• Pelargonen

Trädgårdstråden!

Nu är vi igång igen! Vi som planterar, odlar, driver upp, köper färdiga plantor, beskär fruktträd, odlar bär, klipper gräsmattan och njuter i små eller stora växthus och uterum. Alla är välkomna, oavsett man har trädgård eller drömmer om en. Kanske odlar man på en liten balkong? Eller bara på fönsterbläcket? Här delar vi med oss av erfarenheter och vågar ställa nybörjarfrågor.

Välkommen alla som odlar!

Länktips:

www.alltomtradgard.se
    www.odla.se
    www.impecta.se

• Svar på tråden Trädgårdstråden!
  • stariz

Så, en tur till plantagen räddade sommarens pelargonplaner. Hoppas bara att de gror som de ska och att jag inte har ihjäl dem igen :)..

• Hoppentoss
    Stjärnstoft skrev 2010-02-21 22:33:02 följande:
    Ska snart omskola för första gången i mitt liv.Mina basilikaplantor har växt till sig rejält.Några tips?
    Jag har kommit lika långt som dig. Jag är osäker men jag tänkte sätta om dem.

Vi få se om någon som är van hjälper oss.
  • Emma w S

Hur lång tid brukar det ta för pelargonerna att få riktiga blad? Mina är ca 4 cm höga och har bara de två hjärtbladen (tror jag att de heter). Snart två veckor sen de planterades.

• Slarva

Åhh, här vill jag också hänga!
    Har inte riktigt tid att läsa igenom hela tråden just nu men ska göra det senare.

Bor i växtzon 5 och har stora planer för min trädgård i år, mest grönsaker, bär, kryddor och annat ätbart. Ska prova lite "medicinväxter" också.
    Har inte börjat så något ännu, inte ens gjort fröbeställningen... gruvar liksom för att hitta plats för att driva upp allting! ;)
    Men jag tänker trädgård hela dagarna och har tillochmed funderat på att skaffa pelargoner, som jag alltid sagt att jag aldrig ska ha! Tror jag har drabbats av trädgrådsfeber?!

Följ min trädgårdsblogg på www.tradgard.sandraviklund.se
  • Stjärnstoft

Man får alltid höra att Pelargoner är en bra nybörjarplanta.
    Men jag kommer aldrig bra överens med dem av ngn anledning.
    Annat växer men Pelargonerna förtvinar och ger upp.

Idag ska jag plantera mina Purjosar.
    Imorgon ska det bli plusgrader och regn här.... snart snart är det vår och vi får köra ner nävarna i jorden igen

• Emma w S

Idag blir mina pelargoner två veckor gamla och de visar fortfarande inga tecken på fler blad... hur lång tid tar det? Är så rädd att de ska ge upp eller nåt.

Fast det är likadant med alla de andra plantorna, alla har bara de två första. Är så otålig

• Hoppentoss
    Slarva skrev 2010-02-25 09:30:13 följande:
    Åhh, här vill jag också hänga! Har inte riktigt tid att läsa igenom hela tråden just nu men ska göra det senare. Bor i växtzon 5 och har stora planer för min trädgård i år, mest grönsaker, bär, kryddor och annat ätbart. Ska prova lite "medicinväxter" också. Har inte börjat så något ännu, inte ens gjort fröbeställningen... gruvar liksom för att hitta plats för att driva upp allting! ;) Men jag tänker trädgård hela dagarna och har tillochmed funderat på att skaffa pelargoner, som jag alltid sagt att jag aldrig ska ha! Tror jag har drabbats av trädgrådsfeber?!
    Antagligen har du fått samma nojja som jag.

Jag har sått massor av växter som kräver växthus.. Jag har inget växthus men jag får hitta på lösningar efter vägen. Jag läste någonstans att man kan skapa sig eget växthus med plast. Vi får se hur jag gör. Nästa år skall jag köpa ett växthus.

Välkommen till denna underbara tråd som TS startat.

• stariz
    Hoppentoss skrev 2010-02-25 10:49:29 följande:
    Antagligen har du fått samma nojja som jag.Jag har sått massor av växter som kräver växthus.. Jag har inget växthus men jag får hitta på lösningar efter vägen. Jag läste någonstans att man kan skapa sig eget växthus med plast. Vi får se hur jag gör. Nästa år skall jag köpa ett växthus.Välkommen till denna underbara tråd som TS startat. 
    Jag har hittat ett eget växthus i vår tvättstuga, den är liten och precis på tvättbänken finns ett stort fönster där solen ligger på hela dagarna. Dyngvarmt blir det av tvättmaskin och torktumlare värmepanna och fönster. Växterna växer så det knakar {#lang_emotions_laughing}...fast man får passa sig, tog död på pelargonerna när jag glömde dra ner persiennen en allt för solig dag. Men nu är det nya pelargponfrön i jorden och en har äntligen grott!

Får vänta med ett riktigt växthus tills nästa hus, då ska jag odla tomater och gurka, känns som att de riktigt inte får plats i min lilla tvättstuga som sagt.
  • Slarva
    Hoppentoss skrev 2010-02-25 10:49:29 följande:
    Antagligen har du fått samma nojja som jag.Jag har sått massor av växter som kräver växthus.. Jag har inget växthus men jag får hitta på lösningar efter vägen. Jag läste någonstans att man kan skapa sig eget växthus med plast. Vi får se hur jag gör. Nästa år skall jag köpa ett växthus.Välkommen till denna underbara tråd som TS startat. 
    Nojja är nog rätta ordet på det jag har fått! :D
    Ska göra färdigt fröbeställningen i helgen men börjar tveka på var jag ska beställa ifrån?! Det kommer att bli uppemot 20 sorter så jag skulle verkligen behöva ett växthus...! Jag har också funderat på att bygga något eget med plast som nödlösning.

Var köper ni fröer?
    Bloggar trädgård på www.tradgard.sandraviklund.se
  • Slarva
    stariz skrev 2010-02-25 18:12:16 följande:
    Jag har hittat ett eget växthus i vår tvättstuga, den är liten och precis på tvättbänken finns ett stort fönster där solen ligger på hela dagarna. Dyngvarmt blir det av tvättmaskin och torktumlare värmepanna och fönster. Växterna växer så det knakar ...fast man får passa sig, tog död på pelargonerna när jag glömde dra ner persiennen en allt för solig dag. Men nu är det nya pelargponfrön i jorden och en har äntligen grott!Får vänta med ett riktigt växthus tills nästa hus, då ska jag odla tomater och gurka, känns som att de riktigt inte får plats i min lilla tvättstuga som sagt.
    Lyckost dig som har en sådan perfekt odlingsplats!
    Bloggar på www.sandraviklund.se
Svar på tråden Trädgårdstråden!