lapizztola skrev 2010-01-11 11:37:28 följande:
Hejsan!Har ett litet huvudbry...och vänder mig till er för tips och ide'er...Det är så att jag ska gräva bort en rabatt intill husväggen och nu undrar jag om ni har något tips på vad man kan ha där ist...för att underlätta vid gräsklippning så vill jag inte ha gräsmatta ända in till väggen...kom gärna med ideer o tips...känner mig helt tom på sånt!Tack!
Jag tycker man ska undvika att ha rabatter alltför nära husväggen. I alla fall om man ska ha perenner vars rötter kan leta sig inåt grunden. Dessutom kräver ju blomster sin vattning och att stå med vattenslangen direkt mot väggen är dumt. Så en eller några rader med sten och/eller singel direkt mot väggen innan blomster kommer låter inte fel.
Vilken vägg är det? Här ska det grävas rabatt på södersidan mot husväggen (i en slänt) i sommar och där ska vallmo få stå tillsammans med solrosor och ev. någon marktäckande blomster. Vill du ha grönt eller blommor? Stora eller små? Väljer du sommarblommor kan du ju förnya dig varje år, väljer du perenner kan du ta en eller två färger så kan sommarblomster få förnya med annan färg varje år, det ger möjlighet till omväxling.