• Pelargonen

Trädgårdstråden!

Nu är vi igång igen! Vi som planterar, odlar, driver upp, köper färdiga plantor, beskär fruktträd, odlar bär, klipper gräsmattan och njuter i små eller stora växthus och uterum. Alla är välkomna, oavsett man har trädgård eller drömmer om en. Kanske odlar man på en liten balkong? Eller bara på fönsterbläcket? Här delar vi med oss av erfarenheter och vågar ställa nybörjarfrågor.

Välkommen alla som odlar!

Länktips:

www.alltomtradgard.se
    www.odla.se
    www.impecta.se

• Svar på tråden Trädgårdstråden!
  • Pelargonen
    Pelargonen skrev 2009-12-30 13:46:35 följande:
    Nu är vi igång igen! Vi som planterar, odlar, driver upp, köper färdiga plantor, beskär fruktträd, odlar bär, klipper gräsmattan och njuter i små eller stora växthus och uterum. Alla är välkomna, oavsett man har trädgård eller drömmer om en. Kanske odlar man på en liten balkong? Eller bara på fönsterbläcket? Här delar vi med oss av erfarenheter och vågar ställa nybörjarfrågor. Välkommen alla som odlar!Länktips:www.alltomtradgard.sewww.odla.sewww.impecta.se
  • Stjärnstoft

När börjar ni näringsvattna basilikan??
    Mina småplantor som jag ännu har i såjord har förutom de två första bladen börjat få yttepyttesmå nya blad.
    Funderat på att skola om, men inte kommit till skott ännu.

• Pelargonen
    Nu är vi igång igen! Vi som planterar, odlar, driver upp, köper färdiga plantor, beskär fruktträd, odlar bär, klipper gräsmattan och njuter i små eller stora växthus och uterum. Alla är välkomna, oavsett man har trädgård eller drömmer om en. Kanske odlar man på en liten balkong? Eller bara på fönsterbläcket? Här delar vi med oss av erfarenheter och vågar ställa nybörjarfrågor. Välkommen alla som odlar!Länktips:www.alltomtradgard.sewww.odla.sewww.impecta.se
  • Pelargonen
  • ALJO

Idag måste jag skola om mina två tidiga tomatplantor och alla  chili och parikor. Var ute och hämtade frusna isiga krukor, brickor mm som står på tining nu.
    Till helgen sår jag mina andra tomater. Tror jag skall kolla igenom fröerna idag och sortera ut vilka sorter jag skall ha iår, det är det svåraste att bestämma sig, har ju några favoriter, sedan vill man ju prova någon ny varje år, iår bla.a piennolotamat.
    Narcisstobak, jätteverbena (som som vanligt vägrar att komma upp trots lång kylperiod och  några korta) och även har jag sått heliotrop som börjar komma. Vanlig tobak börjar det väl bli dags för oxå.

• Hoppentoss

Hej allihopa.

Jag är superosäker på hur mycket man skall vattna mina små söta plantor.

Skall man vatna dom så dom dricker underifrån eller skall man småskätta lite varje dag eller blöta dem rejält då och då?

Det jag har sått är rotselleri massor av chilisorter och parikor, Purjolök. 

När skall jag börja med näringen? Jag tror det börjar bli dax. När jag läser mig till det så står det när dom blivit småplantor och det är dom ju. 

Snälla tips och råd för en som är livrädd om mina små liv just nu. Dom är många!! Tänk om jag dödar dem nu!!

• tisteln

Hoppentoss: jag har ingen aning!! själv vattnar jag lite hur som helst...

Purjolöken har jag inte fått i jord än (samt en massa annat..) Har aldrig sått purjo eller salladslök förut - några tips?

Har just fått frön av basilika och citronbasilika i jord, samt ampeljordgubbar - spännande att se om de blir något!

Har köpt en hel del frön av sorter som jag aldrig försökt mig på tidigare. Är liiite nervös för hur jag ska klara av det, vill ju så mycket!!

• Hoppentoss
    tisteln skrev 2010-03-03 10:13:10 följande:
    Hoppentoss: jag har ingen aning!! själv vattnar jag lite hur som helst... Purjolöken har jag inte fått i jord än (samt en massa annat..) Har aldrig sått purjo eller salladslök förut - några tips?Har just fått frön av basilika och citronbasilika i jord, samt ampeljordgubbar - spännande att se om de blir något!Har köpt en hel del frön av sorter som jag aldrig försökt mig på tidigare. Är liiite nervös för hur jag ska klara av det, vill ju så mycket!!
    Purjon ser ut som grästrån. Skrattar. dubbelvikta som sedan böjjer upp sig.
    det är första gången för mig med.
  • tisteln

Hoppentoss: det står ju på påsen till purjon, att de ska försås nu, ska stå ljust och planteras ut när frostrisken är över och plantorna är ca 15 cm över jord.
    Men jag är lite orolig att om jag sår dem nu, så kommer de att vara 15 cm höga om en månad, och då ligger kanske snön fortf kvar ute på backen...

Svar på tråden Trädgårdstråden!