• Pelargonen

Trädgårdstråden!

Nu är vi igång igen! Vi som planterar, odlar, driver upp, köper färdiga plantor, beskär fruktträd, odlar bär, klipper gräsmattan och njuter i små eller stora växthus och uterum. Alla är välkomna, oavsett man har trädgård eller drömmer om en. Kanske odlar man på en liten balkong? Eller bara på fönsterbläcket? Här delar vi med oss av erfarenheter och vågar ställa nybörjarfrågor.

Välkommen alla som odlar!

Länktips:

www.alltomtradgard.se
    www.odla.se
    www.impecta.se

• Svar på tråden Trädgårdstråden!
  • Hoppentoss
    Slarva skrev 2010-02-26 09:38:34 följande:
    Nojja är nog rätta ordet på det jag har fått! :D Ska göra färdigt fröbeställningen i helgen men börjar tveka på var jag ska beställa ifrån?! Det kommer att bli uppemot 20 sorter så jag skulle verkligen behöva ett växthus...! Jag har också funderat på att bygga något eget med plast som nödlösning. Var köper ni fröer?
    Wow....jag vill med ha!! 
    Jag har köpt frön från plantaget. Jag kan inte låta bli när jag åker förbi.
    Jag har testat att ta frön från grönsaker

Jag har satt massor av vitlök. Tog klyftor och la ner i gjorden..vips på två dagar var det långa stänger. Undra om det blir något med dem.
  • Slarva
    Hoppentoss skrev 2010-02-26 09:43:30 följande:
    Wow....jag vill med ha!!  Jag har köpt frön från plantaget. Jag kan inte låta bli när jag åker förbi. Jag har testat att ta frön från grönsaker Jag har satt massor av vitlök. Tog klyftor och la ner i gjorden..vips på två dagar var det långa stänger. Undra om det blir något med dem.
    Jag vet inte om jag tar mig vatten över huvudet men jag vill så gärna prova.

Vitlök har jag aldrig provat, äter det inte själv och gillar inte lukten! ;) Jag tror säkert att det kan funka att göra från egna vitlökar. Ge dem tid bara så blir det säkert något av det!

Jag kör hårt efter metoden "Learning by doing" och tycker det är jätteroligt att exprimentera! :)
    Trädgårdsbloggar på www.tradgard.sandraviklund.se
  • Hoppentoss
    Slarva skrev 2010-02-26 10:08:53 följande:
    Jag vet inte om jag tar mig vatten över huvudet men jag vill så gärna prova. Vitlök har jag aldrig provat, äter det inte själv och gillar inte lukten! ;) Jag tror säkert att det kan funka att göra från egna vitlökar. Ge dem tid bara så blir det säkert något av det! Jag kör hårt efter metoden "Learning by doing" och tycker det är jätteroligt att exprimentera! :)
    Du låter rätt lik mig Jag kollar mycket på min små planter och undrar hur jag skall få dem att överleva tills dom är vuxna...men jag kommer att lära mig massor!!!
  • Stjärnstoft

Nu på em har jag haft mysigt värre.
    Har sått purjolök, Toppklocka, Bladpersilja, Temynta, Jordgubbe, Pyramidklocka, Lavendel och några Skvätt i väg och lite krasse till kidsen.
    Dessutom var det dags för mina Spetsmössor att åka in i kylskåpet.
    När vi flyttade till huset kändes det rätt knäppt att huset har två kök (har varit lägenheter) men nu är jag jätteglad över det extra kylskåp jag kan ha odlingar i.....
    och den lååånga köksbänk som mina växter kan stå på.
    Töväder ute, fåglarna sjunger så det dånar, ljusare dagar och massa odlingar på gång.
    Det är vår i luften

• stariz
    Slarva skrev 2010-02-26 09:38:34 följande:
    Nojja är nog rätta ordet på det jag har fått! :D Ska göra färdigt fröbeställningen i helgen men börjar tveka på var jag ska beställa ifrån?! Det kommer att bli uppemot 20 sorter så jag skulle verkligen behöva ett växthus...! Jag har också funderat på att bygga något eget med plast som nödlösning. Var köper ni fröer?
    Jag har köpt fröer från Impecta den här gången, De hade bra priser och ett stort sortiment.
  • stariz
    Stjärnstoft skrev 2010-02-26 17:50:54 följande:
    Nu på em har jag haft mysigt värre.Har sått purjolök, Toppklocka, Bladpersilja, Temynta, Jordgubbe, Pyramidklocka, Lavendel och några Skvätt i väg och lite krasse till kidsen.Dessutom var det dags för mina Spetsmössor att åka in i kylskåpet.När vi flyttade till huset kändes det rätt knäppt att huset har två kök (har varit lägenheter) men nu är jag jätteglad över det extra kylskåp jag kan ha odlingar i.....och den lååånga köksbänk som mina växter kan stå på.Töväder ute, fåglarna sjunger så det dånar, ljusare dagar och massa odlingar på gång.Det är vår i luften
    ja, ett extra kök är ju toppen för diverse hobbysar man har. Hum undrar om man kan begära det när vi flyttar till större {#lang_emotions_undecided} 

Hade jag mer plats skulle jag kunna odla hur mycket som helst, nu är jag mest orolig över hur jag ska få plats med de senare frösådderna som kommer. Är ju nästan fullt i tvättstugan redan, får nog slopa tageterna i år de kan man ju köpa så billigt.
  • Stjärnstoft

Det värsta verkar vara att begränsa sig i den här branschen....
    har vänner som nästan går bärsärkagång på div trädgårdsmässor och hos handelsträdgårdar.... och trots allt som redan är i jorden så är det ju bara en bråkdel av vad jag har köpt hem i fröväg.
    Oroar mig TROTS relativt gott om plats

• stariz

Ja, det finns iof alltid någon yta att nyttja, lite sådder här och lite sådder där, på köksbänken, på fönsterbrädan, på matbordet hihi min sambo skulle bli galen. Behöver ett större hus tror jag

• Slarva

Jag hade också tänkt beställa från impecta, beställde därifrån ifjol men har blivit lite tveksam efter att ha läst att kvaliten på deras frön varierar?! Dock så är det ju billigt motför att köpa tex. Weibulls fröer så då får kvaliten vara lite sämre... Har skrivit ett litet inlägg på bloggen om hur jag tänker lösa det med platsen för att driva upp plantorna. Vi har ett rum på övervåningen som inte används och har ganska stora fönster... får nog vrida upp värmen lite där för i år har jag inte råd att börja med någon växtbelysning...

Trädgrådsbloggar på www.tradgard.sandraviklund.se
  • Slarva
    Stjärnstoft skrev 2010-02-26 18:58:58 följande:
    Det värsta verkar vara att begränsa sig i den här branschen....har vänner som nästan går bärsärkagång på div trädgårdsmässor och hos handelsträdgårdar.... och trots allt som redan är i jorden så är det ju bara en bråkdel av vad jag har köpt hem i fröväg. Oroar mig TROTS relativt gott om plats
    Jag har jobbat i butik där det såldes bla. trädgårdstillbehör och fröer. Och har därifrån märkt att folk verkligen kan vara besatta av trädgård! ;)
    Trodde inte att jag själv skulle drabbas dock.
Svar på tråden Trädgårdstråden!