• Pelargonen

Trädgårdstråden!

Nu är vi igång igen! Vi som planterar, odlar, driver upp, köper färdiga plantor, beskär fruktträd, odlar bär, klipper gräsmattan och njuter i små eller stora växthus och uterum. Alla är välkomna, oavsett man har trädgård eller drömmer om en. Kanske odlar man på en liten balkong? Eller bara på fönsterbläcket? Här delar vi med oss av erfarenheter och vågar ställa nybörjarfrågor.

Välkommen alla som odlar!

Länktips:

www.alltomtradgard.se
    www.odla.se
    www.impecta.se

• Svar på tråden Trädgårdstråden!
  • VIXIE

Igår satte jag och minsta tjejen våra tomater(bor i Halmstad trakten)
    Ca 115 st !! blev det av sorterna
     Brown Berry
    Cuor di Bue
    Ola Polka
    Black Prince
    Andine Cornue
    Malinowy Ozarowski
    San Francisco Fog

Black Prince och Ola Polka hade vi förra året och de var helt fantastiska
     en hel "salladsask" med sina egna sparade paprikafröer satte hon också( hon är odlaren i familjen näst efter mig{#lang_emotions_laughing})

Sen blir det
    Purjo,broccoli,broccolo,isbergssalladen med det roliga namnet Saladin,polkabetor,morötter,vitkål, majs,palsternacka,kammomill och en massa solrosor!!!
    Nu hoppas vi på att snön smälter bort är såå trött på detta nu,det enda positiva jag ser med detta är väl att mördarsniglarna förhoppningsvis inte klarade kylan denna vinter
    Häx Väx!
    Vixie och Sahra

Bättre lite skit i hörnerna än ett rent helvete...
  • VIXIE

Glömde att skriva att vi beställer våra tomatfröer från www.tomatsidan.se Han har massor av bra sorter,har aldrig gått fel!

Bättre lite skit i hörnerna än ett rent helvete...
  • icka76

Hej!

Hoppar in. Idag satte jag mina fröer av chili och paprika. Ska även sätta coctailtomater men väntar ett litet tag me dem. Bor i zon 1. Det var första gången jag sätter egna fröer, gjorde det i torvbriketter. Behöver de extra ljus fast de står i ett ljust fönster?

• ALJO

Idag har jag varit och köpt beskärningsgrejer. Stegar, dekatör med alla tillbehör, stångsågar mm mm, dyrt blev det, men vad gott att ha unnat sig en riktig felco sekatör istället för den gamla skiten jag har. Skulle prova sekatören ute, sjönk ner till låren i snön, så det slutade med att jag kröp över "gräsmattan"

• Slarva
    icka76 skrev 2010-03-12 12:33:22 följande:
    Hej! Hoppar in. Idag satte jag mina fröer av chili och paprika. Ska även sätta coctailtomater men väntar ett litet tag me dem. Bor i zon 1. Det var första gången jag sätter egna fröer, gjorde det i torvbriketter. Behöver de extra ljus fast de står i ett ljust fönster?
    Jag har inget extra ljus till mina plantor. De står i ett soligt fönster...
    Bloggar på www.sandraviklund.se
  • Slarva
    ALJO skrev 2010-03-12 13:30:48 följande:
    Idag har jag varit och köpt beskärningsgrejer. Stegar, dekatör med alla tillbehör, stångsågar mm mm, dyrt blev det, men vad gott att ha unnat sig en riktig felco sekatör istället för den gamla skiten jag har. Skulle prova sekatören ute, sjönk ner till låren i snön, så det slutade med att jag kröp över "gräsmattan"
    Det är verkligen skillnad på kvalitet och pris på sånna saker som sekatörer! Förhoppningsvis så lönar sig inköpet i längden och man kan ha nytta av dem i mååånga år framöver.
  • tisteln

Har jag missuppfattat helt??? Hur är det man gör när man skolar om växterna??

Jag har fått lära mig att man skolar om genom att plantera om plantorna lite djupare, alltså jord högre upp på stjälken än tidigare.
    Men nu har jag fått höra att man skolar om genom att knippsa av en bit av toppen på plantan i samband med jordbyte...

Så - hur gör man??? Är det olika på olika växter??? Hur är det med physalis, paprika och tomater???

• M C
    tisteln skrev 2010-03-13 11:42:25 följande:
    Har jag missuppfattat helt??? Hur är det man gör när man skolar om växterna?? Jag har fått lära mig att man skolar om genom att plantera om plantorna lite djupare, alltså jord högre upp på stjälken än tidigare.Men nu har jag fått höra att man skolar om genom att knippsa av en bit av toppen på plantan i samband med jordbyte...Så - hur gör man??? Är det olika på olika växter??? Hur är det med physalis, paprika och tomater???
    Skola om är att plantera om (sätta en och en i större kärl), men man toppar för att få en buskigare växt. Jag ska toppa tomaterna för de ska vara buskiga, även panseerna. Gör du det inte får du en stam. Det är som man vill.
    (herregud, rätta mig om jag har fel!)

VIKTIG FRÅGA: jag måste köpa en sekatör, hatar den som kom med huset. Men vilken? Har försökt hitta nåt märke jag gillar, den ska ju hålla i 30 år eller så. När jag jobbade hade jag en i metall med rött skaft. Den var skitbra! Nu finns det bara i plast och tunna skraniga på de affärer jag varit. Var säljer de märkesgrejerna? Jag vet att 200 för en sekatör är för lite, man får vad man betalar för. Hjälp!
    Bara för att du inte vet betyder inte att ingen vet. Stultorum infinitus est numerus.
  • M C

En sån här:

Bara för att du inte vet betyder inte att ingen vet. Stultorum infinitus est numerus.
  • ALJO
    tisteln skrev 2010-03-13 11:42:25 följande:
    Har jag missuppfattat helt??? Hur är det man gör när man skolar om växterna?? Jag har fått lära mig att man skolar om genom att plantera om plantorna lite djupare, alltså jord högre upp på stjälken än tidigare. Men nu har jag fått höra att man skolar om genom att knippsa av en bit av toppen på plantan i samband med jordbyte... Så - hur gör man??? Är det olika på olika växter??? Hur är det med physalis, paprika och tomater???
    Jo, du har missuppfattat Vissa växter kan man sätta djupare, dom bildar rötter på stammarna. Men  många växter (de flesta) ruttnar om man sätter dom djupare, sätt aldrig träd djupare tex. Dom enda som jag kan komma på som jag planterar djuparee när jag skolar om är tomater och kål. Skola om är att plantera i ny större kruka. Många växter behöver toppas för att grena sig och bli buskiga.
Svar på tråden Trädgårdstråden!