• Pelargonen

Trädgårdstråden!

Nu är vi igång igen! Vi som planterar, odlar, driver upp, köper färdiga plantor, beskär fruktträd, odlar bär, klipper gräsmattan och njuter i små eller stora växthus och uterum. Alla är välkomna, oavsett man har trädgård eller drömmer om en. Kanske odlar man på en liten balkong? Eller bara på fönsterbläcket? Här delar vi med oss av erfarenheter och vågar ställa nybörjarfrågor.

Välkommen alla som odlar!

Länktips:

www.alltomtradgard.se
    www.odla.se
    www.impecta.se

• Svar på tråden Trädgårdstråden!
  • Pelargonen

Här odlas det för fullt ser jag, så härligt!

Jag har än så länge endast plantor av paprika (tre sorter), chili, pelargoner samt smultron. I mars ska en del sommarblommor sås samt perenner, i april tar det verkligen fart. Hit kommer sommaren rätt sent så man måste ge tiden an, även om det kliar i fingrarna såklart.

Har dock testat sätta vitlöksskyftor i en kruka och oj så fort blasten kom upp! Vidunderligt god att klippa och strö över en sallad. Mums!

• M Hellin

Förra året designade jag min trädgård, och valde perenner till rabatterna, och tog hand om mina rosor, i år funderar jag hur jag ska få ens hälften så hemtrevligt och mysigt med blomster på min balkong i min nya bostadsrätt.

The past is history. The future is a mirage. The only reality is now. Your life is the journey. Enjoy the journey.
  • Slarva
    M Hellin skrev 2010-02-27 19:42:17 följande:
    Förra året designade jag min trädgård, och valde perenner till rabatterna, och tog hand om mina rosor, i år funderar jag hur jag ska få ens hälften så hemtrevligt och mysigt med blomster på min balkong i min nya bostadsrätt.
    Åhh, inte roligt att flytta från en härlig trädgård. Men man kan få riktigt härligt på balkonger med! Har du sett den här butiken http://www.botaniccity.com. Där finns en härlig inspirationssida också.
    Bloggar på www.sandraviklund.se
  • Slarva
    Pelargonen skrev 2010-02-27 18:42:55 följande:
    Här odlas det för fullt ser jag, så härligt! Jag har än så länge endast plantor av paprika (tre sorter), chili, pelargoner samt smultron. I mars ska en del sommarblommor sås samt perenner, i april tar det verkligen fart. Hit kommer sommaren rätt sent så man måste ge tiden an, även om det kliar i fingrarna såklart. Har dock testat sätta vitlöksskyftor i en kruka och oj så fort blasten kom upp! Vidunderligt god att klippa och strö över en sallad. Mums!
    Har sett att du bor "ett stenkast ovanför mig". Jag finns utanför Piteå i zon 5.
    Är det kanske dags för mig också att få paprikan i jorden?!
    Odlar du i växthus?
    Trädgrådsbloggen har jag på www.tradgard.sandraviklund.se
  • tisteln

Hej på er! Jag har bläddrat bland fröpåsarna, och nu måste jag nog få basilikan, jordgubbarna och smultronen i jord.

Så då är frågan hur jag ska göra...

Lyckades ju inte så bra med basilikan förra året.. Men jag tror det blir en liten mängd frön i varje kruka. frågan är om jag ska börja med liten kruka eller ta en stor kruka redan från början?

När det gäller jordgubbarna så står det på påsen att de ska stå ljust men svalt, så jag gissar garagefönstret - fast det är nästan helt skymt av snö... För även när man stänger av värmen i gästrummet (det enda fönstret med lite sol) så är det över 20 grader där inne under dagtid..

Smultronen då - det står att de ska stå mörkt för att gro, och att de ska täckas med plast. Betyder det att de ska stå i rumstemperatur fast täckt med mörk plast en bit i i rummet?

Tomaterna ska få vänta en vecka innan de kommer i jord. Paprikorna ser än så länge väldigt fina ut!

• Pelargonen
    Slarva skrev 2010-03-02 08:56:04 följande:
    Har sett att du bor "ett stenkast ovanför mig". Jag finns utanför Piteå i zon 5. Är det kanske dags för mig också att få paprikan i jorden?! Odlar du i växthus?
    Vad roligt att du bor nära!

Ja, paprikan kan du absolut så nu. Jag odlar den i växthus tillsammans med tomater, gurka, basilika, physalis och ev. ett par sommarblommor om de ryms.

Har du växthus?
  • Bonanza

Den här tråden är något för mig. I oktober köpte vi ett hus med en enormt vanskött trädgård. Det finns ett växthus, men det var fullt med brännässlor när vi flyttade in. Det finns inga blommor i hela trädgården, bara brännässlor och en (faktiskt fin) spireahäck. Inga träd, inga buskar. Två syrénbersåer som är nästan igenväxta.

Vi har ett enormt stort projekt att sätta igång med helt enkelt och jag kommer ha många frågor att ställa. Vi kan i princip ingenting om trädgård och nu ska vi sätta igång med en vildvuxen djungel...

Å andra sidan är jag nöjd med att det inte finns massor av barrväxter och sånt, vi har en gräsmatta och lite syrener och sen kan vi bygga upp vad vi vill ha.

• Slarva
    Pelargonen skrev 2010-03-02 10:28:02 följande:
    Vad roligt att du bor nära! Ja, paprikan kan du absolut så nu. Jag odlar den i växthus tillsammans med tomater, gurka, basilika, physalis och ev. ett par sommarblommor om de ryms. Har du växthus?
    Nej, jag har tyvärr inget växthus ännu. Har stora planeringar inför ett men tomten är egentligen lite för liten...
    Brukar låna lite plats i svärmors växthus... får se om jag rymms där i år också.
    Däremot har jag en inglasad veranda där jag tänkte att paprikan kan få husera...

Beställde fröer idag så paprikan åker i jord så fort fröerna kommit hem!
  • Pelargonen
    tisteln skrev 2010-03-02 10:09:13 följande:
    Hej på er! Jag har bläddrat bland fröpåsarna, och nu måste jag nog få basilikan, jordgubbarna och smultronen i jord. Så då är frågan hur jag ska göra...Lyckades ju inte så bra med basilikan förra året.. Men jag tror det blir en liten mängd frön i varje kruka. frågan är om jag ska börja med liten kruka eller ta en stor kruka redan från början?När det gäller jordgubbarna så står det på påsen att de ska stå ljust men svalt, så jag gissar garagefönstret - fast det är nästan helt skymt av snö... För även när man stänger av värmen i gästrummet (det enda fönstret med lite sol) så är det över 20 grader där inne under dagtid..Smultronen då - det står att de ska stå mörkt för att gro, och att de ska täckas med plast. Betyder det att de ska stå i rumstemperatur fast täckt med mörk plast en bit i i rummet?Tomaterna ska få vänta en vecka innan de kommer i jord. Paprikorna ser än så länge väldigt fina ut!
    Basilika har jag testat att dels så i såjord för att sen plantera om men i fjol satte jag blomjord direkt i en stor kruka och sådde. Det gick också bra. Jag tycker om att ha basilika i stora krukor, många plantor i. Men det är givetvis en smaksak. I fjol slarvade jag med näringsvatten så med tiden blev plantorna taniga och gula. Jag får skärpa mig på den fronten i år.

Smultron bredsår jag i en sån där plastkartong man köper vindruvor i som har ett lock med lufthål i. Jag stänger locket och lägger en tidning ovanpå så det blir mörkt. Man ska lyfta på tidningen och öppna locket en liten stund varje dag så det inte bildas kondens. När plantorna kommit upp tar jag bort tidningen och öppnar locket. Jag sår faktiskt det mesta av mina frön i såna lådor. Vattna smultronen underifrån, sänk ner sålådan i ett större kärl med vatten, låt stå tills vattnet letat sig upp genom jorden så ovansidan är fuktig. 

Smultron kan vara ganska sega, alltså ta tid på sig. Särskilt efter det att de har grott. Men lyckas man få till några plantor så betyder det att man förmodligen redan nästa år kan dela varje planta i två och snabbt har man ett ganska stort antal plantor. Och oj så gott det är!
Svar på tråden Trädgårdstråden!