• Pelargonen

Trädgårdstråden!

Nu är vi igång igen! Vi som planterar, odlar, driver upp, köper färdiga plantor, beskär fruktträd, odlar bär, klipper gräsmattan och njuter i små eller stora växthus och uterum. Alla är välkomna, oavsett man har trädgård eller drömmer om en. Kanske odlar man på en liten balkong? Eller bara på fönsterbläcket? Här delar vi med oss av erfarenheter och vågar ställa nybörjarfrågor.

Välkommen alla som odlar!

Länktips:

www.alltomtradgard.se
    www.odla.se
    www.impecta.se

• Svar på tråden Trädgårdstråden!
  • Hoppentoss

Nu till en urdum fråga

Jag har aldrig försått tidigare.

Jag har försått chili.  Det står att man skall ha 22 grader för grodd. Vi har rätt kallt hemma men vid fönsterna pumpar elementen värme. 
    Om man ställer dem i fönster funkar det då.

Hur känsligt är det?  Blir det tort när det blåser värme eller måste man ha lampor?

Någon som vet?

Jag längtar så jag blir tokig till sommaren då man kan grejja i jorden. 

• vackrastarflow
    Hoppentoss skrev 2010-01-11 19:54:47 följande:
    Jaa och dessutom ligger huset precis vid havet, så det blir dubbel glädje

Hoppas nu det är ett "riktigt" trädgårdsland. Får bättre besked efter de varit på visning på onsdag.
  • Hoppentoss
    Gud vad härligt!!!

vackrastarflow skrev 2010-01-11 20:06:31 följande:
    Jaa och dessutom ligger huset precis vid havet, så det blir dubbel glädje Hoppas nu det är ett "riktigt" trädgårdsland. Får bättre besked efter de varit på visning på onsdag.
  • Hoppentoss
    En fråga är det lättare att få växter att växa vid havet eller är det svårare?
    Tänkte på salt och vind m.m.

vackrastarflow skrev 2010-01-11 20:06:31 följande:
    Jaa och dessutom ligger huset precis vid havet, så det blir dubbel glädje Hoppas nu det är ett "riktigt" trädgårdsland. Får bättre besked efter de varit på visning på onsdag.
  • tisteln

Danstina: idag har jag köpt hem en burk physalis från ica. Hur gör du när du tar frön från swm och planterar? Torkar du fröna först, eller stoppar du bara ned dem i jorden? Hur många fröer brukar du så tillsammans?

• Pelargonen
    lapizztola skrev 2010-01-11 11:37:28 följande:
    Hejsan!Har ett litet huvudbry...och vänder mig till er för tips och ide'er...Det är så att jag ska gräva bort en rabatt intill husväggen och nu undrar jag om ni har något tips på vad man kan ha där ist...för att underlätta vid gräsklippning så vill jag inte ha gräsmatta ända in till väggen...kom gärna med ideer o tips...känner mig helt tom på sånt!Tack!
    Jag tycker man ska undvika att ha rabatter alltför nära husväggen. I alla fall om man ska ha perenner vars rötter kan leta sig inåt grunden. Dessutom kräver ju blomster sin vattning och att stå med vattenslangen direkt mot väggen är dumt. Så en eller några rader med sten och/eller singel direkt mot väggen innan blomster kommer låter inte fel.

Vilken vägg är det? Här ska det grävas rabatt på södersidan mot husväggen (i en slänt) i sommar och där ska vallmo få stå tillsammans med solrosor och ev. någon marktäckande blomster. Vill du ha grönt eller blommor? Stora eller små? Väljer du sommarblommor kan du ju förnya dig varje år, väljer du perenner kan du ta en eller två färger så kan sommarblomster få förnya med annan färg varje år, det ger möjlighet till omväxling.
  • Pelargonen
    vackrastarflow skrev 2010-01-11 19:37:04 följande:
    Gokväll trädgårdsnissar!Goda nyheter! Mina föräldrar ska (förmodligen) flytta och i det nya husets trädgård finns det ett trädgårdsland. Eftersom varken mamma eller pappa är intresserad betyder det att den tillfaller mig Så nu kan jag planera helt andra växter! Fantastiskt roligt!
    Weeeeeiiiiii!!

Jag förstår din lycka!
  • Pelargonen
    Hoppentoss skrev 2010-01-11 20:00:54 följande:
    Nu till en urdum fråga Jag har aldrig försått tidigare.Jag har försått chili.  Det står att man skall ha 22 grader för grodd. Vi har rätt kallt hemma men vid fönsterna pumpar elementen värme. Om man ställer dem i fönster funkar det då.Hur känsligt är det?  Blir det tort när det blåser värme eller måste man ha lampor?Någon som vet?Jag längtar så jag blir tokig till sommaren då man kan grejja i jorden.  
    Jag misslyckades totalt med fjolårets chili. Tror dock att det står en del om chili på tomatsidan.se om jag inte minns helt fel? Jag ska hur som helst läsa på i år så jag får större chanser att lyckas.
  • Pelargonen
    tisteln skrev 2010-01-12 19:51:23 följande:
    Danstina: idag har jag köpt hem en burk physalis från ica. Hur gör du när du tar frön från swm och planterar? Torkar du fröna först, eller stoppar du bara ned dem i jorden? Hur många fröer brukar du så tillsammans?
    Jag tar dem direkt ur frukten, torkar dem inte. Petar ner kanske fem frön i en och samma kruka och när de sedan kommer upp kniper jag av samtliga utom en. Så gör jag in kanske tre krukor så att jag har tre plantor framöver.
Svar på tråden Trädgårdstråden!