• Pelargonen

Trädgårdstråden!

Nu är vi igång igen! Vi som planterar, odlar, driver upp, köper färdiga plantor, beskär fruktträd, odlar bär, klipper gräsmattan och njuter i små eller stora växthus och uterum. Alla är välkomna, oavsett man har trädgård eller drömmer om en. Kanske odlar man på en liten balkong? Eller bara på fönsterbläcket? Här delar vi med oss av erfarenheter och vågar ställa nybörjarfrågor.

Välkommen alla som odlar!

Länktips:

www.alltomtradgard.se
    www.odla.se
    www.impecta.se

• Svar på tråden Trädgårdstråden!
  • Pelargonen
    tisteln skrev 2010-01-12 20:16:54 följande:
    Tack! Ska plantera imorgon
    Jag har physalis hemma, jag planterar också i morgon. Så kan vi höras framöver och se hur det går?
  • tisteln

Ja, kanske blir fler här inne som hakar på!

Sedan ska jag bestämma mig för vilka paprika och tomatsorter jag ska köpa. Fast det är väl ingen panik än med det?

• tisteln

Nu har jag petat ned physalisfrön i jorden, ställt de små krukorna i vinidrivhuset i ett söderfönster med en liten sängbordslampa som extraljus.

• VIXIE

Tisteln: Jag kan rekommendera Black Prince ,så god tomat. Det riktigt exploderade i munnen!!!

Bättre lite skit i hörnerna än ett rent helvete...
  • Hoppentoss

Oj en lite liten paprikaplanta börjar titta upp.  Skoj!!

Jag flyttade om fröna. Länge in i rummet och med två lampor. Do har bara haft 20 grader. Nu skall jag nog få upp dom små livet till 22 grader. 

Det här är jättespännande.
    Dastina.. Tack för alla fina sidor att läsa på det är intressant.

Det är skojjat att följa era ordlingar med

Jagar dom gröna fingrarna. Dom är snabba!!
  • vackrastarflow

Jag känner mig lite sen här, borde plantera chilifrön nu! Men jag vet inte om jag ska satsa på annat nu när trädgårdsland är inom sikte Huset blir ledigt i april så det är perfekt! Nu ska de bara vinna budgivningen också

Men ååååh så många roliga saker det finns att odla när man har tillgång till annat än bara balkong Jag kanske tom dumpar chilin i år, jag har ju fortfarande chili kvar sen förra omgången hihi! Men paprika låter trevligt.

Zucchini är ett måste! Funderar även på blomkål, men vi får se, Impecta har massa kul!!

• Pelargonen

NU är chilifröna i jorden. Även physalis ska jag så alldeles strax, sorry, blev en dag senare än utlovat. *skäms lite*

Jorden för pelargonfrön är genomvattnad men den ska torka upp innan man sår så jag antar att det blir i morgonbitti. Spännande!

• VIXIE

Paprika och tomater behöver ni inte så än,de blir bara långa och gängliga.Ca 8 v innan utplantering brukar man rekommendera.Så i slutet på mars/april här söderöver.{#lang_emotions_laughing}

Bättre lite skit i hörnerna än ett rent helvete...
  • mamita64

Vänta gärna med blomfröna också.
    Förr sådde jag alltid tidigt, men det har jag lagt ner.
    Först i mitten av mars startar jag upp miniväxthusen.
    Risken är annars att det blir vingliga plantor, det är på tok för lite ljus vid den här tiden på året. Här hos mej har inte solen riktigt orkat över bergen ännu så det är nästan som att bo i norrland fast jag bor på västkusten.
    Ett undantag skulle kunna vara pelargoner, dem sår jag tidigare än de andra

Svar på tråden Trädgårdstråden!