• Pelargonen

Trädgårdstråden!

Nu är vi igång igen! Vi som planterar, odlar, driver upp, köper färdiga plantor, beskär fruktträd, odlar bär, klipper gräsmattan och njuter i små eller stora växthus och uterum. Alla är välkomna, oavsett man har trädgård eller drömmer om en. Kanske odlar man på en liten balkong? Eller bara på fönsterbläcket? Här delar vi med oss av erfarenheter och vågar ställa nybörjarfrågor.

Välkommen alla som odlar!

Länktips:

www.alltomtradgard.se
    www.odla.se
    www.impecta.se

• Svar på tråden Trädgårdstråden!
  • Janix
    versan skrev 2010-01-04 12:22:49 följande:
    Det du inte får plats med säljer du på Tradera. Hehe... Förra säsongen såg jag en som fick över 150kr för 10frön. Måste ha varit en otroligt frösort.
    Precis Men, min erfarenhet av det jag köpt på tradera är att det är mycket hemframtagna fröer  - känns lite osäkert, men man kan ju få roliga sorter till ett bra pris!
    SaraMie skrev 2010-01-03 22:40:02 följande:
    Raz J Kollade på deras hemsida, där fanns ju flera sorter att välja mellan. Kul! Danstina Hur dags på året sätter du dem? Tar det så lång tid som ca februari, eller räcker det med april-maj?
    Ja, de har mycket, mycket och saker man inte får tag på i handeln så lätt!
  • Pelargonen
    tisteln skrev 2010-01-06 12:49:38 följande:
    Hallåååå! Här kommer jag!Har skummat igenom tråden - nu längtar jag till våren!!Började ju fundera i höstas på vad jag ska hitta på i år...Planerna är att nu SKA växthuset bli färdigt, och jag SKA bygga såbäddar!!!Och så vill jag lyckas med tomaterna - har nog sått de fröna för sent...Eller så har jag köpt fel frön... Funderar på att beställa frön från tomatsidan, men det har inte blivit av än - någon som har handlat där?Och gurkor - det har jag aldrig lyckets med.. Någon som är bra på det? När ska de fröna sås? Vilka sorter är bra?Måste nog börja skriva en lista på vad jag vill ha i år...Danstina: vad beställde du för sorter?
    Just gurka köper jag färdiga plantor då jag endast rymmer två plantor i växthuset. Tomater och paprika tar jag frön direkt från frukter. Tomaterna är ju ofta F1-hybrider så det blir inte alltid samma sort som frukten jag tog från men de blir goda ändå. Andra gånger blir det exakt samma.

Blommor som jag har beställt för i år är kuddflox, tagetes (tycker inte om dem men min pappa ska få plantorna, han älskar dem), påfågelblomster, två sorters vallmo, lupiner (blandade frön från olika färger) samt doroteablomma. Chili såklart, det slank med en påse av dem också.

Herregud vad roligt med eget byggt växthus! Jag har ett gammalt snett och vint men charmigt och funktionellt. Men visst drömmer jag om eget och då ett hemmabygge. Just nu är barnen så små så tid finns inte men det får bli att bygga i framtiden. Håll oss gärna uppdaterade om hur det går!
  • Pelargonen
    Hoppentoss skrev 2010-01-06 13:03:41 följande:
    Vad underbart det låter! Och vad roligt att ni börjar se resultat, jag antar att det är en stor tomt? Fantastiskt!

Mitt odlarintresse väcktes av en slump. Jag stod på Rusta och väntade på maken när jag fick syn på en hylla med frön. Köpte en påse solrosor och sådde, i vanlig blomjord (billigaste sorten, helt för sent och utan tilläggsljus). Omgivningen skrockade och menade att det där blir det inget av men när vi i juli hade över två meter långa solrosor på balkongen så vaknade ett intresse i mig. På den vägen är det och numer har jag både perenner, sommarblomster, driver upp egna plantor, tar egna frön, testar nya frön, äger växthus och förvarar knölar och lökar i bastun över vintern.

Jag har ett stressigt jobb så trädgården skänker mig frid i sinnet. Att ligga på knä i rabatterna är ljuvligt. I sommar ska vi bygga ett utekök och jag ser framför mig en sen kväll med midnattssol, jag ståendes där med ett glas vin hackandes grönsaker inför en sen grillning.
  • Pelargonen
    Ronja Rövardotter skrev 2010-01-06 14:35:42 följande:
    Är en total trädgårdsnovis som längtar till våren och sommaren. Mina frågor:1. Vilka blommor rekommenderar ni att ha i krukor som jag kan fröså själv trots total okunskap?2. Förslag på perenner som klarar zon 7? Ska passa runt en gammal stentrapp m.m.3. Har sparat frön från paprikor, kan de ta sig trots att jag inte har växthus?
    1. Luktärt, tagetes och små solrosor kan du så själv. Luktärt och solros kan du så i såjord direkt i gamla toarullar. Så gräver du ner hela toarullen (du kan riva bort just den övre biten) och sätt ner i jord. Rullen förmultnar själv. Vill du ha ätbart kan du så sockerärtor (i toarullar) och ha i stora krukor.

2. Zon 7 är jag inte kunnig på men bor själv i zon 6. Kan varmt rekommendera boken "Odla i kallt krimat". Den är toppen!

3. För paprika behöver man växthus. Kanske kan du ha dem i ett soligt fönster inne? I våra kalla zoner tror jag tyvärr inte att det funkar ha dem ute.
  • Pelargonen
    Hoppentoss skrev 2010-01-06 14:40:39 följande:
    Jag torkar dem liggandes på ett kaffefilter. Sen tejpar jag bara igen det och så förvaras de där tills de ska sås.
  • tisteln

Har spenderat eftermiddagen med att kolla på sidor som säljer fröer - jag förstår mig inte på dem!! Ok, tomatsidan, men inte odla och de andra... Det blir nog till att handla i butik..

• mannehund
    vit pion skrev 2010-01-05 17:17:15 följande:
    Hejhej, någon som anlitat en trädgårdsarkitekt???? Blir man helt ruinerad????? Jag skulle själv vilja ha lite proffshjälp, men....det måste ju vara en med samma smak som en själv. Var hittar man det?? Det finns så många stilar....Bor i Skåne.
    Vi har gjort det. Men vi tog hit en kille som nästan precis var klar med sin utbildning så han var billigare. Han la ner ett jättestort jobb men besök och ritningar och massor av förslag på växter, så vi var jättenöjda. Han tog runt 5.000 kr men jag har läst i tidningar att priset brukar ligga mellan 10-15.000. I mitt pris ingick alltså bara planering.
    Vi har använt oss av en del av hans idéer och fått många nya med hjälp av dem, så pengarna var väl investerade. Hans firma gjorde även arbetet sedan om man ville så det blev allt från plan till färdig trädgård, men hittills har vi valt att göra jobbet själva eller leja andra firmor (pga erbjudanden som kommit). Bor gör vi dock i Västra Götaland och tyvärr ej Skåne...
  • Hoppentoss

När skall du plantera dina.. Vi kan göra det samtidigt så ser vi om det blir något. 

Ronja Rövardotter skrev 2010-01-06 15:42:27 följande:
    Hoppentoss - jag har också sparat paprika frön som jag har torkat men inte testat att så dem än. Ska bli spännande!!!
  • Hoppentoss

Solrosor var din start
    Härligt. Dom är vackra,,tänkte testa några mot granntomten.

Vin och grillning och färska grönsaker....Gud vad jag längtar!!!

Det här med tillägsljus.  Hur gör man det?
    Jag har mest sått direkt ute. men insett att vissa saker hinner ej bli klara om jag ej börjar förså. Måste man ha tillägsljus eller räcker det med fönsterljus?

Pelargonen skrev 2010-01-06 17:57:40 följande:
    Vad underbart det låter! Och vad roligt att ni börjar se resultat, jag antar att det är en stor tomt? Fantastiskt!Mitt odlarintresse väcktes av en slump. Jag stod på Rusta och väntade på maken när jag fick syn på en hylla med frön. Köpte en påse solrosor och sådde, i vanlig blomjord (billigaste sorten, helt för sent och utan tilläggsljus). Omgivningen skrockade och menade att det där blir det inget av men när vi i juli hade över två meter långa solrosor på balkongen så vaknade ett intresse i mig. På den vägen är det och numer har jag både perenner, sommarblomster, driver upp egna plantor, tar egna frön, testar nya frön, äger växthus och förvarar knölar och lökar i bastun över vintern. Jag har ett stressigt jobb så trädgården skänker mig frid i sinnet. Att ligga på knä i rabatterna är ljuvligt. I sommar ska vi bygga ett utekök och jag ser framför mig en sen kväll med midnattssol, jag ståendes där med ett glas vin hackandes grönsaker inför en sen grillning.
  • Hoppentoss

Det skall jag göra... Tack för tipset. 

Pelargonen skrev 2010-01-06 18:01:12 följande:
    Jag torkar dem liggandes på ett kaffefilter. Sen tejpar jag bara igen det och så förvaras de där tills de ska sås.
Svar på tråden Trädgårdstråden!