Pelargonen skrev 2010-01-04 18:36:14 följande:
Jag har testat att övervintra petunia samt million bells i år. De står under trappan, tyvärr lite för varmt, men vi får se vad det blir. Har även övervintrat några pelargoner varav fyra stycken fick sig en frostnatt ute så vi får se hur det går med dem. De är lite gröna fortfarande så helt döda är de inte. Fick dem dock av min mormor (hon köper nya varje år) så det spelar inte så himla stor roll om de dör, de har ju inte kostat mig en krona. Men visst är det spännande se vad som går att övervintra eller ej.
Pelargoner går att övervintra på flera sätt.
Antingen så har man dem inne som vanliga blommor på fönsterbrädan, eller så testar man något av följande:
*Skaka av all jord häng pelargonerna upp och ned i taket på ett svalt ställe
*Lägg dem i en låda och täck dem med sand
*Låt dem stå svalt och mörkt, vattna pyttelite
*Klipp av skott rota dem och släng "mamman"
Jag är evig optimist vad det gäller frostnätter så jag tror alltid att de ska komma mycket senare än de faktiskt gör. Av den anledningen dör de flesta av de blommor jag har tänkt övervintra.
Men jag har haft tex fuchsior ståendes nere i källaren i mörker och 5-10 grader, avklädda pinnar som sett helt döda ut. När jag sedan hälsat på dem i februari så har det börjat komma lite grönt på dem och då har de fått flytta upp i huset och på några veckor är de gröna och fina igen.
Jag hade tänkt lägga upp en bild från vintervilande fuchsior i Fuchsiahuset i Hällevadsholm, stora fina exemplar som blir mammor till de skott vi snart kan börja köpa, men det krånglar. Ska se om jag lyckas senare