• Pelargonen

Trädgårdstråden!

Nu är vi igång igen! Vi som planterar, odlar, driver upp, köper färdiga plantor, beskär fruktträd, odlar bär, klipper gräsmattan och njuter i små eller stora växthus och uterum. Alla är välkomna, oavsett man har trädgård eller drömmer om en. Kanske odlar man på en liten balkong? Eller bara på fönsterbläcket? Här delar vi med oss av erfarenheter och vågar ställa nybörjarfrågor.

Välkommen alla som odlar!

Länktips:

www.alltomtradgard.se
    www.odla.se
    www.impecta.se

• Svar på tråden Trädgårdstråden!
  • Hoppentoss
    tisteln skrev 2010-03-03 12:54:04 följande:
    Hoppentoss: det står ju på påsen till purjon, att de ska försås nu, ska stå ljust och planteras ut när frostrisken är över och plantorna är ca 15 cm över jord.Men jag är lite orolig att om jag sår dem nu, så kommer de att vara 15 cm höga om en månad, och då ligger kanske snön fortf kvar ute på backen...
    Den tanken har slagit mig.  Men för min del är det för sent. Dom är nersatta i gjorden och börjar komma upp. smala smala trådar.
    Jag är rädd att grönsakerna ej skall hinna bli klara innan man skördar dem så därför har jag vart tidig med allt som har med lök och rotfukter.
    Vi få se hur det blir 15 cm..oj då  då måste dom stå djupt annars vickar dem väl?
  • Emma w S

Imorgon blir mina fröer tre veckor gamla... Det känns som att det stått stilla i en vecka nu! Ska jag omskola dem trots att de bara har två blad?
    Har sått:
    tomat
    paprika
    persilja
    pelargoner
    verbena
    jordgubbar

• ALJO

Man skall inte skola om förrän plantorna har fått några karaktärsblad. Samma med gödsling, när dom har fått ett par-tre karaktärsblad så skall småplantorna skolas om till näringsrikare jord. Gör man det för tidigt finns stor risk att roten ruttnar och plantorna dör.
    Purjolök klipper man i regel bort halva blasten/bladen/stråna när man planterar ut dom.

• Hoppentoss
    ALJO skrev 2010-03-03 17:40:47 följande:
    Man skall inte skola om förrän plantorna har fått några karaktärsblad. Samma med gödsling, när dom har fått ett par-tre karaktärsblad så skall småplantorna skolas om till näringsrikare jord. Gör man det för tidigt finns stor risk att roten ruttnar och plantorna dör.Purjolök klipper man i regel bort halva blasten/bladen/stråna när man planterar ut dom.
    Tack för hjälpen.. Bra svar..
  • Emma w S
    ALJO skrev 2010-03-03 17:40:47 följande:
    Man skall inte skola om förrän plantorna har fått några karaktärsblad. Samma med gödsling, när dom har fått ett par-tre karaktärsblad så skall småplantorna skolas om till näringsrikare jord. Gör man det för tidigt finns stor risk att roten ruttnar och plantorna dör.Purjolök klipper man i regel bort halva blasten/bladen/stråna när man planterar ut dom.
    Men det händer ju inget med mina plantor! De växer inte längre... och inte en tillstymmelse till fler blad finns... Men de får stå där de står och jag får fortsätta vattna och hålla tummarna
  • Stjärnstoft

Idag är det kul med odlingar. Det mesta har börjat titta upp nu - purjo, basilika, toppklocka, persilja, jordgubbe och temynta. Har äntligen fått upp extrabelysningen också med rätt sorts lysrör. Maken är elkunnig och fick hjälpa till med sladdar och montering av armaturen. Fram till nu har odlingarna fått stå under lysrören i köket och det är ju inte rätt sort, men jag tänkte att det dög tills det kommit upp ngt.
    Nu växer det så det knakar och då fick jag brått värre.
    Hoppas nu bara det fortsätter och hända saker

En underlig sak bara. Har satt spetsmössa och de skulle in i kylen efter 2-3 veckor i såjord enligt instruktion. När jag slängde in dem i kylskåpet så visade det sig att ngt har grott redan innan... undrar vad det är
    Slängde in dem ändå och det som grott ser fortfarande fint och fräscht ut men har inte växt ngt där i kylan och mörkret. Om en vecka ska krukorna ut och täckas av snö. Undrar om det blir ngt av det där....

• Pelargonen

Så härligt det är nu! Nu är trädgårdsåret verkligen igång. Idag har jag sått dockkrage, påfågelblomster, varggap, doroteablommor samt lupiner. Underbart roligt!

Stjärnstoff: Vad kul! Jag måste också fixa armaturen och köpa rätt lampor, har inte alls hunnit så långt.

• Stjärnstoft

Danstina < armaturen fick jag i present på alla hjärtans dag - blev jätteglad. Sen kom maken hem med lysrör för några dagar sen, men det var "varmljus" och det var ju fel. Tog mig till Clas Ohlson idag för att köpa "fulljusrör" som jag hade fått för mig att det skulle vara. Men det visade sig att jag fattat lite fel. Alla deras rör var av fulljussort - och det fanns dessutom glöd, kall, varm och dagsljusvarianter.... blev lite förvirrad där. Men köpte till slut dagsljus och det har när jag läste lite mer visat sig vara rätt. Frågade på blomsterlandet på vägen hem från stan, men de hade inte en susning. Nåväl - nu lyser det så gott här och jag hoppas växterna ska trivas.
    Längtar efter att få så mer.....

• Pelargonen

Jag har sått frön till pelargoner och en av plantorna har nu börjat få trångt för rötterna. De står i små såkrukor av plast (de är omskolade en gång) och på påsen står det att de ska planteras om i "10 cm krukor" när de är stora nog att plantera. Nu när rötterna sticker ut genom hålen på den lilla plastkrukan känns det ju onekligen som att det är dags.

Men hur noga är det med storleken på krukorna? Jag har 13" krukor som jag hellre skulle vilja ha dem i, är det dumt att plantera dem där direkt eller behöver de mellanlanda i en kruka på 10"? Vill de ha trångt "om fötterna"?

• Pelargonen
    Stjärnstoft skrev 2010-03-07 21:31:47 följande:
    Danstina < armaturen fick jag i present på alla hjärtans dag - blev jätteglad. Sen kom maken hem med lysrör för några dagar sen, men det var "varmljus" och det var ju fel. Tog mig till Clas Ohlson idag för att köpa "fulljusrör" som jag hade fått för mig att det skulle vara. Men det visade sig att jag fattat lite fel. Alla deras rör var av fulljussort - och det fanns dessutom glöd, kall, varm och dagsljusvarianter.... blev lite förvirrad där. Men köpte till slut dagsljus och det har när jag läste lite mer visat sig vara rätt. Frågade på blomsterlandet på vägen hem från stan, men de hade inte en susning. Nåväl - nu lyser det så gott här och jag hoppas växterna ska trivas.Längtar efter att få så mer.....
    Bra present! I fjol fick jag automatiska öppnare till mitt växthus, det var mycket uppskattat. I år fyller jag 30 och har önskat mig mitt drömväxthus men maken muttrar lite om att 60000:- är en något för dyr present. Jag undrar vad han menar??

Här finns ett mycket utförligt svar av Claes om detta med lysrör: http://www.alltomtradgard.se/forum/view-thread.xml?thread_id=829335&forum_id=13&offset=0&view=watchlist
Svar på tråden Trädgårdstråden!