• Pelargonen

Trädgårdstråden!

Nu är vi igång igen! Vi som planterar, odlar, driver upp, köper färdiga plantor, beskär fruktträd, odlar bär, klipper gräsmattan och njuter i små eller stora växthus och uterum. Alla är välkomna, oavsett man har trädgård eller drömmer om en. Kanske odlar man på en liten balkong? Eller bara på fönsterbläcket? Här delar vi med oss av erfarenheter och vågar ställa nybörjarfrågor.

Välkommen alla som odlar!

Länktips:

www.alltomtradgard.se
    www.odla.se
    www.impecta.se

• Svar på tråden Trädgårdstråden!
  • Pelargonen
    VIXIE skrev 2010-01-13 14:38:20 följande:
    Tisteln: Jag kan rekommendera Black Prince ,så god tomat. Det riktigt exploderade i munnen!!!
    Såg den i en frökatalog och blev lite sugen. Nu blev jag ännu mer sugen när du skriver så där! Tack för tipset, måste testa.
  • ALJO

Hej på er! Tänk vilka roliga trådar jag missar när jag inte är inne på ett tag!
    Jag längtar sååå efter våren. Har inte börjat så så mycket än, igår sådde jag jätteverbenorna som skall ut i kylan ett tag, och sedan är det dags för chilin. Förra året hade jag 10 olika sorter, iår räcker det nog med tre. Men så säger jag varje år. Skall se om jag hittar någon som är lagomt stark, många är antingen oätligt heta, eller bara som paprikor. Sedan runt 1.a mars är det tomaternas tur.
    Är ute och beskär en del på skolan, här hemma har tyvärr rådjuren skött den saken utan min hjälp. Ja, jag fick ta bort min gamla hund i höstas, en vecka efter hade rådjuren fattat att fältet var fritt Har en liten hund, men hon verkar var värdelös som rådjursskrämma.
    Tyvärr är det tre-fyra månader tills våren är här, nu är det mest att drömma sig bort med en trädgårdstidning eller bok.

• Hoppentoss

Hej allihopa!
    Hur går det för er?
    Idag har jag handlat några små miniväxthus att odla i. Passade på att handla lite fler frön. Men alla dessa skall ej sås förrän i februari.
    Oj vad jag längtar.

En fråga till er alla.

Jag har för länge sedan haft egen trädgår med äppelträd. Då kom en kille från trädgårdsföreningen och lärde mig klippa äpplen.
    Han sa att man skulle klippa dem i januari - mars.

Nu när jag läser så står det om man har många vattenskott skall man klippa dem i JJA periden. Detta för att förhindra att det ej skjuter upp fler skott.  Stämmer det?

Jag tänkte hjälpa  svärmor med deras äppleträd. Dom har klippt dem för hårt och sedan inte våga klippt dem på länge så det ser rikigt illa ut för träden.

Min tanke är att klippa var tredje vattenskott i år och fortsätta med det i flera år så dom tills sist mår bra igen.
    Men frågan är När?

Hur skulle ni göra? När skulle ni göra det?

Kram Tossan

• Pelargonen
    Hoppentoss skrev 2010-01-17 17:33:55 följande:
    Hej allihopa!Hur går det för er?Idag har jag handlat några små miniväxthus att odla i. Passade på att handla lite fler frön. Men alla dessa skall ej sås förrän i februari.Oj vad jag längtar.En fråga till er alla.Jag har för länge sedan haft egen trädgår med äppelträd. Då kom en kille från trädgårdsföreningen och lärde mig klippa äpplen.Han sa att man skulle klippa dem i januari - mars.Nu när jag läser så står det om man har många vattenskott skall man klippa dem i JJA periden. Detta för att förhindra att det ej skjuter upp fler skott.  Stämmer det?Jag tänkte hjälpa  svärmor med deras äppleträd. Dom har klippt dem för hårt och sedan inte våga klippt dem på länge så det ser rikigt illa ut för träden. Min tanke är att klippa var tredje vattenskott i år och fortsätta med det i flera år så dom tills sist mår bra igen.Men frågan är När?Hur skulle ni göra? När skulle ni göra det?Kram Tossan
    Ja, för att förhindra vattenskott ska man beskära dem under JAS ett par år. Just "Allers trädgård" hade en artikel om detta i sitt senaste nummer. Den finns fortfarande ute i handeln. Hittar du inget ex. så kan jag skicka till dig.
  • Hoppentoss

Ja då får jag vänta Jag läste just den artikeln.

Pelargonen skrev 2010-01-17 18:51:36 följande:
    Ja, för att förhindra vattenskott ska man beskära dem under JAS ett par år. Just "Allers trädgård" hade en artikel om detta i sitt senaste nummer. Den finns fortfarande ute i handeln. Hittar du inget ex. så kan jag skicka till dig.
  • tisteln

Igårplanterade jag några frön från en vanlig ica-paprika, bara på kul - tror inte det blir något, men lite spännande om det kryper upp något ur jorden.

Vi funderar på om vi ska gräva upp ett trädgårdsland till, för det vi har nu är ganska litet - ialla fall i förhållande till vad som står på listan av vad jag vill så och plantera.

Det finns ett gammalt land uppe i trädgården som förra ägaren övergav ett par år innan vi köpte huset. Vi har hela tiden tänkt att göra ett hallonland av det, men det kanske blir böner mm där i år. Eller snarare nästa år, i år kommer jag ha fullt upp med att få iordning på växthuset och att bygga såbäddar att ha där inne.

• Pelargonen
    tisteln skrev 2010-01-18 09:01:00 följande:
    Igårplanterade jag några frön från en vanlig ica-paprika, bara på kul - tror inte det blir något, men lite spännande om det kryper upp något ur jorden.Vi funderar på om vi ska gräva upp ett trädgårdsland till, för det vi har nu är ganska litet - ialla fall i förhållande till vad som står på listan av vad jag vill så och plantera.Det finns ett gammalt land uppe i trädgården som förra ägaren övergav ett par år innan vi köpte huset. Vi har hela tiden tänkt att göra ett hallonland av det, men det kanske blir böner mm där i år. Eller snarare nästa år, i år kommer jag ha fullt upp med att få iordning på växthuset och att bygga såbäddar att ha där inne.
    Förra året satta jag frön dels från två sorters paprika från Ica och dels från en påse paprikafrön. Fröna gav ingenting, inte en enda planta medan Icas paprika gav massor med små plantor! Så visst kan det ta sig med egna frön. Dock så tror jag det är viktigt med såjord (det är i alla fall men egna erfarenhet) och att man ger näring när blommorna kommer.
  • Pelargonen
    tisteln skrev 2010-01-18 20:06:57 följande:
    Danstina - gav ica-paprikorna frukter också?
    Massor! Tror jag hade sex plantor och tre eller fyra av dem producerade paprikor på löpande band.
  • Janix
    Pelargonen skrev 2010-01-19 07:31:33 följande:
    Massor! Tror jag hade sex plantor och tre eller fyra av dem producerade paprikor på löpande band.
    Hade du dem inomhus?
Svar på tråden Trädgårdstråden!