• Pelargonen

Trädgårdstråden!

Nu är vi igång igen! Vi som planterar, odlar, driver upp, köper färdiga plantor, beskär fruktträd, odlar bär, klipper gräsmattan och njuter i små eller stora växthus och uterum. Alla är välkomna, oavsett man har trädgård eller drömmer om en. Kanske odlar man på en liten balkong? Eller bara på fönsterbläcket? Här delar vi med oss av erfarenheter och vågar ställa nybörjarfrågor.

Välkommen alla som odlar!

Länktips:

www.alltomtradgard.se
    www.odla.se
    www.impecta.se

• Svar på tråden Trädgårdstråden!
  • Emma w S

Danstina

Tack så mycket för dina råd!
    Mina pelargoner är så söta, de är nu mellan 2-3 cm höga och jag tro att jag ska plantera om dem till helgen och att jag köper en liten påse pelargonjord och blandar med min blomjord. Av 15 fröer är de sju fina plantor och en liten stackare som sticker upp. Ganska nöjd, tror det var 65% grobarhet på dem...

• Pelargonen
    Emma w S skrev 2010-02-16 13:30:57 följande:
    DanstinaTack så mycket för dina råd!Mina pelargoner är så söta, de är nu mellan 2-3 cm höga och jag tro att jag ska plantera om dem till helgen och att jag köper en liten påse pelargonjord och blandar med min blomjord. Av 15 fröer är de sju fina plantor och en liten stackare som sticker upp. Ganska nöjd, tror det var 65% grobarhet på dem...
    Inte dåligt! Vad roligt att de kommit upp. Vad är det för sort?

Själv har jag sått "Black Magic". Sådde sex fröer och fem kom upp. Fyra av dem växer så det knakar medan det femte är långsamt långsamt men på god väg. Ska bli spännande se hur det blir i slutändan.

Min basilika och mina smultron har också kommit upp, likaså chilin. Väntar spänt på paprikan, det är det enda som inte visat resultat ännu. Tre sorter har jag sått. Övriga frön får ligga kvar i sina påsar ett tag till och i början på mars ska en del av dem ner i jorden. Sen drar det verkligen igång, tjohooo!!
  • Emma w S
    Pelargonen skrev 2010-02-16 14:22:49 följande:
    Inte dåligt! Vad roligt att de kommit upp. Vad är det för sort?Själv har jag sått "Black Magic". Sådde sex fröer och fem kom upp. Fyra av dem växer så det knakar medan det femte är långsamt långsamt men på god väg. Ska bli spännande se hur det blir i slutändan. Min basilika och mina smultron har också kommit upp, likaså chilin. Väntar spänt på paprikan, det är det enda som inte visat resultat ännu. Tre sorter har jag sått. Övriga frön får ligga kvar i sina påsar ett tag till och i början på mars ska en del av dem ner i jorden. Sen drar det verkligen igång, tjohooo!!
    Mina pelargoner heter "Horizon Blueberry Ribble", ljusrosa med mörka strimmor. Funderar på att även så vita, eller väldigt ljust rosa pelargoner.
    Mina tomater är också uppe, men risken är att det är för tidigt... Jag får se, det visar sig. Jag bor i Skåne så förhoppningsvis kan de komma ut ganska tidigt ändå.

Min paprika har inte heller visat sig, väntar med spänning
  • Stjärnstoft

Förra året fick jag försådda purjos av grannen som sen växte i mina odlingslådor ute så det knakade. Värsta anabola steroid purjosarna blev det - fantastiskt goda.
    Har i år köpt frö själv och funderar på om det kan vara dags att förså redan nu - vad tror ni andra? Bor i sörmland nära havet.

• Hoppentoss

Hej!!

Tänk vad tiden går fort. Snart är det dax att så lite fler frön.
    Ytterligare en liten fråga påppade upp.
    När skall man börja ge dom som liven lite gödning. Och vad kan man ge dem?

Har läst och sett att det går bra för er allihopa.

• stariz

Och jag är bara ledsen för alla mina pelargonplantor har dött. Det gick ju så bra för dem och de var så fina. Så åkte jag till Karlstad fram och tillbaka under två dagar, solen sken och jag var så trött på kvällarna att jag glömde vattna. På lördagen vaknade jag upp med ett förskräckt ryck och sprang ner till mina plantor som var helt förstörda. :(

Jaja...får köpa nya och så har jag massa andra fröer som ligger och väntar på att hoppa i jorden. Har köpt penseér, blomsterlönn, kryddor mm

• Hoppentoss
    stariz skrev 2010-02-21 09:31:58 följande:
    Och jag är bara ledsen för alla mina pelargonplantor har dött. Det gick ju så bra för dem och de var så fina. Så åkte jag till Karlstad fram och tillbaka under två dagar, solen sken och jag var så trött på kvällarna att jag glömde vattna. På lördagen vaknade jag upp med ett förskräckt ryck och sprang ner till mina plantor som var helt förstörda. :(Jaja...får köpa nya och så har jag massa andra fröer som ligger och väntar på att hoppa i jorden. Har köpt penseér, blomsterlönn, kryddor mm
    Åhhh vad trist..  Man vill ju att alla skall klara sig.
    Hoppas du hittar fler mysiga frön att så.

Kram på dig.
  • katten korven

Har idag fått ner lite frö i jorden, tomater och basilika! men även några gurkfröer. Blev inspirerad av en kompis som satt det och ska ha det i kruka i fönstret. enligt henne funkar det finfint. Men jag har aldrig satt gurka förr och har noll koll på det. Hur växer egentligen gurka och hur stor blir en "normalplanta"? Maken frågade om de växte som träd eller mer som pumpa på backen. Ja hur funkar det helt enkelt? :) dumma frågor från en novis...

• Stjärnstoft

Ska snart omskola för första gången i mitt liv.
    Mina basilikaplantor har växt till sig rejält.
    Några tips?

• stariz
    katten korven skrev 2010-02-21 22:00:04 följande:
    Har idag fått ner lite frö i jorden, tomater och basilika! men även några gurkfröer. Blev inspirerad av en kompis som satt det och ska ha det i kruka i fönstret. enligt henne funkar det finfint. Men jag har aldrig satt gurka förr och har noll koll på det. Hur växer egentligen gurka och hur stor blir en "normalplanta"? Maken frågade om de växte som träd eller mer som pumpa på backen. Ja hur funkar det helt enkelt? :) dumma frågor från en novis...
    Jasså, vad häftigt att ha det i fönstret, det har jag aldrig tänkt på...Jobbigt nu måste jag så ännu mera :) .. De gurkor mamma sätter i sitt växthus blir rätt stora, i alla fall runt en meter men jag tror att den begränsar sig rätt väl efter sin växtyta så det är nog ingen fara att det kommer bli ett träd.
Svar på tråden Trädgårdstråden!