• Pelargonen

Trädgårdstråden!

Nu är vi igång igen! Vi som planterar, odlar, driver upp, köper färdiga plantor, beskär fruktträd, odlar bär, klipper gräsmattan och njuter i små eller stora växthus och uterum. Alla är välkomna, oavsett man har trädgård eller drömmer om en. Kanske odlar man på en liten balkong? Eller bara på fönsterbläcket? Här delar vi med oss av erfarenheter och vågar ställa nybörjarfrågor.

Välkommen alla som odlar!

Länktips:

www.alltomtradgard.se
    www.odla.se
    www.impecta.se

• Svar på tråden Trädgårdstråden!
  • mamita64
    vackrastarflow skrev 2010-01-03 00:50:27 följande:
    Jag brukar slänga mina Mårbacka när julpyntet ska fram Då brukar de vara utblommade. Försökte mig på att spara en förra året, det blev inte alls bra, så jag köper nya varje år istället. Jag älskar att ha mina inomhus och de trivs enormt i mitt vardagsrumsfönster.
    Jag hade alltid pelargoner inne förr, men nu finns som sagt ingen plats
    Men mamma har tre hela fönster fulla, året om. Plus en del ute på sommaren.
    Men klipper man dem så kommer de fint igen vettu
  • vackrastarflow
    mamita64 skrev 2010-01-03 01:02:00 följande:
    Jag hade alltid pelargoner inne förr, men nu finns som sagt ingen plats Men mamma har tre hela fönster fulla, året om. Plus en del ute på sommaren. Men klipper man dem så kommer de fint igen vettu
    Inte min Jag klippte den precis som man skulle. Det är helt enkelt inte värt det, de är fula när man klippt ner dem, och de tar plats. Jag har andra blommor under vintern, älskar ju orkidéer också! Min ena har blommat konstant sen början av sommaren, och hade vid ett tillfälle 25 friska fina blommor (fast jag inte alls hanterar den som man tydligen ska )

Tror jag hade tröttnat på pelargoner om jag haft dem året om...
  • Janix

Hej mitt i natten!
    Jo då, här är en som planerar 2010. Jag har en kolonilott som jag saknar. Går förbi ganska ofta och surar över isen och snön på den nu. Skördade den sista brysselkålen i december, i slutet av november var jag där och plockade snopet mangold!

• vackrastarflow
    Raz J skrev 2010-01-03 01:09:53 följande:
    Hej mitt i natten! Jo då, här är en som planerar 2010. Jag har en kolonilott som jag saknar. Går förbi ganska ofta och surar över isen och snön på den nu. Skördade den sista brysselkålen i december, i slutet av november var jag där och plockade snopet mangold!
    Så mysigt!! Jag vill också ha en kolonilott!
  • Janix
    vackrastarflow skrev 2010-01-03 01:18:34 följande:
    Så mysigt!! Jag vill också ha en kolonilott!
    Det är riktigt mysigt, och bara 5 minuter från hemmet! Kommer dock inte få plats med alla fröer jag har
  • mamita64
    vackrastarflow skrev 2010-01-03 01:05:13 följande:
    Inte min Jag klippte den precis som man skulle. Det är helt enkelt inte värt det, de är fula när man klippt ner dem, och de tar plats. Jag har andra blommor under vintern, älskar ju orkidéer också! Min ena har blommat konstant sen början av sommaren, och hade vid ett tillfälle 25 friska fina blommor (fast jag inte alls hanterar den som man tydligen ska ) Tror jag hade tröttnat på pelargoner om jag haft dem året om...
    Nä det är ju inte alltid det funkar heller.
    Som med mej  och fuchsiorna. Jag lyckas ta livet av dem varje höst. Mamma hon gräver ner dem i jorden och tar upp dem levande på våren. När jag provade det så drunknade mina.
    Orkidéer har jag faktiskt aldrig provat på. Mina föräldrar har en del, vet att mamma fick en av min ena dotter och den blommade nästan ett halvt år.
  • vackrastarflow
    Raz J skrev 2010-01-03 01:24:28 följande:
    Det är riktigt mysigt, och bara 5 minuter från hemmet! Kommer dock inte få plats med alla fröer jag har
    hur stor är den??
  • Pelargonen

Välkomna! Vad roligt att vi är fler som odlar.

mamita: Kan just din gula petunia varit steril? Eller drev du upp den själv från frö? Jag köpte en del färdiga plantor i fjol (petunia) och en sort fick aldrig några frön. Inte ett endaste lilla ett. Så kanske var den steril i frö?

Raz J: Vad härligt att kunna skörda så sent på året!! Jag bor i zon 6 så i december är allt översnöat med över en meter. Men å andra sidan så skyddar det mina perenner så jag får försöka se det hela positivt.

Hur har ni övervintrat era pelargoner? Jag har en del under trappen, varmt och ganska svalt, dock varmare än rekomendationer. Några har jag faktiskt i fönstret bakom gardinen, vattnar mycket sällan men de har det ju ganska varmt. Inga dyra plantor dock så det gör ingenting om de dör.

• SaraMie

Småbarn och jobb kan liksom ta luften ur en ibland.

Är sugen på att skaffa mig en planta gyllenbär i år. Brukar man kunna få tag på såna fröer?

Pelargoner fastnade jag för först i höstas, innan dess hatade jag dem. En fas man måste gå igenom eller? {#lang_emotions_wink} Så jag är inne på min första övervintring vilket förmodligen kommer sluta i katastrof. Men det betyder ju ändå att det kommer finnas plats för massa nya framöver.

• Janix
    vackrastarflow skrev 2010-01-03 01:53:31 följande:
    hur stor är den??
    Nu har jag inte koll på hur stor den är... hm. 10x20 meter, kanske? Ska mäta nästa gång. Den är så vansinnigt billig att jag inte har brytt mig om kvdratmetrarna.
    Pelargonen skrev 2010-01-03 09:01:21 följande:
    Välkomna! Vad roligt att vi är fler som odlar. mamita: Kan just din gula petunia varit steril? Eller drev du upp den själv från frö? Jag köpte en del färdiga plantor i fjol (petunia) och en sort fick aldrig några frön. Inte ett endaste lilla ett. Så kanske var den steril i frö? Raz J: Vad härligt att kunna skörda så sent på året!! Jag bor i zon 6 så i december är allt översnöat med över en meter. Men å andra sidan så skyddar det mina perenner så jag får försöka se det hela positivt. Hur har ni övervintrat era pelargoner? Jag har en del under trappen, varmt och ganska svalt, dock varmare än rekomendationer. Några har jag faktiskt i fönstret bakom gardinen, vattnar mycket sällan men de har det ju ganska varmt. Inga dyra plantor dock så det gör ingenting om de dör.
    Hej och tack! Ja, det är verkligen lyxigt att kunna skörda mitt i vintern. Några har grönkål kvar på lotterna. Bor i Göteborg (zon 2), så med lite tur (otur om man gillar snö) kan man verkligen få till det!
    Jag har tappat engagenmanget för inomhusväxterna i.o.m lotten, det kanske kommer tillbaka. Har bara haft den i år. STOLT måste jag säga att jag fått otroligt många komlimanger för lotten. När jag fick den (köade länge) frågade kassören, som var med mig ut, mycket skeptiskt om jag kunde någonting om odling. Jo då, sa jag, jag ska nog få till det!
    I höstas var vi på ett möte, och då sa en annan i styrelsen att: ja... du hade en av de finaste i somras. Gissa om jag sken av stolthet!
    SaraMie skrev 2010-01-03 10:01:01 följande:
    Småbarn och jobb kan liksom ta luften ur en ibland. Är sugen på att skaffa mig en planta gyllenbär i år. Brukar man kunna få tag på såna fröer? Pelargoner fastnade jag för först i höstas, innan dess hatade jag dem. En fas man måste gå igenom eller?  Så jag är inne på min första övervintring vilket förmodligen kommer sluta i katastrof. Men det betyder ju ändå att det kommer finnas plats för massa nya framöver.
    Ja, det kan de. Det är därför jag skaffade lotten! Jag jobbar på en särskola, och huvudet kan surra som en bikupa då jag kommer hem. Några timmar på knä i jorden har stillat huvudet. Min 4 åring har också njutit där.

Gyllenbär (physalis) kan du köpa som frö ex på impecta. Kollade just tradera, och det finns auktioner ute just nu!
    Jag köpte tre plantor i våras, två hade jag kvar hemma, och en fick bo på lotten. Den på lotten hann aldrig ge frukt, bären kom, men hann aldrig att mogna, men här hemma kommer det fortfarande bär då och då.

Jag fick lotten i slutet av maj, så jag var lite sen med mycket...
Svar på tråden Trädgårdstråden!