• Pelargonen

Trädgårdstråden!

Nu är vi igång igen! Vi som planterar, odlar, driver upp, köper färdiga plantor, beskär fruktträd, odlar bär, klipper gräsmattan och njuter i små eller stora växthus och uterum. Alla är välkomna, oavsett man har trädgård eller drömmer om en. Kanske odlar man på en liten balkong? Eller bara på fönsterbläcket? Här delar vi med oss av erfarenheter och vågar ställa nybörjarfrågor.

Välkommen alla som odlar!

Länktips:

www.alltomtradgard.se
    www.odla.se
    www.impecta.se

• Svar på tråden Trädgårdstråden!
  • Pelargonen
    ALJO skrev 2010-02-06 08:17:20 följande:
    Jag har sått några olika chili och två tomatplantor, resten av tomaterna får vänta en månad. Inget har tittat upp ur jorden än, hoppas jag lyckas med  jätteverbenorna iår nu när jag har haft dom ute i kylan innan.
    Oj! Här måste jag vänta med tomaterna ända till slutet på mars. Vad härligt att du redan hunnit börja!
  • Pelargonen
    tisteln skrev 2010-02-04 19:28:55 följande:
    Idag har jag skolat om physalis och de paprikor som tittat fram, samt sådde lite frön från en spets paprika. Det börjar hända saker!!
    Min physalis har inte kommit upp ännu. Tror att jag har sått den lite för djupt faktiskt. Ska testa så nya.
  • tisteln

Hej!
    Ja, jag skolade ju om 14 st plantor från gul paprika och 8 st små, små physalisplantor i förra veckan.
    Tänkte så basilika i slutet av månaden. Lyckades inte så jättebra med den förra året, det blev bara tvåbladiga stängler på ca 10 cm.. Tips????

• Pelargonen
    tisteln skrev 2010-02-08 08:54:50 följande:
    Hej!Ja, jag skolade ju om 14 st plantor från gul paprika och 8 st små, små physalisplantor i förra veckan. Tänkte så basilika i slutet av månaden. Lyckades inte så jättebra med den förra året, det blev bara tvåbladiga stängler på ca 10 cm.. Tips????
    Stora krukor med många plantor i. Basikilan är en mycket värmekrävande växt, kanske fick de stå för kallt ett tag och stannade därmed av?
  • Levana
    tisteln skrev 2010-02-08 08:54:50 följande:
    Hej! Ja, jag skolade ju om 14 st plantor från gul paprika och 8 st små, små physalisplantor i förra veckan. Tänkte så basilika i slutet av månaden. Lyckades inte så jättebra med den förra året, det blev bara tvåbladiga stängler på ca 10 cm.. Tips????
    Jag sådde basilika jättetätt och det växte som ogräs. Så länge de stod inne i värmen. När jag satte ut krukan över sommarn hände inte så mycket mer. Var nog för kallt för att den skulle trivas ute. Hoppas på mer värme i år!

Så tätt och i omgångar i olika krukor, ställ varmt, ljust och skönt så har du basilika läänge!
  • katten korven

Är så sugen på att sätta lite fröer nu, har tomatfrö och basilika bland annat som ska sås tidigt. Men när är eg. lagom tid?  det ska ju ut framöver och jag har inget växthus eller liknande att placera i, utan det ska i kruka/friland i solläge sen i sommar.

• ALJO
    Pelargonen skrev 2010-02-08 07:16:27 följande:
    Oj! Här måste jag vänta med tomaterna ända till slutet på mars. Vad härligt att du redan hunnit börja!
    Jag brukar så i början av mars, men har kommit på att 2 plantor kan jag klara av att dom blir stora och rangliga så kanske man får någon liten tomat lite tidigare. 10 sorter brukar jag försöka hålla mig till, få se vilka det blir i år jag har några favoriter.
  • Emma w S

Hej! Ni kanske kan hjälpa mig?
    Jag sådde pelargoner i torsdags för första gången. Jag täckte dem med mörk plast och nu är några av dem så höga att de når upp till plasten som vilar på krukan. Har jag haft för mycket jord kanske... Hur länge ska plasten vara över och när ska de omplanteras? Jag har tre fröer i varje såkruka i såjord.

Läste att någon pratade om speciell pelargonjord, de måste jag nog köpa. Någon mer gödsel? Just nu står de bara i såjorden och vattnas med 5 vattensprut från sprayflaska två gånger om dagen ;)

• ALJO

Varför täckte diu dom med MÖRK plast? Bort med plasten bums! Och var försiktig med dom små, för efter att ha stått mörkt är dom inte vana vid ljus och blir lätt brända, alltså typ norrfönster några dagar innan du flyttar dom ljusare och ljusare... Planteras om när dom har fått några blad, blomjord duger bra, pelargonljord är slöseri med pengar. Men planteringsjord är inte bra utan blomjord, urnjor e.dyl. Lycka till med pellisarna!

• Hoppentoss

Hej allihopa!

Jag måste tacka er för hjälpen. Jag kommer fortsätta ställa dumma frågor och följa med denna underbara tråd.

Mina små "babyn" har börjat blir fina plantor. Jag blir så glad.
    Basilikan den började gro på två dagar. Får hoppas att dom överlever.

Jag fyllde år i veckan och fick en underbar örtbok som jag ligger och läser i. Oj vad mycket man kan göra med örter.

Kram på er så länge!

Svar på tråden Trädgårdstråden!