• Pelargonen

Trädgårdstråden!

Nu är vi igång igen! Vi som planterar, odlar, driver upp, köper färdiga plantor, beskär fruktträd, odlar bär, klipper gräsmattan och njuter i små eller stora växthus och uterum. Alla är välkomna, oavsett man har trädgård eller drömmer om en. Kanske odlar man på en liten balkong? Eller bara på fönsterbläcket? Här delar vi med oss av erfarenheter och vågar ställa nybörjarfrågor.

Välkommen alla som odlar!

Länktips:

www.alltomtradgard.se
    www.odla.se
    www.impecta.se

• Svar på tråden Trädgårdstråden!
  • Hoppentoss

Hej allehopa.

Jag tänkte fråga er om en grejj!
    Jag har en pytteliten jordkällare. Tänkte fixa till den till våren. Hur vet man att den funkar och vad bör jag tänka på när jag lagar den.

Den är så liten att man kan bara gå in i den ca 4 kvadrat inte mer.

Skulle vilja förvara potatis och morötter och sådant där.

Jag tänkte måla det vit där inna och sätta upp hyllor m.m.

Laga dörren den är dålig.

Det växer en gigantisk gran på jordkällaren.

Någon som har erfarenheter?

Jag har börjat testa att göra olika  frön av olika frukter.

• Pelargonen
    Hoppentoss skrev 2010-01-09 16:56:38 följande:
    Hej allehopa. Jag tänkte fråga er om en grejj!Jag har en pytteliten jordkällare. Tänkte fixa till den till våren. Hur vet man att den funkar och vad bör jag tänka på när jag lagar den.Den är så liten att man kan bara gå in i den ca 4 kvadrat inte mer. Skulle vilja förvara potatis och morötter och sådant där. Jag tänkte måla det vit där inna och sätta upp hyllor m.m.Laga dörren den är dålig. Det växer en gigantisk gran på jordkällaren. Någon som har erfarenheter?Jag har börjat testa att göra olika  frön av olika frukter.
    Har inga bra svar på det du frågar men blir SJUKT avundsjuk då en jordkällare är superbra om man vill övervintra känsliga växter. Grattis!!
  • Pelargonen

Är det någon annan som trädgårdsbloggar? Jag har precis börjat, mest för att få ordning på datum och vad som sker när men också för att kunna jämföra med andra bloggare, se när vi planterar samma sorters frön men vid olika tid beroende på var vi bor osv. Är roligt titta in hos andra som bloggar om trädgård, vilken inspiration man kan få!

Ska lägga in bilder så fort jag får tid. Länka gärna ni andra om ni också bloggar så man får titta.

http://tinnistradgard.blogspot.com/

• Hoppentoss

Oj.... kan man övervintra blommor där?? Gud....vad glad jag blir. Det ar vart mitt största dilemma att inte ha plats för sådant...
    Tack för tipset.. Måste forska vidare..

Kram på dig 

Pelargonen skrev 2010-01-10 11:36:10 följande:
    Har inga bra svar på det du frågar men blir SJUKT avundsjuk då en jordkällare är superbra om man vill övervintra känsliga växter. Grattis!!
  • Hoppentoss

Jag har ingen blogg. Har spart allt i papperformat. Jag är ordblind så jag har ej kommit så långt att jag törs skriva blogg.
    Jag skall läsa din och njuta.

Tack.

Pelargonen skrev 2010-01-10 11:52:39 följande:
    Är det någon annan som trädgårdsbloggar? Jag har precis börjat, mest för att få ordning på datum och vad som sker när men också för att kunna jämföra med andra bloggare, se när vi planterar samma sorters frön men vid olika tid beroende på var vi bor osv. Är roligt titta in hos andra som bloggar om trädgård, vilken inspiration man kan få!Ska lägga in bilder så fort jag får tid. Länka gärna ni andra om ni också bloggar så man får titta. tinnistradgard.blogspot.com/
  • lapizztola

Hejsan!
    Har ett litet huvudbry...och vänder mig till er för tips och ide'er...
    Det är så att jag ska gräva bort en rabatt intill husväggen och nu undrar jag om ni har något tips på vad man kan ha där ist...för att underlätta vid gräsklippning så vill jag inte ha gräsmatta ända in till väggen...
    kom gärna med ideer o tips...
    känner mig helt tom på sånt!
    Tack!

• katten korven
    lapizztola skrev 2010-01-11 11:37:28 följande:
    Hejsan!Har ett litet huvudbry...och vänder mig till er för tips och ide'er...Det är så att jag ska gräva bort en rabatt intill husväggen och nu undrar jag om ni har något tips på vad man kan ha där ist...för att underlätta vid gräsklippning så vill jag inte ha gräsmatta ända in till väggen...kom gärna med ideer o tips...känner mig helt tom på sånt!Tack!
    Jag tycker det kan vara snyggt att lägga singel eller stenplattor kring huset, sen kan man lätt om man vill ställa lite vackra krukor med blommor/grönsaker/kryddor därpå. Då kan man sen låta gräsklipparen liksom köra på plattan och klippa direkt intill.
  • Hoppentoss
    Vi har valt att använda Grova stenkross på två ställen har vi lagt två stora stenbumlingar och grävt ner en citonmeliss och låtit krossen gå emot citronmellissen. Det blev en coolt möt.

Det finns massor med spännande saker man kan göra med stenar och kross.

Men man får vara försikig så det ej blir för mycket av det goda.

lapizztola skrev 2010-01-11 11:37:28 följande:
    Hejsan!Har ett litet huvudbry...och vänder mig till er för tips och ide'er...Det är så att jag ska gräva bort en rabatt intill husväggen och nu undrar jag om ni har något tips på vad man kan ha där ist...för att underlätta vid gräsklippning så vill jag inte ha gräsmatta ända in till väggen...kom gärna med ideer o tips...känner mig helt tom på sånt!Tack!
  • vackrastarflow

Gokväll trädgårdsnissar!

Goda nyheter! Mina föräldrar ska (förmodligen) flytta och i det nya husets trädgård finns det ett trädgårdsland. Eftersom varken mamma eller pappa är intresserad betyder det att den tillfaller mig Så nu kan jag planera helt andra växter! Fantastiskt roligt!

• Hoppentoss
    Grattis!!!
     Är det när så du kan smyga dit ofta?
    Då har du fullt upp med nya planer!!

vackrastarflow skrev 2010-01-11 19:37:04 följande:
    Gokväll trädgårdsnissar!Goda nyheter! Mina föräldrar ska (förmodligen) flytta och i det nya husets trädgård finns det ett trädgårdsland. Eftersom varken mamma eller pappa är intresserad betyder det att den tillfaller mig Så nu kan jag planera helt andra växter! Fantastiskt roligt!
Svar på tråden Trädgårdstråden!