• Pelargonen

Trädgårdstråden!

Nu är vi igång igen! Vi som planterar, odlar, driver upp, köper färdiga plantor, beskär fruktträd, odlar bär, klipper gräsmattan och njuter i små eller stora växthus och uterum. Alla är välkomna, oavsett man har trädgård eller drömmer om en. Kanske odlar man på en liten balkong? Eller bara på fönsterbläcket? Här delar vi med oss av erfarenheter och vågar ställa nybörjarfrågor.

Välkommen alla som odlar!

Länktips:

www.alltomtradgard.se
    www.odla.se
    www.impecta.se

• Svar på tråden Trädgårdstråden!
  • tisteln

Idag har jag skolat om physalis och de paprikor som tittat fram, samt sådde lite frön från en spets paprika.

Det börjar hända saker!!

• Waldo

Är det någon som vet om det finns något förföretag som säljer Äppelgurka.

Vet att Impecta säljer det, men jag är missnöjd med deras kvalite och köper hellre från något annat företag om det finns

• ALJO

Jag har sått några olika chili och två tomatplantor, resten av tomaterna får vänta en månad. Inget har tittat upp ur jorden än, hoppas jag lyckas med  jätteverbenorna iår nu när jag har haft dom ute i kylan innan.

• Hoppentoss

Hej allehopa..

Min första plantor har börjat få fler blad så jag skall snart plantera om dem.
    Det skall bli spännande.  Kan man använda samma gjord vid omplanteringen eller skall jag tänka på något annat.

Resterande frön kommer jag nog sätta i mitten av februari.

Jag testade att sätta en pirr i pirr krydda. Vi få se om det funkar. Testa kan man ju alltid. 

Känns som en lååååååååång väntan.
    Jag håller på att rita upp den nya häcken mot grannens vildtomt. risken att det säljs är stor och då vore det skönt att den är klar som jag vill ha den.

Kramis på er alla trädgårdsnissar

• Janix

Jag satte mina första fröer idag! De får stå i superfönstret, och snart händer det nog något! Tomat, chili och basilika blev det nu, har tänkt att ha basilika både hemma och ute.

• Janix

Kom på mig med att jag måste rapportera till er, för här är det ingen i IRL som bryr sig, men jag är faktiskt lyckligt lottad med en kollega som bryr sig! Det är kul! Sen är det ju de andra i kollonilottsområdet, men de träffar jag ju först då det är dags att ge sig ut och börja jobba där, det är inte riktigt läge för det än

• Hoppentoss
    Raz J skrev 2010-02-07 20:07:58 följande:
    Kom på mig med att jag måste rapportera till er, för här är det ingen i IRL som bryr sig, men jag är faktiskt lyckligt lottad med en kollega som bryr sig! Det är kul! Sen är det ju de andra i kollonilottsområdet, men de träffar jag ju först då det är dags att ge sig ut och börja jobba där, det är inte riktigt läge för det än
    Känner igen det. Ingen här bryr sig heller... 
    Jag donar med mina små plantor som om dom vore små babyn.
    Jag planterade om mina första försök idag. Chilin och paprika var det. 
    Jag gör alltid alla fel man kan tänka sig vid första försöken men sen brukar det gå bättre.

• Janix
    Hoppentoss skrev 2010-02-07 21:03:46 följande:
    Känner igen det. Ingen här bryr sig heller...  Jag donar med mina små plantor som om dom vore små babyn. Jag planterade om mina första försök idag. Chilin och paprika var det.  Jag gör alltid alla fel man kan tänka sig vid första försöken men sen brukar det gå bättre.  
    Paprika verkar många odla, jag har en i kylen, kanske skulle ta av den, bara!
  • Hoppentoss
    Raz J skrev 2010-02-07 21:25:36 följande:
    Paprika verkar många odla, jag har en i kylen, kanske skulle ta av den, bara!
    Ja gör det.. Det är spännande.

Jag testar ett pitt pitt frö. Tar det sig så tar det sig...Har någon testat?

Mitt stora problem är att jag inte har något växthus. Men jag håller på fundera på hur jag skall lösa det.  
  • Pelargonen
    Hoppentoss skrev 2010-02-06 09:12:42 följande:
    Hej allehopa..Min första plantor har börjat få fler blad så jag skall snart plantera om dem. Det skall bli spännande.  Kan man använda samma gjord vid omplanteringen eller skall jag tänka på något annat.Resterande frön kommer jag nog sätta i mitten av februari.Jag testade att sätta en pirr i pirr krydda. Vi få se om det funkar. Testa kan man ju alltid.  Känns som en lååååååååång väntan.Jag håller på att rita upp den nya häcken mot grannens vildtomt. risken att det säljs är stor och då vore det skönt att den är klar som jag vill ha den. Kramis på er alla trädgårdsnissar
    Det beror på vilken sorts jord du använde vid sådd? Såjord ska man endast använda vid sådd, den är för magen för att plantan ska kunna växa vidare i den. Jag brukar skola om i stort sett alla plantor i vanlig plantjord. De enda som ska få särskild jord är mina pelargoner som jag i år köpt pelargonjord till. När det sedan närmar sig flytt till växthuset får en del grönsaker en blandning av jord och brunnen koskit (50/50) medan andra sorter får stå enbart i brunnen koskit. Men så långt har vi förstås inte kommit ännu.
Svar på tråden Trädgårdstråden!