katten korven skrev 2010-01-04 13:21:35 följande:
Har precis blivit med hus och TRÄDGÅRD!!! ska bli så kul att få påta lite i grönsakslandet och se vad som kan komma upp. Dock har jag aldrig haft grönsaksland innan och är helt novis på det här med trädgård. Hon som bodde här innan har haft ett grönsaksland på ca 4*5 m där det odlats morötter, potatis, rabarber samt står ett par vinbärsbuskar. Har ni nått förslag på vad som kan vara kul/lätt att så där? Själv tänkte jag mig ev purjolök, vitlök (men först till hösten, eller kan man sätta det på våren också?), spenat och n¨ått mer kul. kom gärna med förslag och tips på vad man ska tänka på!
Jag är så avundsjuk på er ALLA som har en riktigt trädgård att jobba i. Inte lika avundsjuk på gräsklippning etc
Var glad att det redan finns vinbär och rabarber! Jag hade satt fruktträd!
Saker som är roligt och lätt att odla är t.ex. squasch (som man får enorma mängder av ett bra år), olika sorters spenat, sallad. Något som är enkelt och mycket gott är mangold, det en vacker röd och grön sort som är mycket god. Socker ärtor och haricots verts är också något som är enkelt att odla och ger mycket utdelning vid bra väder.
Hade jag en trädgård hade jag fortsatt med att odla potatis, det är så gott med egen, men tar lite för mycket plats på min lilla lott. Lök hade jag odlat med.