• Pelargonen

Trädgårdstråden!

Nu är vi igång igen! Vi som planterar, odlar, driver upp, köper färdiga plantor, beskär fruktträd, odlar bär, klipper gräsmattan och njuter i små eller stora växthus och uterum. Alla är välkomna, oavsett man har trädgård eller drömmer om en. Kanske odlar man på en liten balkong? Eller bara på fönsterbläcket? Här delar vi med oss av erfarenheter och vågar ställa nybörjarfrågor.

Välkommen alla som odlar!

Länktips:

www.alltomtradgard.se
    www.odla.se
    www.impecta.se

• Svar på tråden Trädgårdstråden!
  • Stjärnstoft

Ja, det var artikeln du länkar till som ledde mig rätt i ljusdjungeln
    Däremot hade min hjärna inte laddat in alla detaljer utan mindes bara "fulljus" när jag stod där på affären. Men det blev ju rätt till slut ändå....

• M C
    Stjärnstoft skrev 2010-03-09 17:34:18 följande:
    Vad tror ni andra? Är det möjligt att ta sticklingar från rosmarin köpt på ica?
    Ibland funkar det, ibland inte. Det enda jag köpt i kruka som aldrig funkat bra är basilika. Resten har gått bra av bara farten.
    Man vet inte förrens man provat!

FRÅGA: tobaksblomster, pyttefrön. Funkar det öht att sätta? Jag har ingen aning om var de hamnade, jag trodde det var ett skämt när jag insåg att fjöset i påsen var frön. Tänkte göra plugg av dem, men borde satt dem i en glasslåda eller nåt. Nu ligger de lite varstans i plugglådan. Ingen aning om var.
    Bara för att du inte vet betyder inte att ingen vet. Stultorum infinitus est numerus.
  • Stjärnstoft
    M C skrev 2010-03-10 09:00:46 följande:
    Ibland funkar det, ibland inte. Det enda jag köpt i kruka som aldrig funkat bra är basilika. Resten har gått bra av bara farten.Man vet inte förrens man provat!
    Hehe.. det enda jag lyckats bra med från köpt på ica till fin planta hittills är just basilika
  • M C
    Stjärnstoft skrev 2010-03-10 09:07:28 följande:
    Ja, den är fin men svårskött och känslig. De med lite hårdare grenar som rosmarin, dragon eller mejram/timjan är lite lättare. 
    Mynta är enklast, den är fan svår att misslyckas med!
    Bara för att du inte vet betyder inte att ingen vet. Stultorum infinitus est numerus.
  • katten korven

Är så sugen på att sätta mina pumpafrön, men de ska inte försås förrän i april... Tänker jag tokigt om jag ändå sätter dem nu och låter de växa lite extra inne innan utplantering? Är det pollineringen som kan bli fel? För om de får mer skjuts inne så borde väl de kunna ge frukt tidigare? Aldrig sått pumpa förr.. :)

• ALJO
    katten korven skrev 2010-03-10 09:44:29 följande:
    Är så sugen på att sätta mina pumpafrön, men de ska inte försås förrän i april... Tänker jag tokigt om jag ändå sätter dem nu och låter de växa lite extra inne innan utplantering? Är det pollineringen som kan bli fel? För om de får mer skjuts inne så borde väl de kunna ge frukt tidigare? Aldrig sått pumpa förr.. :)
    Jag tycker absolut inte du skall sätta dom nu. En månad innan utplantering, inte tidigare, dom  blir bleka och gängliga inne och blir då väldigt känsliga när dom kommer ut och stannar ofta i utvecklingen då dom kommer ut istället.
  • katten korven

Aljo. när passar det sig med utplantering då? bor i mälardalen zon 3 om det spelar roll?  Är ju såsugen, men vill ju få fina livskraftiga plantor. på påsen står det april, men är det i början eller slutet? med all snö ute så känns det ju som om det kommer dröja till juni innan man kan gräva på allvar, även om jag egentligen tror att det kommer töa bort ganska fort nu när det väl börjat. Sen har ju snön legat som isolering hela vintern, så tjälen är kanske inte så djup trots det kalla vädret?

• ALJO

Man räknar med utplantering runt den 7 juni, det är dom sena frostnätterna (järnnätterna) man är rädd för. Jag sår mina pumpor/squash i slutet av april. Vill du så tidigare saker så är det tid nu för chili och paprikor, tomaterna kan sås om ett par veckor, en del sommarblommor sås nu... Om du absolut vill så nu kan du ju så 2-3 frön nu och 2-3 frön i slutet av april och testa skillnaden, så har du ju både tidiga o sena för säkerhets skull.

• Slarva

Mina förer har kommit och idag kommer äntligen leveransen med bockar och underbevattningsbrickor så jag har någonstans att ställa allt.

Det kliar i fingrarna att få sätta igång!

Svar på tråden Trädgårdstråden!