• Pelargonen

Trädgårdstråden!

Nu är vi igång igen! Vi som planterar, odlar, driver upp, köper färdiga plantor, beskär fruktträd, odlar bär, klipper gräsmattan och njuter i små eller stora växthus och uterum. Alla är välkomna, oavsett man har trädgård eller drömmer om en. Kanske odlar man på en liten balkong? Eller bara på fönsterbläcket? Här delar vi med oss av erfarenheter och vågar ställa nybörjarfrågor.

Välkommen alla som odlar!

Länktips:

www.alltomtradgard.se
    www.odla.se
    www.impecta.se

• Svar på tråden Trädgårdstråden!
  • Pelargonen
    mamita64 skrev 2010-01-04 17:52:37 följande:
    De petuniafröna som jag köpte på Granngården kostade egentligen ca 75 kr för sex st. Så nog kanman göra affärer på frön alltid.Danstina: Jag har inte provat ännu, men ska göra det i år.Hade ställt undan två st Million Bells för vinterförvaring, men glömde ta ner dem i källaren, så de frös. Såå typiskt mej.
    Jag har testat att övervintra petunia samt million bells i år. De står under trappan, tyvärr lite för varmt, men vi får se vad det blir. Har även övervintrat några pelargoner varav fyra stycken fick sig en frostnatt ute så vi får se hur det går med dem. De är lite gröna fortfarande så helt döda är de inte. Fick dem dock av min mormor (hon köper nya varje år) så det spelar inte så himla stor roll om de dör, de har ju inte kostat mig en krona.

Men visst är det spännande se vad som går att övervintra eller ej.
  • mamita64
    Pelargonen skrev 2010-01-04 18:36:14 följande:
    Jag har testat att övervintra petunia samt million bells i år. De står under trappan, tyvärr lite för varmt, men vi får se vad det blir. Har även övervintrat några pelargoner varav fyra stycken fick sig en frostnatt ute så vi får se hur det går med dem. De är lite gröna fortfarande så helt döda är de inte. Fick dem dock av min mormor (hon köper nya varje år) så det spelar inte så himla stor roll om de dör, de har ju inte kostat mig en krona. Men visst är det spännande se vad som går att övervintra eller ej.
    Pelargoner går att övervintra på flera sätt.
    Antingen så har man dem inne som vanliga blommor på fönsterbrädan, eller så testar man något av följande:
    *Skaka av all jord häng pelargonerna upp och ned i taket på ett svalt ställe
    *Lägg dem i en låda och täck dem med sand
    *Låt dem stå svalt och mörkt, vattna pyttelite
    *Klipp av skott rota dem och släng "mamman"

Jag är evig optimist vad det gäller frostnätter så jag tror alltid att de ska komma mycket senare än de faktiskt gör. Av den anledningen dör de flesta av de blommor jag har tänkt övervintra.
    Men jag har haft tex fuchsior ståendes nere i källaren i mörker och 5-10 grader, avklädda pinnar som sett helt döda ut. När jag sedan hälsat på dem i februari så har det börjat komma lite grönt på dem och då har de fått flytta upp i huset och på några veckor är de gröna och fina igen.
    Jag hade tänkt lägga upp en bild från vintervilande fuchsior i Fuchsiahuset i Hällevadsholm, stora fina exemplar som blir mammor till de skott vi snart kan börja köpa, men det krånglar. Ska se om jag lyckas senare
  • mamita64

Det ska bli spännande och se hur det går för dina MillionBells Danstina.
    Funkar det så ska jag definitivt spara årets över nästa vinter

• katten korven

Pelargoner har jag alltid övervintrat ganska svalt men endå med lite ljus. typ i garaget/källaren. Vattnat nån gång eller så. Sen i feb så tar jag upp dem, tar bort allt visset, klipper ner kraftigt. Gör inget om det inte är ett enda blad kvar typ, bara det lite liv kvar i stammarna. Sen vattnar försiktigt och stå ljust. Inom nån vecka eller två så kommer det att vara små små blad och nya grenar på G. Går nästan inte att misslyckas med!

• Pelargonen
    mamita64 skrev 2010-01-04 19:11:21 följande:
    Pelargoner går att övervintra på flera sätt.Antingen så har man dem inne som vanliga blommor på fönsterbrädan, eller så testar man något av följande:*Skaka av all jord häng pelargonerna upp och ned i taket på ett svalt ställe*Lägg dem i en låda och täck dem med sand*Låt dem stå svalt och mörkt, vattna pyttelite*Klipp av skott rota dem och släng "mamman"Jag är evig optimist vad det gäller frostnätter så jag tror alltid att de ska komma mycket senare än de faktiskt gör. Av den anledningen dör de flesta av de blommor jag har tänkt övervintra.Men jag har haft tex fuchsior ståendes nere i källaren i mörker och 5-10 grader, avklädda pinnar som sett helt döda ut. När jag sedan hälsat på dem i februari så har det börjat komma lite grönt på dem och då har de fått flytta upp i huset och på några veckor är de gröna och fina igen.Jag hade tänkt lägga upp en bild från vintervilande fuchsior i Fuchsiahuset i Hällevadsholm, stora fina exemplar som blir mammor till de skott vi snart kan börja köpa, men det krånglar. Ska se om jag lyckas senare
    Oj! Hänga upp och ner var nytt för mig. Måste nog testa det något år.

Ja, det ska bli spännande se vad million bells tycker om sin förvaring. Tror det ändå är en 18 grader under trappan men det är stengolv utan värme som kyler underifrån.

Hur gör du när du väcker dem? Och när gör du det?
  • Pelargonen
    katten korven skrev 2010-01-04 19:17:06 följande:
    Pelargoner har jag alltid övervintrat ganska svalt men endå med lite ljus. typ i garaget/källaren. Vattnat nån gång eller så. Sen i feb så tar jag upp dem, tar bort allt visset, klipper ner kraftigt. Gör inget om det inte är ett enda blad kvar typ, bara det lite liv kvar i stammarna. Sen vattnar försiktigt och stå ljust. Inom nån vecka eller två så kommer det att vara små små blad och nya grenar på G. Går nästan inte att misslyckas med!
    Tack för infon! Jag har kanske vattnat 3 gånger under vintern och nu är det länge sen sist. Hoppas de klarar sig.
  • mamita64
    Pelargonen skrev 2010-01-04 23:02:46 följande:
    Oj! Hänga upp och ner var nytt för mig. Måste nog testa det något år. Ja, det ska bli spännande se vad million bells tycker om sin förvaring. Tror det ändå är en 18 grader under trappan men det är stengolv utan värme som kyler underifrån. Hur gör du när du väcker dem? Och när gör du det?
    Än så länge har jag endast väckt fuchsior.
    detta genom att sätta upp dem i ett svalt rum och så småningom ge dem lite vatten.
    Pelargoner har jag haft inne i fönstren tidigare, men det finns inte plats längre. Varje år finns alltså planen att övervintra dem på olika sätt, men frosten har tagit dem. Sätten jag beskrev ovan är dock beprövade, om inte av mej så av andra.
    Mamma har sina svalt i källaren, flera andra hänger upp dem i taket.
  • Hoppentoss

Wow vilken underbar tråd!!!

Här är en nybörjare som får plugga sig eller fråga om ALLT i trädgården, men har många ideér till min annorlunda trädgård.

Vad många ni var här inne.

Tänkte ställa en fråga direkt om det är ok??

Jag var in och kollade lite på länkarna som var ovan.
    Tänkte fråga er vad ni har för erfarenheter om att skicka efter frön istället för att köpa ute i handeln.

Blir det billigare och bättre frön eller blir det billigare och sämre frön?

Berätta gärna om era erfarenheter så blir jag superlycklig.

Jag älskar min trädgård. Önskar jag visste mer om att sköta den.
  • vit pion

Hejhej, någon som anlitat en trädgårdsarkitekt???? Blir man helt ruinerad????? Jag skulle själv vilja ha lite proffshjälp, men....det måste ju vara en med samma smak som en själv. Var hittar man det?? Det finns så många stilar....
    Bor i Skåne.

• Pelargonen
    Hoppentoss skrev 2010-01-05 16:55:34 följande:
    Wow vilken underbar tråd!!!Här är en nybörjare som får plugga sig eller fråga om ALLT i trädgården, men har många ideér till min annorlunda trädgård.Vad många ni var här inne.Tänkte ställa en fråga direkt om det är ok??Jag var in och kollade lite på länkarna som var ovan. Tänkte fråga er vad ni har för erfarenheter om att skicka efter frön istället för att köpa ute i handeln.Blir det billigare och bättre frön eller blir det billigare och sämre frön?Berätta gärna om era erfarenheter så blir jag superlycklig.
    Välkommen!

Jag har beställt frön två gånger i mitt liv. Första gången var det dålig kvalité trots att det var frön från ett av de absolut största företagen (kanske det största?) i Sverige. I år har jag beställt från odla.se (detta är alltså min andra gång) och det ska bli spännande se om detta blir en bättre omgång. Förra gången var alltså inte från odla.se

I övrigt har jag köpt frön i butiker, jag tycker mycket om att gå runt och stå läääänge vid hyllorna och välja. Men på odla.se hade de erbjudanden jag inte kunde tacka nej till.

Berätta gärna om dina planer! Det låter så spännande när du skriver så där!
Svar på tråden Trädgårdstråden!