• Pelargonen

Trädgårdstråden!

Nu är vi igång igen! Vi som planterar, odlar, driver upp, köper färdiga plantor, beskär fruktträd, odlar bär, klipper gräsmattan och njuter i små eller stora växthus och uterum. Alla är välkomna, oavsett man har trädgård eller drömmer om en. Kanske odlar man på en liten balkong? Eller bara på fönsterbläcket? Här delar vi med oss av erfarenheter och vågar ställa nybörjarfrågor.

Välkommen alla som odlar!

Länktips:

www.alltomtradgard.se
    www.odla.se
    www.impecta.se

• Svar på tråden Trädgårdstråden!
  • Pelargonen
    vit pion skrev 2010-01-05 17:17:15 följande:
    Hejhej, någon som anlitat en trädgårdsarkitekt???? Blir man helt ruinerad????? Jag skulle själv vilja ha lite proffshjälp, men....det måste ju vara en med samma smak som en själv. Var hittar man det?? Det finns så många stilar....Bor i Skåne.
    Välkommen!

Jag har aldrig anlitat men kan tänka mig att priserna kan variera mycket. Vad har du för önskemål, typ?
  • tisteln

Hallåååå! Här kommer jag!
    Har skummat igenom tråden - nu längtar jag till våren!!

Började ju fundera i höstas på vad jag ska hitta på i år...

Planerna är att nu SKA växthuset bli färdigt, och jag SKA bygga såbäddar!!!

Och så vill jag lyckas med tomaterna - har nog sått de fröna för sent...Eller så har jag köpt fel frön... Funderar på att beställa frön från tomatsidan, men det har inte blivit av än - någon som har handlat där?
    Och gurkor - det har jag aldrig lyckets med.. Någon som är bra på det? När ska de fröna sås? Vilka sorter är bra?

Måste nog börja skriva en lista på vad jag vill ha i år...

Danstina: vad beställde du för sorter?

• Hoppentoss

Ja vi har haft turen att få köpa ett hus, nybyggt med värdlens mest annorlunda tomt. Jag tror tomten avskräkte köparna eftersom vi var dom enda som ville ha huset.   Det är en salig blandning på tomten.
    Från början så är det en sommestugetomt med liten björkdunge. Sedan har dom som byggt huset gjort "misstaget" att lyfta tomten ca 4 meter för att gämna ut framsidan. Det innbär 4 meters fall på baksidan.

Så tomten bestå av en del björkskog med vitsipper m.m en del av gammal sommestugetomt (där jag har hitta och grävtfram en annorlunda stenmur. En del av tomten är lingonris m.m. Och den högre delen är "nyvillestuk" på.  Alla dessa delar försöker jag sammansvetsa till en härliga trädgård...Jag har säker gjort massor av missar.. men jag tror snart jag köpt alla böcker om trädgårds utfromning som finns

Vi har försökt skapa nu i fyra år och det börjar ta form. I år skall vi ta  det sista på slänterna. 
    Jag har drömt några drömmar om att kanske försöka på något ställe att få till stora lådor på stora slänten och sätta grönskaer mm. där. Bra läge med solen osv.. Men lådorna tänkte jag avsluta med någon typ av hängblomma så det blir som fattenfall av växter.  Vi får se...
    Så mycket ideer och så lite kunskap.
    Men det är roligt när folk går på framsidan och ser en vanlig modern trädgård och blir bjudna in på baksidan och dom blir shockade att vi lever bland trädtopparna..   Idag har fåglarna jagat varandra i trädtopparna efter rönnbär och vi sitter och kollar på dem genom fönstret i samma nivå...härligt..... 

Nu får jag nog sluta tala... jag älskar mig tomt vilket gör att jag börjar bli nördig... som sagt jag förälskade mig i denna "hopplösa" men vackra tomt  inte huset. det fick vi liksom med på köpet. men man kan ej få allt

Vad har du för planer?  vad har satt igång dina drömmar.

Pelargonen skrev 2010-01-05 23:47:50 följande:
    Välkommen!Jag har beställt frön två gånger i mitt liv. Första gången var det dålig kvalité trots att det var frön från ett av de absolut största företagen (kanske det största?) i Sverige. I år har jag beställt från odla.se (detta är alltså min andra gång) och det ska bli spännande se om detta blir en bättre omgång. Förra gången var alltså inte från odla.seI övrigt har jag köpt frön i butiker, jag tycker mycket om att gå runt och stå läääänge vid hyllorna och välja. Men på odla.se hade de erbjudanden jag inte kunde tacka nej till. Berätta gärna om dina planer! Det låter så spännande när du skriver så där!
  • Hoppentoss
    Hej!

Vilken spännande vår du skall få. Bygga växthus!! Där blir jag lite avis. Vi har inget bra läge för växthus. därför funderar jag på växtlådor i slänten på något vis.

Vilken typ av växthus tänker du bygga? Jag har kollat lite på vad som finns men får inte till det i tankarna.
    Berätta gärna hur du tänker göra!! 

Spännande spännande... Jag längtar så till våren.

Jag skall åka i morgon och köpa lite tomatfrön och tänkte kolla lite på chili och peppar frön. Har aldrig testat sådanna.

Gurka har jag bara tänkt snabbt men trott att det är försvårt.

Vilken underbar tråd danstina har startat..

tisteln skrev 2010-01-06 12:49:38 följande:
    Hallåååå! Här kommer jag!Har skummat igenom tråden - nu längtar jag till våren!!Började ju fundera i höstas på vad jag ska hitta på i år...Planerna är att nu SKA växthuset bli färdigt, och jag SKA bygga såbäddar!!!Och så vill jag lyckas med tomaterna - har nog sått de fröna för sent...Eller så har jag köpt fel frön... Funderar på att beställa frön från tomatsidan, men det har inte blivit av än - någon som har handlat där?Och gurkor - det har jag aldrig lyckets med.. Någon som är bra på det? När ska de fröna sås? Vilka sorter är bra?Måste nog börja skriva en lista på vad jag vill ha i år...Danstina: vad beställde du för sorter?
  • tisteln

Hoppentoss: ja, vi köpte växthuset våren -08, våren -09 blev grunden klar (singel och slipers), under sommaren kom stommen upp näääästan helt - blev avbrott då några av skruvarna gick sönder så vi fick beställa hem nya, det tog sin tid...
    Så vi är med andra ord nästan klara - bara det tyngsta jobbet kvar. Och sedan måste ju då lådorna byggas, eftersom det inte blev jordgolv.
    Det är ett litet växthus, bara drygt 6 kvadratmeter, men bättre än inget!
    Det kommer nog att få liiite för mycket sol som det står, men jag hoppas att det kommer upp lite mer sly på södra sidan, finns lite men som sagt de skuggar inte tillräckligt.
    Jag tror nog att det finns någonstanns på tomten där ett växthus skulle passa, om du vill De ska ju som sagt helst ha lite skugga, annars blir det för varmt för växterna.

Lådorna jag tänker bygga ska bli 2m långa 50cm breda och 50cmhöga, ha hål i botten och kläs invändigt med pressening för att inte skada trälådorna för mycket. Ska ha hjul på dem också, så det går att flytta lådorna lite inne i växthuset, när man ska göra rent glaset. Så jag ska nog ha stenplattor på sigeln också, så det blir som ett golv.

• Ronja Rövardotter

Är en total trädgårdsnovis som längtar till våren och sommaren. Mina frågor:
    1. Vilka blommor rekommenderar ni att ha i krukor som jag kan fröså själv trots total okunskap?
    2. Förslag på perenner som klarar zon 7? Ska passa runt en gammal stentrapp m.m.
    3. Har sparat frön från paprikor, kan de ta sig trots att jag inte har växthus?

• Hoppentoss
    Det låter som en dröm!!  Sååå avis!! 

Hur mycket skugga behöver den tro?  Vi har höga träd runt tomten så det är rätt skuggigt där nere där odlingarna är. Solen finns i slänterna och på Övre delen av tomten.  Jag kanske skall forska lite mera.

6 kvadrat är väl helt ok det kan man få in rätt mycket på.

tisteln skrev 2010-01-06 13:29:37 följande:
    Hoppentoss: ja, vi köpte växthuset våren -08, våren -09 blev grunden klar (singel och slipers), under sommaren kom stommen upp näääästan helt - blev avbrott då några av skruvarna gick sönder så vi fick beställa hem nya, det tog sin tid...Så vi är med andra ord nästan klara - bara det tyngsta jobbet kvar. Och sedan måste ju då lådorna byggas, eftersom det inte blev jordgolv.Det är ett litet växthus, bara drygt 6 kvadratmeter, men bättre än inget! Det kommer nog att få liiite för mycket sol som det står, men jag hoppas att det kommer upp lite mer sly på södra sidan, finns lite men som sagt de skuggar inte tillräckligt.Jag tror nog att det finns någonstanns på tomten där ett växthus skulle passa, om du vill De ska ju som sagt helst ha lite skugga, annars blir det för varmt för växterna.Lådorna jag tänker bygga ska bli 2m långa 50cm breda och 50cmhöga, ha hål i botten och kläs invändigt med pressening för att inte skada trälådorna för mycket. Ska ha hjul på dem också, så det går att flytta lådorna lite inne i växthuset, när man ska göra rent glaset. Så jag ska nog ha stenplattor på sigeln också, så det blir som ett golv.
  • Hoppentoss
    Hej!

Jag är helt novis med.  Jag har idag spart paprikafrön och tänke testa sätta ner dem i jorden. Tror du man måste torka fröna först eller är det bara att peta ner dem i jorden tro?  Jag har inte heller ett växthus.

Ronja Rövardotter skrev 2010-01-06 14:35:42 följande:
    Är en total trädgårdsnovis som längtar till våren och sommaren. Mina frågor:1. Vilka blommor rekommenderar ni att ha i krukor som jag kan fröså själv trots total okunskap?2. Förslag på perenner som klarar zon 7? Ska passa runt en gammal stentrapp m.m.3. Har sparat frön från paprikor, kan de ta sig trots att jag inte har växthus?
  • tisteln

Jag tog från ica-paprika förra året - de hann torka rätt bra under natten innan jag planterade dem. De tod sig, men jag gjorde det för sent, så det hann inte bli några frukter..

Ronja, jag är jättedålig på vad som klarar sig i vilka zoner, men det brukar väl stå bak på påsarna? Ledsen att jag inte kan hjälpa dig mer...

• Ronja Rövardotter

Hoppentoss - jag har också sparat paprika frön som jag har torkat men inte testat att så dem än. Ska bli spännande!!!

Svar på tråden Trädgårdstråden!