tisteln skrev 2010-03-02 10:09:13 följande:
Hej på er! Jag har bläddrat bland fröpåsarna, och nu måste jag nog få basilikan, jordgubbarna och smultronen i jord. Så då är frågan hur jag ska göra...Lyckades ju inte så bra med basilikan förra året.. Men jag tror det blir en liten mängd frön i varje kruka. frågan är om jag ska börja med liten kruka eller ta en stor kruka redan från början?När det gäller jordgubbarna så står det på påsen att de ska stå ljust men svalt, så jag gissar garagefönstret - fast det är nästan helt skymt av snö... För även när man stänger av värmen i gästrummet (det enda fönstret med lite sol) så är det över 20 grader där inne under dagtid..Smultronen då - det står att de ska stå mörkt för att gro, och att de ska täckas med plast. Betyder det att de ska stå i rumstemperatur fast täckt med mörk plast en bit i i rummet?Tomaterna ska få vänta en vecka innan de kommer i jord. Paprikorna ser än så länge väldigt fina ut!
Basilika har jag testat att dels så i såjord för att sen plantera om men i fjol satte jag blomjord direkt i en stor kruka och sådde. Det gick också bra. Jag tycker om att ha basilika i stora krukor, många plantor i. Men det är givetvis en smaksak. I fjol slarvade jag med näringsvatten så med tiden blev plantorna taniga och gula. Jag får skärpa mig på den fronten i år.
Smultron bredsår jag i en sån där plastkartong man köper vindruvor i som har ett lock med lufthål i. Jag stänger locket och lägger en tidning ovanpå så det blir mörkt. Man ska lyfta på tidningen och öppna locket en liten stund varje dag så det inte bildas kondens. När plantorna kommit upp tar jag bort tidningen och öppnar locket. Jag sår faktiskt det mesta av mina frön i såna lådor. Vattna smultronen underifrån, sänk ner sålådan i ett större kärl med vatten, låt stå tills vattnet letat sig upp genom jorden så ovansidan är fuktig.
Smultron kan vara ganska sega, alltså ta tid på sig. Särskilt efter det att de har grott. Men lyckas man få till några plantor så betyder det att man förmodligen redan nästa år kan dela varje planta i två och snabbt har man ett ganska stort antal plantor. Och oj så gott det är!