• Pelargonen

Trädgårdstråden!

Nu är vi igång igen! Vi som planterar, odlar, driver upp, köper färdiga plantor, beskär fruktträd, odlar bär, klipper gräsmattan och njuter i små eller stora växthus och uterum. Alla är välkomna, oavsett man har trädgård eller drömmer om en. Kanske odlar man på en liten balkong? Eller bara på fönsterbläcket? Här delar vi med oss av erfarenheter och vågar ställa nybörjarfrågor.

Välkommen alla som odlar!

Länktips:

www.alltomtradgard.se
    www.odla.se
    www.impecta.se

• Svar på tråden Trädgårdstråden!
  • M C
    Lysmasken skrev 2010-04-28 12:03:42 följande:
    Kan man göra det nu eller ska man vänta till hösten? Den har nämligen redan börjat gro å det är massa rabarberblad som har kommit upp
    Jag har förstått att det är lögn att ta död på en rabarber. Prova vettja! Nu ser du dessutom var du ska hacka ner i den.
    Bara för att du inte vet betyder inte att ingen vet. Stultorum infinitus est numerus.
  • Familj Lo

Alltså vad gör ni med alla jävla sniglar som redan kommit?????!!!!

Jag kan inte skaffa sånna ankor som en del har eftersom jag har två hundar som är ganska emot ankor och fåglar.....

Man ska ju inte dela på dom, funkar det att lägga dom i hink med salt och kokande vatten? Eller ättika, men sen då? var ska jag göra av sörjan?? Snälla hjälp mig! Får panik av alla dessa äckliga _pip- pip- -pip-!!!!

• M C
    Familj Lo skrev 2010-04-28 15:15:59 följande:
    Alltså vad gör ni med alla jävla sniglar som redan kommit?????!!!!Jag kan inte skaffa sånna ankor som en del har eftersom jag har två hundar som är ganska emot ankor och fåglar.....Man ska ju inte dela på dom, funkar det att lägga dom i hink med salt och kokande vatten? Eller ättika, men sen då? var ska jag göra av sörjan?? Snälla hjälp mig! Får panik av alla dessa äckliga _pip- pip- -pip-!!!!
    Har du provat det där snigelbort eller vad det heter? Ett gift man lägger ut, sen låter man döda sniglar ligga kvar eftersom de är kannibaler. Vips har man utrotat alla i trakten!
    Bara för att du inte vet betyder inte att ingen vet. Stultorum infinitus est numerus.
  • Familj Lo
    M C skrev 2010-04-28 15:26:14 följande:
    Har du provat det där snigelbort eller vad det heter? Ett gift man lägger ut, sen låter man döda sniglar ligga kvar eftersom de är kannibaler. Vips har man utrotat alla i trakten!
    Är inte det giftigt? Vi har ju både hundar, kanin och barn som springer runt i trädgården.... Annars får jag köpa det,
    Vill bara göra något redan nu, har redan hittat 8 stycken idag när jag varit ute...
  • M C
    Familj Lo skrev 2010-04-28 15:30:33 följande:
    Är inte det giftigt? Vi har ju både hundar, kanin och barn som springer runt i trädgården.... Annars får jag köpa det,Vill bara göra något redan nu, har redan hittat 8 stycken idag när jag varit ute...
    Nej, det ska visst vara ofarligt för andra.
    http://www.aftonbladet.se/bostadinredning/article2291124.ab

Hittade många artiklar i ämnet när jag googlade på mördarsniglar.
  • Familj Lo
    M C skrev 2010-04-28 15:40:02 följande:
    Nej, det ska visst vara ofarligt för andra. www.aftonbladet.se/bostadinredning/article229...Hittade många artiklar i ämnet när jag googlade på mördarsniglar.
    Tack!!!!! Nu ska jag koka upp vatten så länge!!! =)
    Och har sparat den artiklen under favoriter! Tack för hjälpen och att du tog dig tid!!
  • Ari Gold
    M C skrev 2010-04-28 15:26:14 följande:
    Fast det stämmer inte att man utrotar alla sniglar i trakten genom nematoder. Sniglar bor och rör sig ganska lokalt.

En normalförpackning nematoder räcker till ca 40 kvadrat och kostar runt 300 kronor. Man måste oftast göra flera behandlingar. Räkna på det för mig som har 4000 kvm tomtyta + minst lika mycket till snigelbebodd yta runtomkring som ej sköts av människor...
  • Familj Lo
    Ari Gold skrev 2010-04-28 16:49:02 följande:
    Fast det stämmer inte att man utrotar alla sniglar i trakten genom nematoder. Sniglar bor och rör sig ganska lokalt.En normalförpackning nematoder räcker till ca 40 kvadrat och kostar runt 300 kronor. Man måste oftast göra flera behandlingar. Räkna på det för mig som har 4000 kvm tomtyta + minst lika mycket till snigelbebodd yta runtomkring som ej sköts av människor...
    Oj! Hur gör du då?
  • Lysmasken

Någon som har satt sätt potatis i pallkragar? Skulle behöva lite tips på hur man gör.

Isabelle 051204 Filippa 080401 BF 100809
  • Gulletuss
    Lysmasken skrev 2010-04-29 17:07:37 följande:
    Någon som har satt sätt potatis i pallkragar? Skulle behöva lite tips på hur man gör.
    Jag har gjort det. Superenkelt! Fyll pallkragen med ca 3/4 jord och sätt potatisarna. Jag bruka ha 8 st i krage. Sen fyller du bara på med jord när det är dax att kupa.
    Klart!
  • Lysmasken
    Gulletuss skrev 2010-04-29 20:58:44 följande:
    Jag har gjort det. Superenkelt! Fyll pallkragen med ca 3/4 jord och sätt potatisarna. Jag bruka ha 8 st i krage. Sen fyller du bara på med jord när det är dax att kupa.Klart!
    Har jag fattat rätt, du har 8 pallkragar på höjden. Hur mkt potatis kan man sätta och vilken sort är enkel?
  • Gulletuss

O, nej! Jag har två pallkragar på höjden. Och i dem får det plats ungefär 8 potatisstånd. Sorter och sånt är jag dålig på. Jag för 8 st förgrodda potatisar av min mamma!
    Men jag tror inte att någon potatis är särskilt svår. Bara olika tidig skörd.

• Lysmasken
    Gulletuss skrev 2010-04-30 09:23:01 följande:
    O, nej! Jag har två pallkragar på höjden. Och i dem får det plats ungefär 8 potatisstånd. Sorter och sånt är jag dålig på. Jag för 8 st förgrodda potatisar av min mamma! Men jag tror inte att någon potatis är särskilt svår. Bara olika tidig skörd.
    Haha, jag var trött så min hjärna arbetade för fullt. Oki, så 2 pallkragar på höjden. När man förgror ska man lägga dom på något varmt ställe soligt eller hur gör man??? Helt nytt för mig då jag flyttade till hus förra sommaren och hann aldrig prova med potatis.
  • Hoppentoss

Härligt att fler tänkte sätta potatis.  Jag tänkte gå ut idag och peta ner potatisen.  Är rädd att det är för tidigt.

Kram

• M C

Idag har jag grävt färdigt för verandan, det är så himla kul att det äntligen går att göra nåt åt skiten som ligger överallt!{#lang_emotions_sunny}

• Janix

Hej! Vad hände med träden? Har den flyttat vidare eller är alla för upptagna med att odla?

• vackrastarflow

Jag är här

Trädgården går bra! Förutom jordgubbarna, men varför vet jag inte... Tror dock det blev lite problem då en bekant fick ta hand om dem när jag var borta 3 veckor. Funderar på om gödning skulle få fart på allt.

Tomaterna frodas, och de första morötterna ska nu hamna på middagstallriken Även bönor och zucchini mår bra, vi får massor av hallon och plommon.

Har med lycka insett att vi inte har problem med mördarsniglar. Har sett totalt tre stycken denna sommar varav två var under 1,5 cm långa

Svar på tråden Trädgårdstråden!