Odella skrev 2010-03-19 21:24:32 följande:
Hej allihopa, nån som kan hjälpa en nybörjare? Tog över en stor uteplats förra året, helt övervuxen pga att tidigare ägare var väldigt gammal och orkade inte fixa. Tog bort det mesta förra året och borstade fram stenar och andra grejor som blivit övervuxet. Blev många turer till komposten kan jag lova. Jag har aldrig haft trädgård innan och jag undrar hur man gör för att få bort allt ogräs? Det växer ju så det knakar, ska man rensa varje dag eller? Det är mycket gräs i rabatterna som jag inte gillar, kan man lägga sten eller grus eller nåt där istället? Har också massor av rosbuskar som jag beskar förra året, ska man göra nåt särskilt med dem? Som sagt, är helt "grön" på det här med trädgård. Alla tips på hur jag ska göra för att den inte ska bli belamrad med ogräs mottages tacksamt. Skulle vilja veta lite basic hur man sköter en trädgård också. TACK!
Just ogräs är besvärligt. Finns det redan ogräs där, ja då får man nästa rensa varje dag. Perennrabatter kan man gräva om, man gräver upp alla växter, gräver och ser till att alla ogräsrötter är borta och att inga kommer inkrypande från sidorna, gödslar upp rabatterna och sätter tillabaka perennerna.
Rosor beror ju lite på vilken sort det är. Är det vanliga rabattrosor som blir 50-70 cm höga, jag då beskär man dom varje vår i maj, gödslar osv. Är det buskrosor beskär man inte så mycket.
Rekommenderas att skaffa en "allroundbok" typ "Allt om trädgård" eller "Vår trädgårdsbok" bägge finns på bokrean. Står lite om allt i bägge, rosor, anläggning, rabatter osv.