• Pelargonen

Trädgårdstråden!

Nu är vi igång igen! Vi som planterar, odlar, driver upp, köper färdiga plantor, beskär fruktträd, odlar bär, klipper gräsmattan och njuter i små eller stora växthus och uterum. Alla är välkomna, oavsett man har trädgård eller drömmer om en. Kanske odlar man på en liten balkong? Eller bara på fönsterbläcket? Här delar vi med oss av erfarenheter och vågar ställa nybörjarfrågor.

Välkommen alla som odlar!

Länktips:

www.alltomtradgard.se
    www.odla.se
    www.impecta.se

• Svar på tråden Trädgårdstråden!
  • Janix
    katten korven skrev 2010-01-04 13:21:35 följande:
    Har precis blivit med hus och TRÄDGÅRD!!! ska bli så kul att få påta lite i grönsakslandet och se vad som kan komma upp. Dock har jag aldrig haft grönsaksland innan och är helt novis på det här med trädgård. Hon som bodde här innan har haft ett grönsaksland på ca 4*5 m där det odlats morötter, potatis, rabarber samt står ett par vinbärsbuskar. Har ni nått förslag på vad som kan vara kul/lätt att så där? Själv tänkte jag mig ev purjolök, vitlök (men först till hösten, eller kan man sätta det på våren också?), spenat  och n¨ått mer kul.  kom gärna med förslag och tips på vad man ska tänka på!
    Jag är så avundsjuk på er ALLA som har en riktigt trädgård att jobba i. Inte lika avundsjuk på gräsklippning etc
    Var glad att det redan finns vinbär och rabarber! Jag hade satt fruktträd!
    Saker som är roligt och lätt att odla är t.ex. squasch (som man får enorma mängder av ett bra år), olika sorters spenat, sallad. Något som är enkelt och mycket gott är mangold, det en vacker röd och grön sort som är mycket god. Socker ärtor och haricots verts är också något som är enkelt att odla och ger mycket utdelning vid bra väder.
    Hade jag en trädgård hade jag fortsatt med att odla potatis, det är så gott med egen, men tar lite för mycket plats på min lilla lott. Lök hade jag odlat med.
  • katten korven
    Raz J skrev 2010-01-06 20:14:32 följande:
    Jag är så avundsjuk på er ALLA som har en riktigt trädgård att jobba i. Inte lika avundsjuk på gräsklippning etc Var glad att det redan finns vinbär och rabarber! Jag hade satt fruktträd!Saker som är roligt och lätt att odla är t.ex. squasch (som man får enorma mängder av ett bra år), olika sorters spenat, sallad. Något som är enkelt och mycket gott är mangold, det en vacker röd och grön sort som är mycket god. Socker ärtor och haricots verts är också något som är enkelt att odla och ger mycket utdelning vid bra väder. Hade jag en trädgård hade jag fortsatt med att odla potatis, det är så gott med egen, men tar lite för mycket plats på min lilla lott. Lök hade jag odlat med.
    Fruktträd finns redan, två äppelsorter, ett plommon och en fläder. Men är inne på att sätta lök, potatis, spenat, purjolök. Sen funderar jag på smultron och lite sånt där . jordgubbar vore också gott men de sprider sig väl väldigt lätt?
  • Janix
    katten korven skrev 2010-01-07 10:44:30 följande:
    Fruktträd finns redan, två äppelsorter, ett plommon och en fläder. Men är inne på att sätta lök, potatis, spenat, purjolök. Sen funderar jag på smultron och lite sånt där . jordgubbar vore också gott men de sprider sig väl väldigt lätt?
    Både smultron och jordgubbar sprider sig lätt, men jag har sett iaf smultron som inte sprider sig, så köp sådana. Jag har både och, till barnen. Du som har trädgård kan ju sätta där de flyttar över till grönsakerna. Vad lyxigt att det finns fruktträd! Vet du vilken sorts plommon det är?
  • katten korven

Jag vet att det ena äppelträdet är temeperance blanc (stavas?), sen var det andra nått mosäpple sa tanten som bodde här innan. Opal hette plommonsorten, hoppas de är goda! Huset har ju stått sen slutet av 50-talet med samma ägare hela tiden, och hon var visst en trädgårdspedant så det känns som om vi måste försöka leva upp till det. :) Tror dock att det är en ganska lättskött trädgård, finns en del rosor och lökväxter (tulpaner bland annat), nån enbuske som ska väck i sommar. Tänkte sätta in lite lavendel mellan rosorna, tycker det luktar så gott, sen vill jag gärna sätta lite pioner om det inte redan finns.

• Janix
    katten korven skrev 2010-01-07 18:19:31 följande:
    Jag vet att det ena äppelträdet är temeperance blanc (stavas?), sen var det andra nått mosäpple sa tanten som bodde här innan. Opal hette plommonsorten, hoppas de är goda! Huset har ju stått sen slutet av 50-talet med samma ägare hela tiden, och hon var visst en trädgårdspedant så det känns som om vi måste försöka leva upp till det. :) Tror dock att det är en ganska lättskött trädgård, finns en del rosor och lökväxter (tulpaner bland annat), nån enbuske som ska väck i sommar. Tänkte sätta in lite lavendel mellan rosorna, tycker det luktar så gott, sen vill jag gärna sätta lite pioner om det inte redan finns.
    O vad gott! Tror jag har smakat dem. Jag gillar att göra plommonsylt och plommonchutney, tror jag har använt sådana en gång!
  • katten korven

Ja vi får hoppas att de är goda, och att det blir lagom mycket. vill ju få en rejäl skörd men inte riskera att några grenar bryts av, det hände mina föräldrar ett år... hur är det nu, plommon behöver väl inte beskäras så mycket, och om man ska göra det så sker det på hösten efter skörden?

• tisteln

Har varit och köpt frö-katalogen idag. Ska gå igenom den och skriva ned de jag känner mig mest intresserad av, så får vi se vad det blir sedan.
    Hur går era planer, har ni köpt alla fröer redan?

• VIXIE

Katten korven: Vet inte vart du bor men här i södra delen (halland) så kan du så vitlök på våren även om hösten är mer optimal.  Purjo kan du förgro innomhus.Jag kan rekommendera www.runabergsfroer.se de har en massa gamla sorter samt ekofrö och väldigt bra så handvisningar.

Jag ska beställa:
    broccolo
    broccoli
    vitkål
    purjo
    palsternacka
    rödbeta
    polkabeta
    höstmorot
    rotselleri
    mangold
    isberg¨
    majs
    kammomill
    basilkia
    stevia
    solrosor (till häck)
    ringblommor
    tomater ampeltomat och Black prince

Bättre lite skit i hörnerna än ett rent helvete...
  • katten korven
    VIXIE skrev 2010-01-08 18:22:23 följande:
    Katten korven: Vet inte vart du bor men här i södra delen (halland) så kan du så vitlök på våren även om hösten är mer optimal.  Purjo kan du förgro innomhus.Jag kan rekommendera www.runabergsfroer.se de har en massa gamla sorter samt ekofrö och väldigt bra så handvisningar.Jag ska beställa:broccolobroccolivitkålpurjopalsternackarödbetapolkabetahöstmorotrotsellerimangoldisberg¨majskammomillbasilkiasteviasolrosor (till häck)ringblommortomater ampeltomat och Black prince
    Bor i mälardalen, zon 3 tror jag vi ligger i, så kanske ska testa med att sätta vitlök redan i vår, när på våren bör det ske? när tjälen gått redan eller er när våren verkligen är här? typ kring valborg?

runabergsfröer ska jag kolla upp, har mest surfat in på impecta än så länge. Hur är det, är det stor kvalitetsskillnad eller är det mest sortimentet som skiljer?
  • Hoppentoss
    Jag har massor av härliga gamla smultorn över hela tomten och jordgubbar som kommer från frön för längesedan.

Synd att man inte kan skicka varandra det man gar för mycket av.

Då skulle du fått lite smultron och jordgubsplantor. Dom smakar underbart!! 

Raz J skrev 2010-01-07 17:12:46 följande:
    Både smultron och jordgubbar sprider sig lätt, men jag har sett iaf smultron som inte sprider sig, så köp sådana. Jag har både och, till barnen. Du som har trädgård kan ju sätta där de flyttar över till grönsakerna. Vad lyxigt att det finns fruktträd! Vet du vilken sorts plommon det är?
Svar på tråden Trädgårdstråden!