantor. Så roligt! De har fått stå i tvättstugan och gro i värmen men nu har jag satt dem i ett söderfönster i vardagsrummet där det är betydligt svalare. Är det bra eller vill de stå någon annanstans? På påsen står det inget annat än temp. under groning, därav min osäkerhet. Sorten är "Black magic".
  • mamita64
    Pelargonen skrev 2010-01-22 07:33:12 följande:
    Det är helt rätt, de ska stå svalare efter att de grott
  • Pelargonen
    mamita64 skrev 2010-01-22 16:47:31 följande:
    Det är helt rätt, de ska stå svalare efter att de grott
    Tack! Vad bra, då låter jag dem stå kvar.
  • Pelargonen

Hur går det för er? Tre av mina chilifrön har blivit små plantor så nu är de omskolade. Åtminstone ett till har tagit sig men den plantan är så liten så den får stå i såjord i tvättstugan ett tag till innan den får nytt bo. I helgen tänkte jag handlar någon till sort samt salladsfrön då de tog slut tidigt under våren i fjol så jag lärde mig av mitt misstag då att vänta för länge.

Ska även köpa frön till krasse samt kryddor och örter så att jag kan känna och se på påsarna medan jag längtar efter våren.

Idag har det snöat massor här, växthuset är helt inbäddat i vitt. Det känns tungt.

• mamita64
    Pelargonen skrev 2010-01-27 21:54:02 följande:
    Hur går det för er? Tre av mina chilifrön har blivit små plantor så nu är de omskolade. Åtminstone ett till har tagit sig men den plantan är så liten så den får stå i såjord i tvättstugan ett tag till innan den får nytt bo. I helgen tänkte jag handlar någon till sort samt salladsfrön då de tog slut tidigt under våren i fjol så jag lärde mig av mitt misstag då att vänta för länge. Ska även köpa frön till krasse samt kryddor och örter så att jag kan känna och se på påsarna medan jag längtar efter våren. Idag har det snöat massor här, växthuset är helt inbäddat i vitt. Det känns tungt.
    Mina pelargoner har börjat gro.
    Chili och tomater får jag av mor, så det behöver jag inte tänka på.
    Vill ha vår nu. I februari för två år sen så grävde jag rent i smultronlandet. Det får töa snabbt som attan om det ska kunna upprepas i år
  • vackrastarflow

Föräldrarnas bud gick igenom så nu blir det trädgårdsland vid havet

Ska eventuellt så lite nu, annars blir det mest direktsådd.

Svar på tråden Trädgårdstråden!