• Pelargonen

Trädgårdstråden!

Nu är vi igång igen! Vi som planterar, odlar, driver upp, köper färdiga plantor, beskär fruktträd, odlar bär, klipper gräsmattan och njuter i små eller stora växthus och uterum. Alla är välkomna, oavsett man har trädgård eller drömmer om en. Kanske odlar man på en liten balkong? Eller bara på fönsterbläcket? Här delar vi med oss av erfarenheter och vågar ställa nybörjarfrågor.

Välkommen alla som odlar!

Länktips:

www.alltomtradgard.se
    www.odla.se
    www.impecta.se

• Svar på tråden Trädgårdstråden!
  • Janix
    vackrastarflow skrev 2010-01-28 19:43:00 följande:
    oj vad märkligt... sajten funkar för mig, det går bara inte att länka - då kommer man bara till startsidan.
    Ja, det är skumt! Jag får göra min order från jobbet eller använda en annan webbläsare...
  • tisteln

Hej på er!
    Idag såg jag att det kommit upp några små stänglar av den gula ica-paprikan jag sådde från{#lang_emotions_smile}. Skola om snart. Och sätta lite frön från en spets-paprika också. Spännande att se om det blir frukter på dem sedan!!!

• stariz

Nu har jag fått i mina pelargonfrön i jord. I går kväll när jag kollade till dem blev jag jättechockad över att se att de redan grott. Tog bara två dagar? Brukar det gå så här snabbt?

• mamita64
    stariz skrev 2010-01-31 13:57:05 följande:
    Nu har jag fått i mina pelargonfrön i jord. I går kväll när jag kollade till dem blev jag jättechockad över att se att de redan grott. Tog bara två dagar? Brukar det gå så här snabbt?
    jupp ibland så
  • Milliz

Hej! jag hoppar in här om det är okej?

Vi köpte nytt hus för ca ett år sen så nu har jag börjat fundera vad vi ska göra av trädgården. Här är inte mycket planterat. Någon buske och några blomland som jag ska ta bort/gräva om. Förra sommaren planterade jag några jordgubbsplantor men tanken är väl att jordgubbslandet ska utökas+att jag vill ha någon mer sorts bär Och så ska det planteras en del annat också

Nu till min fråga Jag funderar på att plantera en häck ut mot vägen. Jag vill inte att ha buskar som blir så höga.. Någon som har några förslag? Jag vet i stort sett ingenting om häckar. Ska kanske tillägga att jag bor i norra Sverige, så jag tillhör zon 6.

Elias 070202 Ella 080920
  • Pelargonen
    Milliz skrev 2010-02-02 14:28:33 följande:
    Hej! jag hoppar in här om det är okej? Vi köpte nytt hus för ca ett år sen så nu har jag börjat fundera vad vi ska göra av trädgården. Här är inte mycket planterat. Någon buske och några blomland som jag ska ta bort/gräva om. Förra sommaren planterade jag några jordgubbsplantor men tanken är väl att jordgubbslandet ska utökas+att jag vill ha någon mer sorts bär Och så ska det planteras en del annat också Nu till min fråga Jag funderar på att plantera en häck ut mot vägen. Jag vill inte att ha buskar som blir så höga.. Någon som har några förslag? Jag vet i stort sett ingenting om häckar. Ska kanske tillägga att jag bor i norra Sverige, så jag tillhör zon 6.
    Hej och välkommen och grattis till hus och trädgård!

Så roligt att få börja med en ny trädgård. Vi köpte hus för två år sen lite drygt och de vi köpte det av var inte intresserade av trädgården så vi har fått börja från noll, så att säga. Mycket roligt!

Jag bor också i zon 6 men vet ingenting om häckar och buskar för häck. Vi har en hög mycket fin häck så jag har inte brytt mig om att ta reda på några alternativ. Men någon annan här vet säkert.
  • Stjärnstoft

Hjälp, jag har nog förköpt mig på fröer från Impecta och stans trädgårdsbutiker
    Hur ska jag få plats med all förkultivering hahahaha.
    Är nu på jakt efter lysrör att hänga överallt.
    Ngn med erfarenhet av detta i tråden?? Vad har ni köpt för typ av lysrör isf??

• Pelargonen
    Stjärnstoft skrev 2010-02-03 08:59:06 följande:
    Hjälp, jag har nog förköpt mig på fröer från Impecta och stans trädgårdsbutiker Hur ska jag få plats med all förkultivering hahahaha.Är nu på jakt efter lysrör att hänga överallt.Ngn med erfarenhet av detta i tråden?? Vad har ni köpt för typ av lysrör isf??
    Haha! Jag känner igen det där. Själv har jag en stor låda i kylen som är absolut full av fröer från i fjol men ändå har jag köpt nya i år. Så är det när man är trädgårdstokig.

Lysrörsarmatur har jag köpt på blocket. Man kan fynda för en tjuga på loppisar och dylikt. Rören ger mycket ljus men lite värme vilket är bra. För mycket värme ger bara långa och rangliga plantor.

I den här tråden finns ett mycket bra och innehållsrikt inlägg: http://www.alltomtradgard.se/forum/view-thread.xml?thread_id=829335&forum_id=13&offset=0&view=watchlist
  • Pelargonen
    Stjärnstoft skrev 2010-02-03 09:54:58 följande:
    Vilken bra och informativ länk Danstina! Tackar och bockar.
    Ja, hela sidan är bra. Jag ställer ofta frågor i det forumet och får i regel alltid snabba svar.
Svar på tråden Trädgårdstråden!