• Pelargonen

Trädgårdstråden!

Nu är vi igång igen! Vi som planterar, odlar, driver upp, köper färdiga plantor, beskär fruktträd, odlar bär, klipper gräsmattan och njuter i små eller stora växthus och uterum. Alla är välkomna, oavsett man har trädgård eller drömmer om en. Kanske odlar man på en liten balkong? Eller bara på fönsterbläcket? Här delar vi med oss av erfarenheter och vågar ställa nybörjarfrågor.

Välkommen alla som odlar!

Länktips:

www.alltomtradgard.se
    www.odla.se
    www.impecta.se

• Svar på tråden Trädgårdstråden!
  • Pelargonen
    SaraMie skrev 2010-01-03 10:01:01 följande:
    Småbarn och jobb kan liksom ta luften ur en ibland. Är sugen på att skaffa mig en planta gyllenbär i år. Brukar man kunna få tag på såna fröer?Pelargoner fastnade jag för först i höstas, innan dess hatade jag dem. En fas man måste gå igenom eller?  Så jag är inne på min första övervintring vilket förmodligen kommer sluta i katastrof. Men det betyder ju ändå att det kommer finnas plats för massa nya framöver.
    Jag brukar ta frön från physalis (direkt från frukten jag köpt på Ica) och petar ner ett gäng frön i såjord. De brukar ta lite tid på sig men när de väl kommit upp växer de som ogräs! Blir mycket fina med vackra blommor och smaskiga frukter. Jag har mina i växthus, de kräver stora kärl.
  • Pelargonen
    Raz J skrev 2010-01-03 13:27:17 följande:
    Nu har jag inte koll på hur stor den är... hm. 10x20 meter, kanske? Ska mäta nästa gång. Den är så vansinnigt billig att jag inte har brytt mig om kvdratmetrarna. Hej och tack! Ja, det är verkligen lyxigt att kunna skörda mitt i vintern. Några har grönkål kvar på lotterna. Bor i Göteborg (zon 2), så med lite tur (otur om man gillar snö) kan man verkligen få till det!Jag har tappat engagenmanget för inomhusväxterna i.o.m lotten, det kanske kommer tillbaka. Har bara haft den i år. STOLT måste jag säga att jag fått otroligt många komlimanger för lotten. När jag fick den (köade länge) frågade kassören, som var med mig ut, mycket skeptiskt om jag kunde någonting om odling. Jo då, sa jag, jag ska nog få till det!I höstas var vi på ett möte, och då sa en annan i styrelsen att: ja... du hade en av de finaste i somras. Gissa om jag sken av stolthet! Ja, det kan de. Det är därför jag skaffade lotten! Jag jobbar på en särskola, och huvudet kan surra som en bikupa då jag kommer hem. Några timmar på knä i jorden har stillat huvudet. Min 4 åring har också njutit där.Gyllenbär (physalis) kan du köpa som frö ex på impecta. Kollade just tradera, och det finns auktioner ute just nu!Jag köpte tre plantor i våras, två hade jag kvar hemma, och en fick bo på lotten. Den på lotten hann aldrig ge frukt, bären kom, men hann aldrig att mogna, men här hemma kommer det fortfarande bär då och då.Jag fick lotten i slutet av maj, så jag var lite sen med mycket...
    Åh vad härligt!! Rätt åt kassören lite.
  • Janix
    Pelargonen skrev 2010-01-03 15:50:03 följande:
    Åh vad härligt!! Rätt åt kassören lite.
    Jepp Det är fler som sagt saker, det är roligt! Jag var visst den enda som fick broccoli, de andras blev uppäten, det imponerade, samt de enorma mängder squash jag fick. Nu har jag mycket att leva upp till nästa säsong. Läskigt.

Alla fröer är inskaffade, har bara en beställning till impecta att göra. I år ska jag odla:
    "röd bladamarant" eline.impecta.se/servlet/us_pyra&$GUEST=A&wts.ACTION=loginguest&p=H
    på swahili heter den mchicha och är någon slags spenat. Familjen har rötter i Tanzania och där är den väldigt populär. Det finns flera i vårt område med kopplingar i Tz och Kenya och alla har sagt att man måste få frön därifrån, så jag blev jätteglad då impecta hade dem!
    De har ju så mycket roligt så jag bläddrar och bläddrar i katalogen, det slinker nog med lite annat i beställningen!
    Tänkte också utöka kryddträdgården, det växte enormt bra, och jag gjorde underbart örtsalt. Det vill jag göra nästa år med!
  • mamita64

mamita: Kan just din gula petunia varit steril? Eller drev du upp den själv från frö? Jag köpte en del färdiga plantor i fjol (petunia) och en sort fick aldrig några frön. Inte ett endaste lilla ett. Så kanske var den steril i frö?

Jag drev upp den från frön som jag köpt på Granngården.
    Har sen plockat frön varje år och de har tagit sej utmärkt.
    Men, i år så startade blommningen senare än vanligt och petuniorna gick i frö senare än vanligt, vissa hann inte med alls, de blommade för fullt fram till frosten kom. Så det blev färre frökapslar  än vanligt. Sen så var jag borta mycket just under den perioden också så tiden räckte inte riktigt till.
    Men en anings tur så har det kommit med nån kapsel med gula frön bland de andra, det visar sej om fyra, fem månader

• vackrastarflow
    Raz J skrev 2010-01-03 16:44:27 följande:
    Jepp Det är fler som sagt saker, det är roligt! Jag var visst den enda som fick broccoli, de andras blev uppäten, det imponerade, samt de enorma mängder squash jag fick. Nu har jag mycket att leva upp till nästa säsong. Läskigt. Alla fröer är inskaffade, har bara en beställning till impecta att göra. I år ska jag odla: "röd bladamarant" eline.impecta.se/servlet/us_pyra?wts.PAGE=h_i...&$GUEST=A&wts.ACTION=loginguest&p=H på swahili heter den mchicha och är någon slags spenat. Familjen har rötter i Tanzania och där är den väldigt populär. Det finns flera i vårt område med kopplingar i Tz och Kenya och alla har sagt att man måste få frön därifrån, så jag blev jätteglad då impecta hade dem! De har ju så mycket roligt så jag bläddrar och bläddrar i katalogen, det slinker nog med lite annat i beställningen! Tänkte också utöka kryddträdgården, det växte enormt bra, och jag gjorde underbart örtsalt. Det vill jag göra nästa år med!
    vad använder du mot skadeinsekter?
  • mamita64

Ha Jag kom på en stor fördel med kylan.
    Den tar livet av en hel del sniglar och snigelägg.
    Ska kanske klaga en aning mindre på minusgraderna nu då.

• Janix
    vackrastarflow skrev 2010-01-03 17:58:49 följande:
    vad använder du mot skadeinsekter?
    Ingenting i år. Broccolin räddades av placeringen på lotten, längre bak hade jag brysselkålen och de bladen fick besök av flugor, men själva kålen klarade sig. Vi äter också blasten från kål, broccoli och pumpa, så flugorna har inte lika mycket att mumsa på hos mig
    mamita64 skrev 2010-01-03 18:07:03 följande:
    Ha Jag kom på en stor fördel med kylan. Den tar livet av en hel del sniglar och snigelägg. Ska kanske klaga en aning mindre på minusgraderna nu då.
    DET ska jag komma ihåg, för jag är ingen vän av kylan!
  • mamita64
    mamita64 skrev 2010-01-03 18:07:03 följande:
    Ha Jag kom på en stor fördel med kylan. Den tar livet av en hel del sniglar och snigelägg. Ska kanske klaga en aning mindre på minusgraderna nu då.
    DET ska jag komma ihåg, för jag är ingen vän av kylan!

Hoppas verkligen att alla experter har rätt på den fronten också.
Svar på tråden Trädgårdstråden!