• Pelargonen

Trädgårdstråden!

Nu är vi igång igen! Vi som planterar, odlar, driver upp, köper färdiga plantor, beskär fruktträd, odlar bär, klipper gräsmattan och njuter i små eller stora växthus och uterum. Alla är välkomna, oavsett man har trädgård eller drömmer om en. Kanske odlar man på en liten balkong? Eller bara på fönsterbläcket? Här delar vi med oss av erfarenheter och vågar ställa nybörjarfrågor.

Välkommen alla som odlar!

Länktips:

www.alltomtradgard.se
    www.odla.se
    www.impecta.se

• Svar på tråden Trädgårdstråden!
  • tisteln

Vi köpte en sekatör från Gardena för en 100-lapp. Trodde väl inte att det skulle vara världens bästa, men min far som är trädgårdsfreek blev så possitivt överraskad att han köpte en till sig själv direkt!

• Saltstänk

Vilken härlig tråd!

Här ligger snön fortfarande djup (Stockholmstrakten), men så snart det går ska det börjas odlas här med. Återkommer säkert då med en eller annan fråga .

• tisteln

OK, då ska de bara planteras om då
    Men så var det det där med toppningen - hur mycket ska man toppa paprika och physalis??? Hur många bladpar ska finnas kvar på plantan efter toppningen första gången? Och när ska man göra om det, och hur mycket ska man toppa då?

• M C
    ALJO skrev 2010-03-13 12:01:29 följande:
    www.flyingeplantshop.se/felco/felco.htm Felcos olika sekatörer. Jag köpte min på plantskolan, BoGrönts kedja. Granngården har några modeller oxå. Jag köpte mod 8, annars är väl mod 6 tjejmodellen.
    Bra, tack!
    Granngården har vi här, då ska jag genast åka dit. Plantagen hade inte. Mod 8 låter bra, jag har karlhänder. Men det måste man väl kunna prova sig till?
    Bara för att du inte vet betyder inte att ingen vet. Stultorum infinitus est numerus.
  • M C
    tisteln skrev 2010-03-13 12:07:15 följande:
    OK, då ska de bara planteras om då Men så var det det där med toppningen - hur mycket ska man toppa paprika och physalis??? Hur många bladpar ska finnas kvar på plantan efter toppningen första gången? Och när ska man göra om det, och hur mycket ska man toppa då?
    Paprika låter som att man måste toppa, det är ju en buske. Men physalisen har jag ingen aning om hur den ser ut ens. Jag måste nog googla lite tror jag, kunskapsluckor är till för att täppas till.
    Bara för att du inte vet betyder inte att ingen vet. Stultorum infinitus est numerus.
  • M C

Okej, verkar som att det är ensamma störar, toppa INTE!

• M C

Hur mycket man eg ska toppa får någon annan svara på, jag nyper av översta när det är minst två bladpar.

• ALJO
    tisteln skrev 2010-03-13 12:07:15 följande:
    OK, då ska de bara planteras om då Men så var det det där med toppningen - hur mycket ska man toppa paprika och physalis??? Hur många bladpar ska finnas kvar på plantan efter toppningen första gången? Och när ska man göra om det, och hur mycket ska man toppa då?
    Ingen av dom behöver toppas, dom grenar sig fint ändå efter ett tag. Med physalis kan det t.om vara tvärtom, att man  måste ta bort  en del  grenar, dom brukar ta över växthuset för mig.
  • tisteln

Ok, bara omplantering i fortsättningen då Man lär sig nytt varje dag! Tack!!

Svar på tråden Trädgårdstråden!