• Pelargonen

Trädgårdstråden!

Nu är vi igång igen! Vi som planterar, odlar, driver upp, köper färdiga plantor, beskär fruktträd, odlar bär, klipper gräsmattan och njuter i små eller stora växthus och uterum. Alla är välkomna, oavsett man har trädgård eller drömmer om en. Kanske odlar man på en liten balkong? Eller bara på fönsterbläcket? Här delar vi med oss av erfarenheter och vågar ställa nybörjarfrågor.

Välkommen alla som odlar!

Länktips:

www.alltomtradgard.se
    www.odla.se
    www.impecta.se

• Svar på tråden Trädgårdstråden!
  • Janix
    mamita64 skrev 2010-01-03 18:29:55 följande:
    DET ska jag komma ihåg, för jag är ingen vän av kylan! Hoppas verkligen att alla experter har rätt på den fronten också.
    Ja, det hoppas jag med, jag är inte heller vän av sniglar. Inför nästa säsong är jag utrystad med en snigeldödarpinne. Jag är inte heller vän av att döda djur, men jag har lagt av idealen då det gäller sniglarna, de är mina fiender!
  • vackrastarflow
    Raz J skrev 2010-01-03 18:35:21 följande:
    Ja, det hoppas jag med, jag är inte heller vän av sniglar. Inför nästa säsong är jag utrystad med en snigeldödarpinne. Jag är inte heller vän av att döda djur, men jag har lagt av idealen då det gäller sniglarna, de är mina fiender!
    ibland är det såååå skönt att bara ha en balkong
  • SaraMie
    Raz J

Kollade på deras hemsida, där fanns ju flera sorter att välja mellan. Kul!

Danstina

Hur dags på året sätter du dem? Tar det så lång tid som ca februari, eller räcker det med april-maj?
  • Pelargonen

mamita: Ok. Då vet du ju att plantan inte är steril i frö i alla fall. Har du testat att vinterförvara petunia?' SaraMie: Jag vet inte, det brukar vara lite olika. I år ska jag faktiskt testa att så redan nu och sen driva upp med extraljus. Andra år har jag satt dem i början av mars tror jag. När de väl kommer igång växer de så det knakar, min svärmor fick en planta som hon övervintrade inomhus i fönstret, efter ett år var den så hög att hon var tvungen att beskära dem för då rymdes den inte längre!

• versan
    Raz J skrev 2010-01-03 01:24:28 följande:
    Det är riktigt mysigt, och bara 5 minuter från hemmet! Kommer dock inte få plats med alla fröer jag har
    Det du inte får plats med säljer du på Tradera.
    Hehe... Förra säsongen såg jag en som fick över 150kr för 10frön.
    Måste ha varit en otroligt frösort.
  • versan

Glömde säga HEJ
    Jag favoritade denna TRÅD direkt när den dök upp men jag har inte skrivit i den innan.
    Själv har vi en Trädgård nu i & med att vi flyttat till hus.
    Så nu ska det planteras till sommaren.

• katten korven

Har precis blivit med hus och TRÄDGÅRD!!! ska bli så kul att få påta lite i grönsakslandet och se vad som kan komma upp. Dock har jag aldrig haft grönsaksland innan och är helt novis på det här med trädgård. Hon som bodde här innan har haft ett grönsaksland på ca 4*5 m där det odlats morötter, potatis, rabarber samt står ett par vinbärsbuskar.

Har ni nått förslag på vad som kan vara kul/lätt att så där? Själv tänkte jag mig ev purjolök, vitlök (men först till hösten, eller kan man sätta det på våren också?), spenat  och n¨ått mer kul.  kom gärna med förslag och tips på vad man ska tänka på!

• mamita64
    versan skrev 2010-01-04 12:22:49 följande:
    Det du inte får plats med säljer du på Tradera. Hehe... Förra säsongen såg jag en som fick över 150kr för 10frön. Måste ha varit en otroligt frösort.
    De petuniafröna som jag köpte på Granngården kostade egentligen ca 75 kr för sex st. Så nog kanman göra affärer på frön alltid.

Danstina: Jag har inte provat ännu, men ska göra det i år.
    Hade ställt undan två st Million Bells för vinterförvaring, men glömde ta ner dem i källaren, så de frös. Såå typiskt mej.
  • Pelargonen
    katten korven skrev 2010-01-04 13:21:35 följande:
    Har precis blivit med hus och TRÄDGÅRD!!! ska bli så kul att få påta lite i grönsakslandet och se vad som kan komma upp. Dock har jag aldrig haft grönsaksland innan och är helt novis på det här med trädgård. Hon som bodde här innan har haft ett grönsaksland på ca 4*5 m där det odlats morötter, potatis, rabarber samt står ett par vinbärsbuskar.Har ni nått förslag på vad som kan vara kul/lätt att så där? Själv tänkte jag mig ev purjolök, vitlök (men först till hösten, eller kan man sätta det på våren också?), spenat  och n¨ått mer kul.  kom gärna med förslag och tips på vad man ska tänka på!
    versan skrev 2010-01-04 12:28:28 följande:
    Glömde säga HEJ Jag favoritade denna TRÅD direkt när den dök upp men jag har inte skrivit i den innan.Själv har vi en Trädgård nu i & med att vi flyttat till hus. Så nu ska det planteras till sommaren. 
    Välkomna!
Svar på tråden Trädgårdstråden!