• Pelargonen

Trädgårdstråden!

Nu är vi igång igen! Vi som planterar, odlar, driver upp, köper färdiga plantor, beskär fruktträd, odlar bär, klipper gräsmattan och njuter i små eller stora växthus och uterum. Alla är välkomna, oavsett man har trädgård eller drömmer om en. Kanske odlar man på en liten balkong? Eller bara på fönsterbläcket? Här delar vi med oss av erfarenheter och vågar ställa nybörjarfrågor.

Välkommen alla som odlar!

Länktips:

www.alltomtradgard.se
    www.odla.se
    www.impecta.se

• Svar på tråden Trädgårdstråden!
  • Janix

Idag VABar jag, tror att jag ska sända iväg impectaordern idag!

• Pelargonen
    Raz J skrev 2010-01-19 10:17:55 följande:
    Hade du dem inomhus?
    Nej, i växthus. Hos oss är det helt omöjligt att få frukt om du inte har växthus. Eller ja, vissa sorter går ju att ha i ett fönster inne men några såna hade jag inte. Var hade du dina?
  • Janix
    Pelargonen skrev 2010-01-19 16:06:56 följande:
    Nej, i växthus. Hos oss är det helt omöjligt att få frukt om du inte har växthus. Eller ja, vissa sorter går ju att ha i ett fönster inne men några såna hade jag inte. Var hade du dina?
    Jag har aldrig testat paprika. Jag har lite chili som jag ska satsa på i vår, får se om det blir något. De växter som behöver värme hemma hos mig har jag i mitt vardagsrumsfönster - det ligger på sol där som tusan och vad som hellst verkar kunna växa där! Fönstret är stort och har en stor fönsterbräda!
  • ALJO

Mina bästa paprikor får jag från frö som jag tagit från sådana där snack-paprikor inköpta på ica. Långsmala som gigantiska chilisar.

• stariz

Vilken rolig tråd jag hittade här! Hoppar in!

I år tänkte jag prova på att fröså mina egna pelargoner, är det någon här som har testat det tidigare. Förstår att det börjar bli dags för dem snart!

• Pelargonen
    Raz J skrev 2010-01-19 17:49:41 följande:
    Jag har aldrig testat paprika. Jag har lite chili som jag ska satsa på i vår, får se om det blir något. De växter som behöver värme hemma hos mig har jag i mitt vardagsrumsfönster - det ligger på sol där som tusan och vad som hellst verkar kunna växa där! Fönstret är stort och har en stor fönsterbräda!
    Härligt ha såna fönster! Vi har endast ETT fönster i direkt söderläge men det är också ganska stort (brett i alla fall men rätt lågt) så där trängs en del plantor innan utflytt i växthuset.
  • Pelargonen
    stariz skrev 2010-01-19 18:27:14 följande:
    Vilken rolig tråd jag hittade här! Hoppar in!I år tänkte jag prova på att fröså mina egna pelargoner, är det någon här som har testat det tidigare. Förstår att det börjar bli dags för dem snart!
    Välkommen!

Jag har frösått pelargoner för första gången i år. Satte dem i jord i förrgår så jag vet ännu inte hur det har gått. Har köpt fröna från odla.nu.

Spännande! Håll oss uppdaterade.
  • Janix
    Pelargonen skrev 2010-01-19 21:18:48 följande:
    Härligt ha såna fönster! Vi har endast ETT fönster i direkt söderläge men det är också ganska stort (brett i alla fall men rätt lågt) så där trängs en del plantor innan utflytt i växthuset.
    Ja, det är lyxigt! Vi har också bara ett, men riktigt stort. Physalisen står där över vintern och ger bär i detta nu!
  • ak74

Hur gör man för att få vallmofrö att gro?

Vi har vallmo i vad som en gång var en rabatt längs husets södersida. Det är meningen att rabatten ska bort förutom klängrosorna som får stå kvar.
    Jag har försökt ta frön från vallmon flera gånger för att få den att sprida sig på andra mer lämpliga ställen där den kan få växa fritt men utan framgång.
    Jag brukar plocka fröna när frökapseln börjar öppna sig. Behöver fröna torka sen? Är det bäst att så dem i en kruka först? När är bästa tiden att så dem?
    Nästa projekt är sen att få ordning på rosorna. Har tänkt bygga upp små lådor runt rosorna så de kan stå kvar på samma ställe som de stått i 50 år. 
  • Pelargonen
    Raz J skrev 2010-01-19 23:22:42 följande:
    Ja, det är lyxigt! Vi har också bara ett, men riktigt stort. Physalisen står där över vintern och ger bär i detta nu!
    Men oj vad häftigt!! Klipper du ner den på våren?
Svar på tråden Trädgårdstråden!